Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε, αργά χθες το απόγευμα, η πρώτη ημέρα του μεγάλου πράσινου συνεδρίου Green Deal Greece με τίτλο «Προκλήσεις, απειλές και ευκαιρίες, σήμερα, για τον πράσινο μετασχηματισμό» που διοργανώνουν στο Κέντρο Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» (αίθουσα «Φάρος») το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) σε συνεργασία με το economix.gr.


Οι ομιλητές τοποθετήθηκαν γύρω από όλα τα κρίσιμα θέματα που αφορούν τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας ενώ ανέπτυξαν μια σειρά θεματικών ενοτήτων όπως το ΕΣΠΑ ως εργαλείο ανάπτυξης και συνοχής, ο ρόλος του ιδιωτικού τομέα στις πράσινες χρηματοδοτήσεις και επενδύσεις, η ψηφιοποίηση στο real estate, τα πράσινα κτίρια και η εξοικονόμηση ενέργειας, η ενεργειακή ασφάλεια, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, η απολιγνιτοποίηση, η ενεργειακή μετάβαση, η ηλεκτροκίνηση και οι πράσινες υποδομές.

Ακόμη, στην ατζέντα του Συνεδρίου βρέθηκαν θέματα όπως η κλιματική κρίση και η γαλάζια οικονομία, οι «έξυπνες» μεταφορές, ο τουρισμός, η βιώσιμη αγροτική παραγωγή και η κτηνοτροφία. Στην «καρδιά» της συζήτησης θα βρεθεί, ασφαλώς, το στοίχημα του Ταμείου Ανάκαμψης και των «πράσινων» επενδύσεων, αλλά και οι νέου τύπου απειλές που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο διεθνές στερέωμα.

Ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Γιώργος Στασινός, αναφέρθηκε σε ένα πλέγμα 5+1 μεταρρυθμίσεων για την πρόοδο της χώρας. Επεσήμανε ότι «οι εκλογικοί κύκλοι δεν πρέπει να σταματήσουν τις μελέτες και τα έργα που ήδη τρέχουν ή σχεδιάζονται», κάνοντας λόγο για την ανάγκη να κοπούν οι “κακές” συνήθειες και η πεπατημένη του παρελθόντος. Γιατί, όπως τόνισε, «παρά τις δυσκολίες, έχουμε τώρα μια μοναδική ευκαιρία να φτιάξουμε μια Ελλάδα σύγχρονη, πράσινη, καινοτόμα, πλούσια ξανά». «Τα επόμενα 5 χρόνια είναι κρίσιμα για να αλλάξει επίπεδο η χώρα και το επίπεδο ζωής των πολιτών στο τέλος της δεκαετίας», είπε, εκτιμώντας παράλληλα, ότι «δεν θα ξαναδοθεί τέτοια ευκαιρία για να πάει η χώρα μπροστά». (δείτε αναλυτικά εδώ)

Το Green Deal διατρέχει το σύνολο της πολιτικής του Υπουργείου ανέφερε στην παρέμβασή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στο συνέδριο «Green Deal Greece 2022», που διοργανώνουν το ΤΕΕ και το economix.gr και πραγματοποιείται στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ανοίγοντας την ενότητα «Βιώσιμες Υποδομές και Μεταφορές», ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι, για το υπουργείο, οι στόχοι της βιωσιμότητας όπως αυτές απορρέουν από τις αρχές της Πράσινης Συμφωνίας, δεν αποτελούν ένα σύνολο επιμέρους προς επίτευξη στόχων, αλλά μια κεντρική ατζέντα, η οποία διαπνέει όλες τις παραμέτρους των πολιτικών και των έργων που έχει υπό την εποπτεία του και υλοποιεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. (δείτε αναλυτικά εδώ)

«Σε πολλά μέρη είναι απτή πραγματικότητα, με μπροστάρη τον πρωθυπουργό. Με τις πρωτοβουλίες μας στην Αστυπάλαια, στη Χάλκη και στην Τήλο, τα νησιά μας επανατοποθετούνται στον παγκόσμιο χάρτη ως πρότυπα βιωσιμότητας, κυκλικής οικονομίας και ενεργειακής αυτονομίας». Αυτό τόνισε ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας. Επιπλέον, ο υπουργός πρόσθεσε ότι: «Οι προσπάθειες που κάνουμε στη Μύκονο και στην Σαντορίνη για να τους καταστήσουμε βιώσιμους προορισμούς που να μπορούν να ανταπεξέρχονται στον υψηλό αριθμό επισκεπτών είναι ένα άλλο παράδειγμα. Το Co Lab στην Ρόδο σε συνεργασία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου του Δήμου και της TUI επίσης δείχνουν τα πεδία συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα». (δείτε αναλυτικά εδώ)

Στη σημασία των συνεργιών/ συνεργασιών του κράτους με την τοπική αυτοδιοίκηση, την επιστημονική κοινότητα και την κοινωνία των πολιτών αναφέρθηκε ο υπουργός Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης. «Η κλιματική κρίση είναι μία σκληρή πραγματικότητα» ανέφερε ο κ. Στυλιανίδης ανοίγοντας την τοποθέτησή του. «Μόλις την περασμένη εβδομάδα σημειώθηκαν πάνω από 300 πυρκαγιές στην χώρα μας, που σημαίνει ότι έχουμε περίπου 45-50 πυρκαγιές την ημέρα. Οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης φαίνονται όχι μόνο στα οικοσυστήματα και το περιβάλλον, αλλά επίσης στην οικονομία και την κοινωνία αλλά επίσης στην υγεία και στην ευημερία μας. Ροκανίζεται το μέλλον μας. Ας το αποδεχθούμε και ας φύγουμε από τη λογική ότι η κλιματική κρίση είναι fake news. H περιοχή της Μεσογείου επηρεάζεται περισσότερο από το μέσο όρο. Η γειτονιά μας αποτελεί ένα από τα hotspot της κλιματικής κρίσης. Η χώρα μας είναι αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις και νέους κινδύνους» σημείωσε. (δείτε αναλυτικά εδώ)

Την υπογραφή της Υπουργικής Απόφασης για την διεξαγωγή του επόμενου διαγωνισμού για “πράσινες” μονάδες παραγωγής ρεύματος (αιολικά και φωτοβολταϊκά) ανακοίνωσε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου. Η κα Σδούκου τόνισε ο διαγωνισμός θα αφορά ισχύ 1000 μεγαβάτ και θα διεξαχθεί αμέσως, συνιστώντας μάλιστα σε όσους ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν «να μην πάρουν καλοκαιρινή άδεια καθώς οι φάκελλοι θα υποβληθούν άμεσα». Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η κα Σδούκου, ο στόχος που είχε τεθεί για εγκατεστημένη ισχύ ΑΠΕ ίση με 19 γιγαβάτ ως το 2030 θα επιτευχθεί πιο γρήγορα. “Υπολογίζουμε ότι ως το 2030 θα φθάσουμε στα 25 γιγαβάτ, οπότε η συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο θα φθάσει στο 40 % και στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στο 70 %”, είπε. (δείτε αναλυτικά εδώ)

Σαφές μήνυμα ότι «η Ελλάδα επέστρεψε για να πρωταγωνιστήσει στη Νοτιανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, προσφέροντας ηρεμία και σταθερότητα σε ένα ταραγμένο περιβάλλον, μετατρέποντας και πάλι τη γεωγραφική μας θέση σε κόμβο κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών και ενεργειακών εξελίξεων» έστειλε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης, μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου Green Deal. «Αυτό πλέον το βλέπουν όλοι και στο εξωτερικό και εντός της χώρας και αυτή είναι μια ακόμα παρακαταθήκη για τη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη», ανέφερε χαρακτηριστικά, καθώς «οι πολιτικές της ΕΕ για το κλίμα και η προοδευτική ατζέντα της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού αποτέλεσαν την πυξίδα για τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον Κώστα Καραμανλή», όπως είπε. (δείτε αναλυτικά εδώ)

Ηλεκτροκίνηση και βιώσιμη κινητικότητα, ο συνδυασμός για φιλικότερη προς το περιβάλλον και φθηνότερη μεταφορά στην πόλη

Στο πλαίσιο του συνεδρίου που διοργανώνει το ΤΕΕ, έλαβε χώρα το πάνελ με τίτλο “Πράσινες Μεταφορές – Ηλεκτροκίνηση – Βιώσιμη Κινητικότητα”, με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για θέματα Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλο να αναφέρει ότι «τέτοια συνέδρια μας δίνουν τη δυνατότητα να πούμε τα έργα που υλοποιούμε και να κάνουμε έναν μικρό απολογισμό των πεπραγμένων μας. Αν θέλουμε να είμαστε συνεπείς στην ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία, πρέπει να προτάξουμε τη βιώσιμη κινητικότητα ως επιλογή. Το ΥΠΟΜΕ τα τρία τελευταία χρόνια ακολουθεί με συνέπεια τη στρατηγική που προωθεί τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας, την μικροκινητικότητα και αναδεικνύει τα ευφυή συστήματα μεταφορών, και κυρίως υποστηρίζει την ηλεκτροκίνηση. Προσαρμόζουμε τη νομοθεσία στα σημερινά δεδομένα και δείχνουμε πρόνοια στις μελλοντικές εξελίξεις, και ταυτόχρονα εισάγουμε καινοτόμες εφαρμογές .Εμείς δεν αντιμετωπίζουμε μόνο τα τρέχοντα θέματα». Ο υφυπουργός έκανε λόγο και για το ευρύ πλαίσιο των ηλεκτρικών οχημάτων, τονίζοντας χαρακτηριστικά «Ηλεκτρικό όχημα δεν σημαίνει μόνο σημεία φόρτισης, εμείς θέλουμε να καλύψουμε όλο τον κύκλο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μπαταρίες, συνεργεία και μηχανικούς». (δείτε αναλυτικά εδώ)

Την άποψη ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο για λίγους διατύπωσε από το βήμα του συνεδρίου Green Deal 2022, ο Γιάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισημαίνοντας ότι το σημαντικό αυτή τη στιγμή στην ηλεκτροκίνηση είναι να αντιληφθεί ο κόσμος ότι δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τα αυτοκίνητα. Κατά τα όσα πρόσθεσε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, έχουν δοθεί, ήδη, χρηματοδοτικά εργαλεία για να αντικατασταθεί η ακριβή τεχνολογία σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, με σχετική ώθηση μέσα από τις υποδομές, συμπληρώνοντας ότι το πιο σημαντικό για έναν αγοραστή ηλεκτρικού οχήματος είναι να του παρέχονται οι υποδομές φόρτισης για να το χρησιμοποιεί σε όλες τις ανάγκες του.

Στο ίδιο πάνελ του συνεδρίου Green Deal 2022 φιλοξενήθηκε και ο Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος. Στην αρχική του τοποθέτηση ο κύριος Μπακογιάννης έθεσε ορισμένα ερωτήματα τα οποία όπως ανέφερε θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης για τις βιώσιμες μεταφορές. Αναλυτικά τόνισε ότι «είναι χρήσιμο στα θέματα συναρμοδιότητας να υπάρχει συνεργασία μεταξύ των φορέων. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες είναι πολύ σημαντικές και θα συνεχίσουν να έρχονται μέχρι το 2050.» «Εγώ θα θέσω ορισμένα ερωτήματα που θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης. Ερωτήματα όπως, το πως θα απεξαρτηθεί ο Έλληνας από το αυτοκίνητο όταν οι συγκοινωνίες έχουν πολλά προβλήματα;»

Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Κατσώχης, Senior Manager της PLANET ανέφερε, μιλώντας στην ίδια ενότητα ότι πλέον, είναι πλούσια η κοινοτική νομοθεσία για τις νέου τύπου μεταφορές, φέρνοντας ως παραδείγματα τη νομοθεσία για το καθαρό όχημα αλλά και τον νόμο για την ηλεκτροκίνηση, με την Ελλάδα να ακολουθεί τον ίδιο δρόμο με την ΕΕ. Όπως ανέφερε «η Ελλάδα διαθέτει πλέον όλα τα καταστατικά έγγραφα και στρατηγικό σχέδιο στην ηλεκτροκίνηση που δεν διέθετε πριν από μερικά χρόνια, υπάρχει πλέον το εθνικό στρατηγικό σχέδιο μεταφορών, τα σχέδια μεταφορών μητροπολιτικών περιοχών, αλλά και ο επιχειρηματικός σχεδιασμός μέσω των ΣΒΑΚ». Για τον ίδιο, η νέα αφετηρία στις μεταφορές έχει δέκα πυλώνες, ανάμεσα στους οποίους πιο σημαντικοί είναι η «πράσινη», προσιτή μετακίνηση, αλλά και η έννοια της ευφυούς και ανθεκτικής μεταφοράς σε δύσκολους δημοσιονομικά καιρούς.

Για τη μεγάλη σημασία της ηλεκτροκίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ειδικά στα λεωφορεία μίλησε από το βήμα της ίδιας ενότητας, στο συνέδριο του ΤΕΕ, ο CEO της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου. Κατά τον κ. Αγιάσογλου, «η χρήση των ΜΜΜ σε μια πόλη όπως στην Αθήνα βοηθά πολύ και όταν βελτιωθούν οι υποδομές και η νοοτροπία στον τρόπο χρήσης των λεωφορειόδρομων και της ΛΕΑ, θα δούμε πολύ πιο θεαματικά αποτελέσματα. Έχει πολύ μεγάλη σημασία η καλή συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών για να κάνουμε με επιτυχία ένα έργο που είναι σημαντικό, την αύξηση, δηλαδή, του επικοινωνιακού έργου στο λεκανοπέδιο, σε μια δύσκολη περίοδο, πρώτα της πανδημίας και τώρα του πολέμου. Είναι μια πολύ δύσκολη εξίσωση για μια δημόσια εταιρεία για να ανατάξει δυνάμεις, να εκσυγχρονιστεί και να παρέχει περισσότερο έργο».