Ενώ σήμερα Δευτέρα 17/7 είναι η «μεγάλη μέρα» για τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού (κατάθεση προσφορών), στον κλάδο των υποδομών ακόμα αναμένουν νεότερα για μια άλλη μεγάλη παραχώρηση, αυτή του ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, εκτιμώμενης αξίας 1,7 δισ. ευρώ), εκ των τελευταίων μεγάλων έργων που συνδυάζουν κατασκευή και διαχείριση/λειτουργία (άρα διόδια, έστω «σκιώδη»). Με εκπροσώπους του χώρου να μην έχουν σαφή «ορατότητα» για το πότε θα έχουμε εξελίξεις, κι ενώ οι προσφορές έχουν υποβληθεί εδώ και περίπου δύο μήνες (και άνω), αναμένοντας «σήμα» από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον νέο επικεφαλής του, Χρ. Σταϊκούρα, είτε κάποια στιγμή εντός του καλοκαιριού είτε από φθινόπωρο.

Ισχυρός ανταγωνισμός

Υπενθυμίζεται ότι προσφορές είχαν καταθέσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς και οι κοινοπραξίες ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ – Egis – Meridiam. Αν και προφανώς είναι νωρίς ή παρακινδυνευμένο να γίνουν εκτιμήσεις, εδώ και κάποιες εβδομάδες κυκλοφορούν στην αγορά σενάρια για τους «μνηστήρες», με κάποια εξ αυτών να «φωτογραφίζουν» συγκεκριμένη κοινοπραξία ως αυτή που φέρεται, πάντα βάσει διαρροών, να έχει δώσει μεγάλη προσφορά. Δείχνοντας έτσι την επιθυμία των μελών της είτε να διευρύνουν το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων που κατέχουν είτε να εισέλθουν πιο δυναμικά στον τομέα που εξασφαλίζει σχετικά σταθερές ροές για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Προφανώς, όμως, ανάλογη πρόθεση να επικρατήσουν στον διαγωνισμό θα έχουν τόσο η έτερη κοινοπραξία, όσο και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που σημειώνεται ότι ήδη συμμετέχει στο σχήμα που έχει αναλάβει το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (Χερσόνησος – Νεάπολη, σχεδόν 290 εκατ. ευρώ), μαζί με τις ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ενώ η ΑΚΤΩΡ (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, που όμως οδεύει προς INTRAKAT), έχει υπογράψει σύμβαση για το δημόσιο τμήμα του οδικού άξονα (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, κάπου 180 εκατ. ευρώ).

Θυμίζουμε, επίσης, ότι πρόσφατα ο CEO της Intrakat, Αλ. Εξάρχου, αποκάλυψε ότι η εισηγμένη επιδιώκει να συμμετάσχει στην κοινοπραξία που διεκδικεί τη σύμβαση παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Άκτωρ και εφόσον η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος κερδίσει την παραχώρηση του ΒΟΑΚ.

Σε κάθε περίπτωση, όλα τα γκρουπ επιθυμούν να βάλουν στο χαρτοφυλάκιό τους τη σύμβαση, εξ ου και «συμμάχησαν» ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος (η πρώτη με ισχυρή παρουσία σε τέτοια έργα και η δεύτερη με αυξημένες βλέψεις για ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις) αλλά και η ΑΒΑΞ με τις γαλλικές ισχυρές Egis – Meridiam (η πρώτη συμμετέχει με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Εγνατία, όπως και από παλιά στην Αττική Οδό, η δεύτερη συμμάχησε με ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις για τη διεκδίκηση της 25ετούς σύμβασης).

Εργο με ιδιαιτερότητες

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα τέτοια έργα, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη, και λογικά από τα τελευταία project – μαμούθ που «βγήκαν» στην χώρα συνδυάζοντας τόσο το μεγάλο, όσο και απαιτητικό – δύσκολο τεχνικό αντικείμενο, όσο και τη συντήρηση – διαχείριση – λειτουργία. Ισως, με σύμβαση παραχώρησης (μέσω Πρότυπης Πρότασης) να προχωρήσει ένα ακόμα μεγάλο project, αυτό των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προς Ελληνικό, Λαύριο, Ραφήνα.

Με ένα μοντέλο, όμως, διοδίων που στην αγορά αποκαλούνται «σκιώδη», ώστε το έργο να δώσει το απαιτούμενο πρόσθετο bonus εσόδων στον παραχωρησιούχο που θα έχει να αντιμετωπίσει σχετικά χαμηλές κυκλοφοριακές ροές σε μη τουριστική περίοδο στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Υπενθυμίζεται ότι και αυτό το τμήμα χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 200 εκατ. ευρώ. Το κράτος θα παρεμβαίνει δίνοντας επιπλέον ποσό πάνω στην τιμή του (ηλεκτρονικού) διοδίου, δηλαδή σαν επιδότηση στο ποσό που θα πληρώνει ο χρήστης – οδηγός. Πρέπει να σημειωθεί ότι και παλιότερες εκτιμήσεις και του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών «έδειχναν» ότι οι μετακινήσεις στον οδικό άξονα και μεταξύ των νομών της Κρήτης δεν είναι τέτοιες που μπορούν εύκολα να στηρίξουν το κόστος και το χρηματοοικονομικό μοντέλο ενός περίπλοκου έργου.