Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom ανακηρύσσεται προσωρινός μειοδότης για την Γραμμή 4 του Μετρό.

Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε, η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΒΑΞ ανακηρύσσεται προσωρινή ανάδοχος του έργου, προσφέροντας έκπτωση ύψους 12,19%. Η προσφορά αφορά την κατασκευή της πρώτης φάσης της Γραμμής 4 του Μετρό και συγκεκριμένα το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή. Το έργο προϋπολογισμού 1,8 δισ. Ευρώ είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής που σχεδιάζεται αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πρόκειται να επανασχεδιάσει ριζικά το χάρτη των μετακινήσεων στο λεκανοπέδιο.

O κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ ανέφερε: «Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα έργο πνοής, όχι μόνο από πλευράς αναβάθμισης της ποιότητας ζωής και των μετακινήσεων των κατοίκων της πρωτεύουσας, αλλά και γενικότερα για τον καίριο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα έργα υποδομής στην πορεία της χώρας προς την ανάπτυξη. Από πλευράς ΑΒΑΞ είμαστε περήφανοι, καθώς αποδεικνύεται για άλλη μια φορά και η μεγάλη μας δυναμική με την αξιολόγηση της τεχνικής μας προσφοράς, αλλά και η ανταγωνιστικότητα μας όσον αφορά το οικονομικό σκέλος. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους όσους έχουν συμμετάσχει μέχρι στιγμής στο εγχείρημα, για την αφοσίωση και τις προσπάθειες τους».

Υπενθυμίζεται πως η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom κατασκευάζει και την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό προς τον Πειραιά που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 2022, τρεις σταθμοί της οποίας τέθηκαν στη διάθεση του επιβατικού κοινού τον περασμένο Ιούλιο. Συγκεκριμένα πρόκειται για τους σταθμούς Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια.

Νωρίτερα, το economix.gr μετέδιδε σε ρεπορτάζ του Αχιλλέα Τόπα:

Το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών αποτελεί το πλέον κρίσιμο στάδιο στη διαγωνιστική διαδικασία για το έργο των 1,8 δισ. ευρώ, η οποία εξελίσσεται με μεγάλα προβλήματα από το καλοκαίρι του 2017.

Εκτός από τις μελέτες του έργου, οι οποίες σύμφωνα με έμπειρους μηχανικούς έχουν ελλείψεις, το μεγαλύτερο πρόβλημα στο διαγωνισμό αφορούσε στις προσφυγές που οδήγησαν σε σημαντικές καθυστερήσεις.

Άλλωστε, η απόσυρση των αιτήσεων ακύρωσης που είχαν υποβάλει στο ΣτΕ οι δύο διεκδικητές, οι οποίοι διαφωνούσαν με την αξιολόγηση των τεχνικών τους προσφορών από την Αττικό Μετρό, αποτέλεσε το σημαντικότερο βήμα για να ξεμπλοκάρει η διαδικασία και να συνεχιστεί ο διαγωνισμός.

Είχαν προηγηθεί επανειλημμένες προτροπές της κυβέρνησης προς τους κατασκευαστικούς ομίλους να περιορίσουν τον αριθμό των προσφυγών, προκειμένου να εξελίσσονται ταχύτερα οι διαγωνισμοί δημοσίων έργων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το μήνυμα αυτό έστειλε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός σε τηλεδιάσκεψη που είχε με τους επικεφαλής των κατασκευαστικών ομίλων τον περασμένο Απρίλιο.

Τα επόμενα βήματα του διαγωνισμού για τη γραμμή 4

Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση της διαδικασίας, σε διάστημα λίγων ημερών η επιτροπή του διαγωνισμού θα συντάξει το πρακτικό της για τις οικονομικές προσφορές των δύο υποψηφίων, το οποίο θα πρέπει να επικυρωθεί στη συνέχεια από το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό.

Εφόσον δεν υποβληθούν προσφυγές, ενδεχόμενο το οποίο δεν συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες κρίνοντας από την εμπειρία του πρόσφατου παρελθόντος, ο διαγωνισμός μπορεί να προχωρήσει σχετικά γρήγορα.

Οι οικονομικές προσφορές για την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου είναι μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα από τις τεχνικές προσφορές, στις οποίες το σχήμα ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport έχει ελαφρύ προβάδισμα έναντι του έτερου διεκδικητή, της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy.

Πριν από την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, η Αττικό Μετρό θα πρέπει να διαπιστώσει την επάρκεια των επανορθωτικών μέτρων που έχουν λάβει οι δύο υποψήφιοι για την απόδειξη της αξιοπιστίας τους.

Η διαδικασία αυτή είναι απαραίτητη για όλες τις εταιρείες που μπήκαν σε καθεστώς διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2017, πληρώνοντας πρόστιμα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για τη συμμετοχή τους σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού στα δημόσια έργα την περίοδο 1981 – 2012.

Για την επάρκεια των μέτρων θα γνωμοδοτήσει τριμελής επιτροπή εντός 30 ημερών, η οποία συστάθηκε το Μάιο του 2018 με απόφαση του τότε υπουργού Οικονομίας, Γιάννη Δραγασάκη.

Η εκκρεμότητα των πρόδρομων εργασιών

Πριν από την ανάδειξη αναδόχου για την πρώτη φάση της γραμμής 4, θα πρέπει να διευθετηθεί η σημαντική εκκρεμότητα που αφορά στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τις πρόδρομες εργασίες.

Για το έργο των 40 εκατομμυρίων ευρώ προσωρινός ανάδοχος έχει κηρυχθεί η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, ωστόσο η διαγωνιστική διαδικασία έχει παγώσει έως ότου ξεκαθαρίσει τι θα συμβεί με το διαγωνισμό για τη γραμμή 4.

Όπως τονίζουν πηγές με εμπειρία σε έργα μετρό, οι πρόδρομες εργασίες (μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας κλπ) πρέπει να ολοκληρωθούν προτού αρχίσουν τα έργα για την κατασκευή των 15 νέων σταθμών.

Κατά τις ίδιες πηγές, σε διαφορετική περίπτωση ανοίγει ο δρόμος για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων και συμπληρωματικών συμβάσεων από τον ανάδοχο για τη γραμμή 4, ο οποίος πιθανότατα θα επικαλεστεί καθυστερήσεις λόγω μη έγκαιρης ολοκλήρωσης των πρόδρομων εργασιών.