Σήμερα η μεγάλη μέρα για το αεροδρόμιο στο Καστέλι
Σήμερα η μεγάλη μέρα για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Πέραν των προφανών υπηρεσιών, ήτοι των αεροπορικών, πλέον οι αερολιμένες διεθνώς στηρίζονται σημαντικά και σε συμπληρωματικές «μη αεροπορικές» δράσεις, όπως π.χ. οι εμπορικές. Από αυτό την τάση δεν θα μπορούσε να… απουσιάζει και το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στην Κρήτη (Καστέλι) που αναμένεται να «τροχοδρομήσει» τα επόμενα έτη, μέσω σύμβασης παραχώρησης στην οποία συμμετέχουν ο ισχυρότερος εγχώριος πόλος στις υποδομές, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο ινδικός όμιλος GMR. Ηδη, οι δύο εταίροι προχώρησαν στη σύσταση σχετικού φορέα «GMR TERNA Commercial Ανώνυμη Εταιρεία», ο οποίος θα συμπεριλάβει τις μη αεροπορικές δραστηριότητες, ήτοι κατά βάση τις εμπορικές, στον νέο project στην Κρήτη.

Ειδικότερα, ο μοναδικός και αποκλειστικός σκοπός της δραστηριότητας της εταιρείας είναι να αναλαμβάνει και να υλοποιεί και να έχει το δικαίωμα να αναπτύσσει, να διαχειρίζεται και να ασκεί τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες (όπως αυτές ορίζονται στην από 21.02.2019 Σύμβαση Παραχώρησης του έργου για την «Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, Μελέτη – Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών του Συνδέσεων»). Το «πακέτο» αυτό περιλαμβάνει, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, τα ακόλουθα:

• Δραστηριότητες αφορολόγητων ειδών, • Εμπορικά/Λιανικά καταστήματα, • Τρόφιμα και ποτά, • Σαλόνια αναμονής VIP, • Συνάλλαγμα, • Διαφημίσεις & προωθητικές ενέργειες, • Περιτύλιξη αποσκευών, • Ενοικίαση αυτοκινήτων, • Στάθμευση οχημάτων, • Διαχείριση χερσαίων μεταφορών, • Απολεσθέντες, πλεονάζουσες αποσκευές, • Υπηρεσίες σπα και ομορφιάς, • Ανάπτυξη ακινήτων και χρήση Περιοχής Εμπορικής Ζώνης (όπως αναφέρεται στο Παράρτημα 12 της Σύμβασης Παραχώρησης), • Υπηρεσίες ψυχαγωγίας, • Δίκτυο Ίντερνετ και τηλεπικοινωνίες, • Επιχειρηματικά κέντρα, • Ψηφιακό ηλεκτρονικό εμπόριο / κινητό εμπόριο για προϊόντα και υπηρεσίες που πωλούνται στο Αεροδρόμιο, • Οποιεσδήποτε άλλες εμπορικές δραστηριότητες.

Στον αντίποδα, η δραστηριότητα της εταιρείας δεν θα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ρητά Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες (όπως ορίζονται στη Σύμβαση Παραχώρησης): • Γραφεία αεροπορικών εταιρειών, • Τραπεζικές συναλλαγές μέσω ΑΤΜ, • Γραφεία ταξιδιωτικών πρακτόρων και τουριστικών πρακτόρων, • Ανεφοδιασμός αεροσκαφών με καύσιμα.

Η επένδυση προωθείται μέσω σύμβασης παραχώρησης (διάρκειας 35 ετών), με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό Όμιλο GMR (21,64%), ενώ κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αναφορικά με την πρόοδο της κατασκευής, τείνουν προς την ολοκλήρωσή τους οι βαριές κατασκευαστικές εργασίες του αεροδρομίου που θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, με την πρόοδο υλοποίησης να διαμορφώνεται σε περίπου 50%. Ο πύργος ελέγχου εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της άνοιξης, ενώ ο αεροσταθμός βρίσκεται σε προχωρημένο κατασκευαστικό στάδιο. Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων προσγείωσης / απογείωσης / στάθμευσης αεροσκαφών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό υλοποίησης 60%, ο φέρων οργανισμός του αεροσταθμού έχει ήδη ολοκληρωθεί (65.000 μ3 οπλισμένου σκυροδέματος), η κατασκευή των οικοδομικών & ΗΜ εργασιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ η πρόοδος υλοποίησης των εργασιών της νέας οδικής σύνδεσης βρίσκεται στο 60%.

Ο Διεθνής Αερολιμένας θα περιλαμβάνει Εμπορική ζώνη προσβάσιμη από τον αστικό ιστό και κατάλληλα ενταγμένη στην ευρύτερη οικιστική και χωροταξική ανάπτυξη της περιοχής έκτασης 800 στρεμμάτων.

Το νέο αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E, παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους, 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο, 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου, χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (Αpron) που αποτελείται από 5 σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (η 10 κατηγορίας C), 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 94.000 τ.μ., Πύργο Ελέγχου 780 τ.μ. και ύψους 44 μ. και Κτίριο Μετεωρολογικού σταθμού 3.100 τ.μ., 10 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο Ενέργειας, χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (400 μακράς και 200 μικρής διάρκειας για ΙΧ, 168 για Ταξί, 500 για ενοικιαζόμενα, 600 για Υπαλλήλους ,110 για Λεωφορεία), εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας συνολικού μήκους 23 χλμ., χώρο Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμμάτων.