Το εμπορικό κέντρο Athens Heart
Το εμπορικό κέντρο Athens Heart, μία από τις τελευταίες επενδύσεις της Hines Hellas.
Το εμπορικό κέντρο Athens Heart
Το εμπορικό κέντρο Athens Heart, μία από τις τελευταίες επενδύσεις της Hines Hellas.
Πηγή Εικόνας: Technikal

Όπως έχει αναφέρει το Economix.gr, το μέλλον στο λιανεμπόριο βρίσκεται στα ηλεκτρονικά κανάλια προώθησης και πώλησης προϊόντων, τάση κυρίαρχη σε Ευρώπη και Αμερική, που έχει επιπτώσεις στα παραδοσιακά εμπορικά κέντρα. Η διάσταση αυτή, σύμφωνα με πληροφορίες, αποτέλεσε το σκεπτικό της μετατροπής του εμπορικού κέντρου Athens Heart, σε εκπτωτικό κέντρο – outlet.

Ενδεικτικό της τάσης είναι ότι την περασμένη Παρασκευή, έγινε γνωστό, ότι η Pasal Development, που εγκαινίασε το εμπορικό κέντρο Athens Heart στον Ταύρο, συμφώνησε με το αμερικανικό fund Hines για την μεταβίβαση του ακινήτου σε αυτό. Η εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων θα συμμετέχει για δύο χρόνια στη διαχείριση του εμπορικού κέντρου, το οποίο με ορίζοντα το 2021 θα μετατραπεί σε premium εκπτωτικό εμπορικό κέντρο 22.000 τ.μ. και θα μετονομαστεί σε Gazi Outlet. Το Athens Heart «φυτοζωούσε» τα τελευταία χρόνια, με, συνεχώς, πτωτικά έσοδα από ενοίκια, ενώ ποτέ δεν κατάφερε να πιάσει το στόχο για ετήσια μισθώματα 6 εκατ. ευρώ. Έτσι, η Hines, που προσβλέπει στην καλή τοποθεσία του Athens Heart, το οποίο απέχει 2 χιλιόμετρα από την Ακρόπολη και 10 λεπτά από το κέντρο της Αθήνας, εκτιμάται, όπως αναφέρουν στην αγορά, ότι θα επενδύσει σημαντικά κεφάλαια για την μετατροπή του εμπορικού κέντρου σε outlet.

Περιορισμένες οι επενδύσεις σε εμπορικά

Λόγω της οικονομικής κρίσης, στην Ελλάδα οι επενδύσεις σε καινούργια εμπορικά κέντρα παρέμειναν περιορισμένες, με αποτέλεσμα στη χώρα μας η αναλογία της μέσης εκμισθώσιμης επιφάνειας, σε τετραγωνικά μέτρα, ανά 1.000 κατοίκους, να είναι η χαμηλότερη σε όλη την Ευρώπη. Σε όλη, δηλαδή, την Επικράτεια, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ακινήτων Pepper Hellas, σε 1.000 κατοίκους αντιστοιχούν 61 τ.μ. μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας εμπορικών χώρων, ενώ το μέγεθος αυτό αυξάνεται σε 99 τ.μ. στην Αττική. Στην Ελλάδα, υπάρχουν συνολικά 13 παραδοσιακού χαρακτήρα εμπορικά κέντρα, πέντε εκπτωτικά χωριά, τέσσερα πάρκα λιανεμπορίου και τέσσερα θεματικά κέντρα.

               Ο χάρτης των malls στην Ελλάδα *

Εμπορικά κέντρα
* GLA: Μικτή Εκμισθώσιμη Επιφάνεια
Πηγή Εικόνας: Pepper Hellas

Μία από τις τελευταίες «αφίξεις» αφορά το Fashion City Outlet στην Λάρισα, που αποτελεί σύμπραξη των εταιρειών Sonae Sierra και Bluehouse Capital, με το συνολικό κόστος για την ανακατασκευή του ακινήτου να τοποθετείται σε 9 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι το εμπορικό κέντρο, που περιλαμβάνει 75 καταστήματα κι έχει επιφάνεια 20.000 τ.μ., δέχτηκε περισσότερο από 1 εκατ. επισκέπτες.

Ταυτόχρονα, η Reds προχωράει την επέκταση κατά 15.000 τετραγωνικών μέτρων, του εμπορικού κέντρου Smart Park, υλοποιώντας επένδυση 23 εκατ. ευρώ. Η επιτυχία του Smart Park στηρίζεται, σε μεγάλο βαθμό, στο γεγονός ότι είναι υπαίθριο, αποτελώντας το μοναδικό του είδους του στην Ελλάδα, ενώ έχουν, ήδη, συναφθεί προσύμφωνα για την μίσθωση άνω του 50% του εμπορικού κέντρου.

Στην Ευρώπη, υπάρχουν στα σχέδια εμπορικά κέντρα με συνολική επιφάνεια άνω των 200 εκατομμυρίων τ.μ., από τα οποία το 80% είναι παραδοσιακά malls. Επίσης, το 1/3 του συνολικού αποθέματος βρίσκεται στη Δυτική Ευρώπη, ενώ η Μεγάλη Βρετανία και η Γαλλία διαθέτουν συνολικά 53 εκατ. τ.μ. μικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας.