Εγνατία Οδός
Εγνατία Οδός
Πηγή Εικόνας: Εγνατία Οδός Α.Ε.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου του υπ. Υποδομών και Μεταφορών, η πολιτική του ηγεσία αναφερόμενη στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σημείωνε πως ήρθε στο υπουργείο η σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στόχος είναι να κλείσουν γρήγορα οι εκκρεμότητες ώστε να «πέσουν οι υπογραφές» με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis. Βέβαια, όπως είχε αναφέρει ο κ. Ταχιάος, προφανώς πρέπει να ολοκληρωθούν κάποια ορόσημα και να κλείσουν εκκρεμότητες, όπως η ΚΥΑ για την αύξηση του κόστους των διοδίων η οποία μπορεί να εκδοθεί εγκαίρως καθώς υπάρχει περιθώριο έκδοσης 15 ημέρες πριν από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, ωστόσο, το κρίσιμο θέμα είναι η παράδοση – παραλαβή ώστε να προχωρήσουν τα έργα αναβάθμισης κάθετων αξόνων. Κάτι που προφανώς θα γίνει σε βάθος χρόνου. Μέχρι τότε, βέβαια, χρειάζονται κάποια «βήματα» με τις εμπλεκόμενες πλευρές, αλλά και την Κομισιόν, να έχουν αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπογραφεί η σύμβαση στο τέλος του πρώτου τριμήνου 2024, εφόσον πάντα γίνουν οι απαραίτητες κινήσεις.

Εξάλλου, όπως ειπώθηκε, απαιτούνται να γίνουν κάποιες διαδικασίες. Όπως είναι, για παράδειγμα, να δοθεί το υπουργικό «πράσινο φως» (Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου) ώστε να επιταχυνθούν περαιτέρω οι διεργασίες για την εν λόγω mega σύμβαση παραχώρησης ύψους 1,35 δις ευρώ των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis. Ως γνωστόν, το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.) έχει ήδη εγκρίνει τη σύμβαση. . Ένα από τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι να δημοσιευθεί η ΚΥΑ από τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών της πρώτης αύξησης της τιμής των διοδίων από 3 λεπτά που είναι σήμερα σε 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Επίσης, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση των σηράγγων όπως και να γίνει η δημιουργία της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού (SPV) από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στην οποία θα περιέλθουν οι υποχρεώσεις του προτιμητέου επενδυτή. Προφανώς, θα πρέπει η σύμβαση να περάσει από τη Βουλή και μετά να «πέσουν υπογραφές» της σύμβασης ύψους 1,35 δις ευρώ (τόσα προβλέπονται στον προϋπολογισμό του 2024 ως έσοδα).

Υπενθυμίζεται ότι τον Αύγουστο του 2021  η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) και Egis (25%) ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατία Οδού, του μεγαλύτερου σε μήκος αυτοκινητόδρομου της χώρας (σχεδόν 670 χλμ., αλλά με τους κάθετους άξονες ξεπερνά συνολικά τα 900 χλμ.).  Στο νέο σχήμα θα περάσουν η Εγνατία Οδός, δηλαδή ο οδικός άξονας Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη – Κήποι Έβρου αλλά και τρεις κάθετοι άξονες: Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή. Προφανώς απαιτούνται και κατασκευαστικές εργασίες αναβάθμισης – συντήρησης εκατοντάδων εκατ. ευρώ (από την ΤΕΡΝΑ) κ.α.