Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Της Τέτης Ηγουμενίδη

Με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) θα συνεχιστεί η μάχη μεταξύ των μεγάλων κατασκευαστικών Ομίλων για τις συμβάσεις παραχώρησης ενώ στο προσκήνιο έρχεται ξανά ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό.

Προσφυγή στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά της διαδικασίας για την νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού κατέθεσε η κοινοπραξία των VINCI Highways  – VINCI Concessions  – Μυτιληναίος Α.Ε. – Mobility Partner, η οποία με προσφορά 3,106 δις. ευρώ, έχει ανακηρυχθεί επιλαχόντας προτιμητέος επενδυτής.

Μεταξύ άλλων επικαλείται διαδικαστικά θέματα ως προς τον τρόπο που δομείται η χρηματοοικονομική επάρκεια της προσφοράς της ΓΕΚ Τέρνα. Η τελευταία με προσφορά 3,270 δις. ευρώ, έχει αναδειχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) προτιμητέος επενδυτής για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αστικού αυτοκινητοδρόμου για χρονικό διάστημα 25 ετών.

Η κοινοπραξία των Vinci – Μυτιληναίου ζήτησε επίσης και έγινε δεκτό την εξέταση των ψηφιακών συστημάτων του ΤΑΙΠΕΔ από δικούς της εμπειρογνώμονες, χωρίς πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, να υπάρξει κάποιο εύρημα.

Πληροφορίες επίσης αναφέρουν ότι στη διαδικασία της προσφυγής περισσότερο δραστήρια είναι η Vinci η οποία έχει και το μεγαλύτερο ποσοστό στην κοινοπραξία, αν και δεν έχει σημασία αφού πρόκειται για ένωση εταιρειών που λειτουργούν ως ένας φορέας.

Ως προς τη συνέχεια τα βασικά σενάρια είναι δύο. Εάν η ΕΑΔΗΣΥ κάνει δεκτή την προσφυγή, τότε η ΓΕΚ Τέρνα θα προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και εν τέλει η τύχη του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής οδού θα κριθεί από το ανώτατο δικαστήριο. Αν απορριφθεί η προσφυγή της κοινοπραξίας, είναι πιθανό αυτή να το συνεχίσει πηγαίνοντας στο ΣτΕ, έτσι και πάλι την υπόθεση θα κλείσει η Δικαιοσύνη.

Μια ένδειξη για το που θα κινηθεί η ΕΑΔΗΣΥ θα είναι το αν θα κάνει δεκτό το αίτημα της κοινοπραξίας για αναστολή της διαγωνιστικής διαδικασίας, έως την οριστική εκδίκαση της προσφυγής.

Σε κάθε περίπτωση θα υπάρξει καθυστέρηση στις διαδικασίες και ενδεχομένως να μην προλάβει να υπογραφεί η σύμβαση για την εκ νέου παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης, τον Οκτώβριο του 2024.

Γεγονός είναι ότι ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις και κυρίως οι τελευταίες βρίσκονται με προτεραιότητα στο στόχαστρο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων καθώς εγγυώνται σταθερά έσοδα από μερίσματα, διόδια και πληρωμές διαθεσιμότητας, την ώρα που η κατασκευή χαρακτηρίζεται από κυκλικότητα.

Στο πλαίσιο αυτό μεγάλη μάχη θα δοθεί το επόμενο διάστημα για την παραχώρηση του  ΒΟΑΚ με κατασκευαστικό αντικείμενο της τάξεως του 1,7 δις. ευρώ.

Είναι η μοναδική μεγάλη παραχώρηση που υφίσταται για το ορατό μέλλον και όλοι οι Όμιλοι εκτιμάται ότι δεν θα προσπεράσουν τη διαγωνιστική διαδικασία χωρίς να εξαντλήσουν κάθε μέσο που έχουν στη διάθεσή τους και προφανώς και τις προσφυγές.

Στην κατασκευαστική αγορά υπάρχει η εκτίμηση πως οι οικονομικές προσφορές για τον ΒΟΑΚ, τμήμα Ηράκλειο – Χανιά, θα ανοίξουν προς το τέλος του τρέχοντος μηνός.

Για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ, δηλαδή την κατασκευή και λειτουργία του τμήματος του αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη, Ηράκλειο – Χανιά έχουν καταθέσει προσφορές  (8 Μαΐου 2023) η ΓΕΚ Τέρνα και οι κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και Άβαξ – Egis – Meridiam.

Η επόμενη μεγάλη παραχώρηση είναι αυτή που περιλαμβάνει τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, προς Λαύριο, Ραφήνα και Λεωφόρο Βουλιαγμένης, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό που θα ξεπεράσει το 1 δις. ευρώ. Προς το παρόν δεν υπάρχει εκτίμηση για το αν η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών θα κάνει δεκτή την πρότυπη πρόταση για την υλοποίησή τους. Το πιθανότερο είναι πάντως να το δεχτεί καθώς τα έργα αυτά είναι απολύτως αναγκαία για την Αττική και την ίδια στιγμή δύσκολα θα εξασφαλιστούν τα αναγκαία κονδύλια για να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα.

Την εν λόγω πρότυπη πρόταση κατέθεσε στο υπουργείο Υποδομών στις 17 Μαΐου 2023 κοινοπραξία αποτελούμενη από τις ΓΕΚ Τέρνα (36%), Άκτωρ Παραχωρήσεις (32%) και Άβαξ (32%). Ωστόσο, ο ανάδοχος θα αναδειχτεί έπειτα από διαγωνισμό.