Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Στην προκήρυξη δύο μεγάλων σε προϋπολογισμό διαγωνισμών προχώρησε ο ΟΣΕ, αναρτώντας ήδη στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τις σχετικές δημοσιεύσεις. Πρόκειται για έργα αναβάθμισης τμημάτων του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα, ειδικότερα της γραμμής «Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Οινόη», ύψους 240,7 εκατ. ευρώ, όπως και tης υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη–Προμαχώνας, στο τμήμα από «Μουριές έως Προμαχώνα», αξίας 159 εκατ. ευρώ. Κατά συνέπεια, το συνολικό κόστος των 2 έργων ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Προφανώς, οι δύο αυτοί διαγωνισμοί θα ενεργοποιήσουν το ενδιαφέρον των ισχυρών εργοληπτικών σχημάτων ΤΕΡΝΑ, AΒΑΞ, AKTOR, ΜΕΤΚΑ.

Οσον αφορά στον πρώτο διαγωνισμό, αντικείμενο του έργου είναι η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού τμήματος ΣΚΑ – Οινόη (περίπου 52 χλμ. υφιστάμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής), τα έργα υποδομής στους ενδιάμεσους σιδηροδρομικούς σταθμούς, την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών Οινόης και Αλιάρτου καθώς και η κατασκευή νέας στάσης στα Οινόφυτα. Οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι καλούνται να υποβάλουν προσφορές στις 17/06/2025, με προβλεπόμενο ορίζοντα ολοκλήρωσης της σύμβασης και του έργου στις 31/05/2028 αντίστοιχα. Με την αναβάθμιση του τμήματος από το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών ως την Οινόη μήκους περίπου 52 χλμ. που σήμερα έχει ως ανώτατη ταχύτητα περίπου στα 90 χλμ./ώρα θα γίνει δυνατή η αύξηση της χωρητικότητας της γραμμής, προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των διερχόμενων τρένων, επιβατικών και εμπορικών, καθώς και της ταχύτητάς τους. Για το έργο ΣΚΑ – Οινόη το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εξασφαλίσει κονδύλια 192,14 εκατ. ευρώ από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF II.

Αναφορικά με τις εργασίες αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής «Μουριές – Προμαχώνας», που αποτελεί το βόρειο «κομμάτι» της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, αφορούν στην αναβάθμιση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής στο εν λόγω τμήμα μήκους περίπου 53 χλμ., ώστε σε βάθος χρόνους να εγκατασταθεί συστήμα ηλεκτροκίνησης, σε ολόκληρη όμως τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, μήκους περίπου 128 χλμ.. Επί της ουσίας, με αυτόν τον διαγωνισμό προχωρά η αναβάθμιση υποδομής/υποδομής στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας. Το έργο έχει ήδη από το χρηματοδοτικό πλαίσιο του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF II) εξασφαλισμένα κονδύλια 112 εκατ. ευρώ. Προσφορές θα δοθούν στις 18 Ιουνίου 2025. Να σημειωθεί ότι στον ΟΣΕ σχεδιάζουν σε βάθος χρόνου την αναβάθμιση και του «νότιου τμήματος», δηλαδή από Θεσσαλονίκη μέχρι Μουριές, ενώ στο «πακέτο» θα μπει, όπως αναφέραμε, η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο σύνολο της γραμμής από Θεσσαλονίκη έως τα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα. Το κόστος της δεύτερης συνδυαστικής παρέμβασης εκτιμάται, πάντα κατά πληροφορίες, στα 80 εκατ. ευρώ.