Πέφτουν οι υπογραφές Cosco-ΤΕΚΑΛ για το έργο στον προβλήτα κρουαζιέρας
Πέφτουν οι υπογραφές Cosco-ΤΕΚΑΛ για το έργο στον προβλήτα κρουαζιέρας
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σε παροχή διευκρινίσεων με τις οποίες επιτρέπεται να ξεκινήσουν ξανά τα έργα, πλην εκείνων που αφορούν σε βυθοκορήσεις, για την υλοποίηση της μεγαλύτερης επένδυσης που θα πραγματοποιηθεί στο λιμάνι του Πειραιά τα επόμενα έτη, προχώρησε το Συμβούλιο της Επικρατείας.   

Στις 11 Ιουνίου το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο αποφάσισε ότι η προσωρινή διακοπή των έργων για την επέκταση του επιβατικού προβλήτα κρουαζιέρας στον ΟΛΠ, αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση μετά από την κατάθεση δύο αιτήσεων ακύρωσης διοικητικών πράξεων από πολίτες της περιοχής και το Εργατικό Κέντρο Πειραιά. 

Οι πολίτες και ο συνδικαλιστικός φορέας που προσέφυγαν στο ΣτΕ υποστηρίζουν ότι το έργο πάσχει από απόψεως περιβαλλοντικής αδειοδότησης, επισημαίνοντας ότι οι εργασίες πραγματοποίησης βυθοκορήσεων και η απόρριψη βυθοκορημάτων μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας δυνητικά θα έχει επιπτώσεις στη δημόσια υγεία. 

Το ΣτΕ αποφάσισε πριν από περίπου τρεις εβδομάδες ότι πρέπει να σταματήσουν προσωρινά οι εργασίες έως τις 15 Ιουλίου, όταν και θα συζητηθεί η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, από την οποία θα κριθεί εάν θα συνεχιστούν ή όχι τα έργα έως την εκδίκαση των δύο αιτήσεων ακύρωσης στις 7 Οκτωβρίου. 

Την Τρίτη το ανώτατο δικαστήριο επανήλθε, διευκρινίζοντας ότι η προσωρινή διαταγή αναστολής των εργασιών, αφορά αποκλειστικά στην πραγματοποίηση βυθοκορήσεων και την απόρριψη των βυθοκορημάτων σε απόσταση 50 ναυτικών μιλίων από τις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ και σε βάθος 50 μέτρων. 

Το έργο με προϋπολογισμό ύψους 103 εκατομμυρίων ευρώ δίχως ΦΠΑ, έχει αναλάβει η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ η οποία σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα αναμένεται να το ολοκληρώσει στα μέσα του 2022. 

Στο εργοτάξιο που έχει στηθεί στο λιμάνι του Πειραιά απασχολούνται περίπου 150 άτομα, τα οποία εδώ και δύο εβδομάδες έχουν σταματήσει να εργάζονται. 

Μετά τις διευκρινίσεις από το ΣτΕ, οι εργαζόμενοι επιστρέφουν από σήμερα στα καθήκοντά τους, ενόψει της εκδίκασης της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων στις 15 Ιουλίου. 

Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, η δικαστική εμπλοκή στην επένδυση έχει απασχολήσει την κυβέρνηση και ειδικά τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη, ο οποίος παρακολουθεί στενά την υπόθεση.  

Μάλιστα, στην πρόσφατη συνάντηση του πρωθυπουργού με τον περιφερειάρχη Αττικής, στην οποία ο κ. Γεραπετρίτης συμμετείχε, το έργο της επέκτασης του προβλήτα κρουαζιέρας συζητήθηκε εκτενώς.  

Τι υποστηρίζουν οι πολίτες που αντιδρούν

Το έργο έχει προκαλέσει την αντίδραση του συνδυασμού «Ενεργοί Πολίτες Κοινότητας Α – Όχι λιμάνι στην Πειραϊκή», ο οποίος κατέλαβε την τρίτη θέση στο πρώτο δημοτικό διαμέρισμα Πειραιά στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 με 3.215 ψήφους.

Το φθινόπωρο του 2019 και πριν από την προσφυγή στο ΣτΕ, εκπρόσωποι του συνδυασμού και κάτοικοι του Πειραιά έστειλαν εξώδικη διαμαρτυρία στους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ναυτιλίας και αναφορά προς τη Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς, την Περιφέρεια Αττικής και τους επιθεωρητές περιβάλλοντος, καταγγέλλοντας σοβαρές ελλείψεις στον φάκελο χρηματοδότησης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου.

Μεταξύ άλλων, υποστηρίζουν ότι ο ΟΛΠ δεν έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντική αδειοδότηση για τις βυθοκορήσεις, δηλαδή τη χρήση υλικών από τον πυθμένα του λιμανιού τα οποία – όπως επισημαίνουν – είναι τοξικά και επικίνδυνα. 

Στην ομάδα νομικών που έχουν αναλάβει την εκπροσώπηση των κατοίκων της περιοχής συμμετέχει και η επικεφαλής της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου. 

Οι περισσότεροι από 100 κάτοικοι της περιοχής που αντιδρούν, διατείνονται επίσης ότι η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου δεν είναι σε ισχύ και ως εκ τούτου το έργο δεν είναι δυνατό να υλοποιηθεί. 

Τι λένε πηγές που γνωρίζουν την υπόθεση

Σύμφωνα με πηγές που έχουν ασχοληθεί με τη μεγαλύτερη επένδυση που θα κάνει ο ΟΛΠ και ο βασικός του μέτοχος, η κινεζική Cosco Shipping, το έργο έχει περιβαλλοντική αδειοδότηση η οποία εξακολουθεί να είναι σε ισχύ.

Υπογραμμίζουν ότι οι περιβαλλοντικοί όροι εγκρίθηκαν για πρώτη φορά το 2006 με την τότε απόφαση να έχει ισχύ για 10 έτη. Με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco Shipping το 2016 η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ανανεώθηκε για δύο έτη ακόμα. Το 2018, ο ΟΛΠ υπέβαλε εμπρόθεσμα αίτηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος για την ανανέωση των περιβαλλοντικών αδειών. 

Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, οι περιβαλλοντικοί όροι είναι σε ισχύ μέχρι να αποφασίσουν οι αρμόδιοι φορείς εάν θα τους ανανεώσουν ή όχι, εφόσον η αίτηση για την ανανέωσή τους έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.

Σε ό,τι αφορά της αιτιάσεις των πολιτών περί κυκλοφοριακής επιβάρυνσης της περιοχής του Πειραιά, οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η ολοκλήρωση των έργων της επέκτασης του μετρό και του ΤΡΑΜ προς τον Πειραιά θα περιορίσει σημαντικά τυχόν κυκλοφοριακά προβλήματα που θα προκύψουν από τη λειτουργία του νέου προβλήτα κρουαζιέρας. 

Η επέκταση του επιβατηγού λιμένα Πειραιά, ώστε να δημιουργηθούν δύο θέσεις για πρόσδεση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς, μήκους μεγαλύτερου των 280 μέτρων και δυναμικότητας 2.500 επιβατών, είναι έργο το οποίο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης μέσω του άξονα προτεραιότητας 7 του ΠΕΠ Αττικής 2014-2020.