Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Του… delivery γίνεται στο λιανεμπόριο!

Παρότι τα ετήσια στοιχεία αλλά και οι τάσεις των εορταστικών ημερών αναμένεται να δημοσιοποιηθούν το επόμενο διάστημα, στην αγορά είναι φανερό ότι το κλείσιμο της χρονιάς έφερε μια μετεξέλιξη από όσα ίσχυαν στο παρελθόν: το delivery αρχίζει και κυριαρχεί και στο λιανεμπόριο.

Ειδικά μέσα από πλατφόρμες όπως η Wolt, το BoxNow, το efood, αλλά και εφαρμογές ειδικών online αγορών όπως το instashop κλπ είναι πλέον εμφανής η τάση επένδυσης των εταιρειών λιανεμπορίου σε αυτό το κανάλι διανομής.

Και μάλιστα με τις τάσεις να μην έχουν αποκρυσταλλωθεί πλήρως, καθώς πρόκειται για μια αναπτυσσόμενη αγορά στη χώρα μας.

Αυτό που φάνηκε μέσα στις εορτές ήταν η αυξημένη διαθεσιμότητα για delivery από μαγαζιά δώρων (όπως ανθοπωλεία, βιβλιοπωλεία, οπτικά κλπ) για ψώνια της τελευταίας στιγμής, όπως ξεχασμένα ή έκτακτα δώρα κλπ.

Επίσης αυξημένη διαθεσιμότητα παρατηρήθηκε σε καταστήματα τροφίμων των ημερών (κρεοπωλεία, ζαχαροπλαστεία κλπ). Και στις δύο κατηγορίες μάλιστα, τουλάχιστον για τα καταστήματα που επένδυσαν στην κίνηση των ημερών, είχαν δημιουργηθεί και εορταστικές ενότητες τόσο στις πλατφόρμες όσο και στα διαδικτυακά καταστήματα.

 

Μεγαλύτερη ψηφιακή λειτουργία για Κωτσοβολο – Μουστάκα

Μια ακόμη τάση που φάνηκε να μεγαλώνει είναι η είσοδος παραδοσιακών παικτών μεγα-καταστημάτων, όπως η ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ, στην αγορά του delivery μέσω πλατφόρμας. Έτσι παρατηρήσαμε ότι η Κωτσόβολος, συνεργάζεται με Wolt και InstaShop με την είσοδο των προϊόντων της στα instant delivery applications, στοχεύοντας να προσφέρει μια κορυφαία αγοραστική εμπειρία. Σημειώνεται ότι η ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ έχει επενδύσει πολύ στην άμεση διαθεσιμότητα των προϊόντων και στη γρήγορη παράδοση των προϊόντων της και διαφημίζει ακόμη και παράδοση εντός 60 λεπτών στο site της, ενώ με τις πλατφόρμες αυτός ο χρόνος μειώνεται πολύ περισσότερο. Βέβαια, με τον περιορισμό μεγέθους που έχουν οι delivery υπηρεσίες και τον τρόπο που γίνονται (μηχανάκι αντί για φορτηγό), οι κωδικοί και τα προϊόντα που προσφέρονται είναι λίγα, αν συγκριθούν με τον πλήρη κατάλογο προϊόντων της εταιρείας. Αλλά στο επίπεδο κάλυψης άμεσων αναγκών ή δώρων, είναι προφανές ότι προσφέρεται κάποια ποικιλία.

Στην αντίστοιχη ανάγκη για δώρα της τελευταίας στιγμής αλλά και για την κάλυψη πιο άμεσων αναγκών, όπως η ικανοποίηση επιθυμιών των παιδιών, επενδύει και η αλυσίδα παιχνιδιών ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ μέσα από delivery πλατφόρμες. Εκτός του ότι προσπαθεί να περάσει μεγάλο μέρος της γκάμας της (αλλά αρκετά μικρότερη από όσα προσφέρει στα καταστήματα) στις πλατφόρμες κάνει και προώθηση, όπως για παράδειγμα εκπτωτικά κουπόνια σοβαρής αξίας μέσα από την εφαρμογή Wolt σε όσους αγόρασαν μέσα στις εορτές.

 

Η μάχη των supermarkets
Εκεί που η μάχη του delivery φαίνεται να γιναντώνεται είναι τα supermarkets, καθώς φαίνεται ότι έχουν μπει πολύ δυναμικά τους τελευταίους μήνες στο e-commerce, προφανώς διαπιστώνοντας ότι ως τάση ήρθε για να μείνει. Έτσι, τα dark shops φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και ο ανταγωνισμός για τις μικρές ή μεγαλύτερες αγορές του καταναλωτή δίνει και παίρνει.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο economix.gr, η κίνηση της εορτές στα ηλεκτρονικά κανάλια ήταν μεγάλη και για τα supermarkets. Η εκτίμηση είναι ότι η αυξητική τάση που παρατηρείται οφείλεται σε διάφορους λόγους. Για τις εορταστικές ημέρες η αναζήτηση λιγότερης ταλαιπωρίας και χαμένης ώρας με κίνηση στους δρόμους φαίνεται να έπαιξε σημαντικό ρόλο στις online παραγγελίες από supermarket, τουλάχιστον για τα συσκευασμένα τρόφιμα, τα οικιακά είδη κλπ. Αλλά η τάση είναι αυξητική και σε κανονικές περιόδους καθώς πολλοί καταναλωτές κάνουν μεγαλύτερες αγορές και επιθυμούν το «κουβάλημα» μέχρι το σπίτι να το κάνουν τα delivery των eshops των supermarkets. Επιπλέον, μια τάση που παρατηρείται, είναι η χρήση εφαρμογών για μικρές αγορές από νοικοκυριά και καταναλωτές, κυρίως νεότερους, που δεν έχουν αυτοκίνητο αλλά κινούνται με ποδήλατα και ηλεκτρικά μικρο-οχήματα και δεν επιθυμούν την μετακίνηση με σακούλες.

Στην e-commerce αγορά των supermarkets, οι πιο δυνατοί online παίκτες είναι ο ΑΒ Βασιλόπουλος (καθώς αποτέλεσε τον πρώτο διδάξαντα και έλυσε σταδιακά τα προβλήματα της περιόδου της πανδημίας, αλλά δεν έχει ακόμη καταφέρει – όπως όλοι – να προσφέρει διαδικτυακά το σύνολο των προϊόντων των καταστημάτων) και από κοντά ο Σκλαβενίτης που μετά την εξαγορά των carrefour επιτέλους επένδυσε σε online κανάλι πωλήσεων με δικό του delivery με βανάκια (χωρίς και αυτός να προσφέρει το σύνολο των κωδικών). Έπονται το MyMarket, o Μασούτης και ο Κρητικός.

Ξεχωριστή σημασία και ρόλο έχουν και οι αλυσίδες μικρής λιανικής, με κανονικά καταστήματα (όπως η Twenty24shopen, τα Yes Stores, κλπ) ή darkshops, όπως αυτά της Wolt Market κλπ, που απευθύνονται σε άμεσες ανάγκες μικρότερης αξίας αλλά παρέχουν και μεγαλύτερο ωράριο εξυπηρέτησης.

Νέες τάσεις με ερώτημα τη χρέωση μεταφορικών

Σημείο κλειδί των τάσεων που εξελίσσονται είναι το θέμα της χρέωσης μεταφορικών, καθώς πολλά στελέχη των εταιρειών supermarket υποστηρίζουν ότι σύντομα οι πελάτες θα πρέπει να κληθούν να καταβάλουν και έξοδα μεταφοράς, όπως γίνεται στο food delivery για τα μακρινότερα καταστήματα τουλάχιστον, προκειμένου να διατηρηθούν τα περιθώρια κέρδους των αλυσίδων, ιδιαίτερα αν αυξηθεί ο online τζίρος.

Κάτι τέτοιο βέβαια θα γίνει αντιληπτό αρνητικά από τους καταναλωτές, τουλάχιστον αρχικά, καθώς οι ίδιες οι εταιρείες τους έμαθαν σε δωρεάν διανομή. Είναι πιθανόν βέβαια κάτι τέτοιο να αποτελέσει ένα ακόμη σημείο ανταγωνισμού και διαφοροποίησης μεταξύ των αλυσίδων ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η στάση του αρμόδιου Υπουργείου Ανάπτυξης που παρακολουθεί το λιανεμπόριο από κοντά, όπως έδειξε και η καθιέρωση του καλαθιού του νοικοκυριού.

Πάντως στο θέμα του delivery και ιδίως στο last-mile, στην παράδοση στον καταναλωτή, γίνονται επίσης επενδύσεις και αλλαγές. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες ταχυμεταφορών ξεπηδούν ενώ και παραδοσιακοί παίκτες επενδύουν περισσότερο, στιασμένοι στις παραδόσεις από online παραγγελίες, καθώς εκμεταλεύονται παθογένειες και προβλήματα service από τις παραδοσιακές δυνάμεις των ταχυμεταφορών – courier.

Σε αυτούς τους τομείς ξεχωριστή σημασία έχουν, καθώς φέρνουν νέο τρόπο οργάνωσης, τα κουτιά-θυρίδες παράδοσης προϊόντων που εγκαθίστανται σε κεντρικά σημεία γειτονιών της Αθήνας από όπου ο καταναλωτής μπορεί να παραλάβει όποια ώρα θέλει την παραγγελία του – αλλά έχει περιορισμό όγκου, προφανώς. Η άλλη τάση που καθιερώνεται είναι η παροχή αυθημερόν ή λίγων ωρών παράδοσης, μέσω εταιρειών ή υπηρεσιών όπως η Svuum που συνεργάζεται με Celestino, Intersport ακόμη και Ikea σε κάποιες περιπτώσεις (και άλλες μάρκες) και με online tracking βλέπεις που βρίσκεται ο διανομέας που σου έρχεται, όπως καθιέρωσε ως μοτίβο η Wolt. Ενώ, όπως αναφέραμε, το αντίστοιχο προσπαθεί να επιτύχει και ο ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ.

 

Πτώση διεθνώς στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Από την άλλη πλευρά, σε παγκόσμιο επίπεδο φαίνεται ότι η τάση στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πρόσκαιρα (;) πτωτική. Πιο συγκεκριμένα, μείωση κατά 2% σημείωσαν οι παγκόσμιες διαδικτυακές πωλήσεις το γ’ τρίμηνο του 2022, έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου, σύμφωνα με τον Δείκτη Αγορών (Shopping Index) της Salesforce, ενώ ο αριθμός των online καταναλωτών και ο όγκος των παραγγελιών μειώθηκαν κατά 4% και 5%, αντίστοιχα, σε σχέση με πέρυσι. Στην Ευρώπη, λόγω και του πολέμου στην Ουκρανία, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις μειώθηκαν το γ’ τρίμηνο κατά 9% σε σχέση με πέρυσι, με τον όγκο παραγγελιών να περιορίζεται κατά 1%.