Παραλιακός δρόμος
Παραλιακός δρόμος
Παραλιακός δρόμος
Παραλιακός δρόμος
Πηγή Εικόνας: Photo by Tirachard Kumtanom from Pexels

Στο προσκήνιο επανέρχεται για μία ακόμα φορά το θέμα της εγκατάστασης και λειτουργίας πλευρικών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγιο Στέφανο, μετά από τις έντονες αντιδράσεις δήμων της βόρειας Αττικής με αφορμή την έναρξη της διαδικασίας για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του έργου. 

Σύμφωνα με πληροφορίες του economix.gr, το ζήτημα προκαλεί προβληματισμό στην κυβέρνηση η οποία έχει αποφασίσει ότι οι σταθμοί διοδίων στη βόρεια Αττική δεν πρέπει να τεθούν σε λειτουργία. 

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι είναι πιθανό το ενδεχόμενο να ξεκινήσουν συζητήσεις με την εταιρεία Νέα Οδός, η οποία διαχειρίζεται την εθνική οδό Αθηνών Λαμίας από τη Μεταμόρφωση έως τα Σκάρφεια Φθιώτιδας, προκειμένου να βρεθεί κοινά αποδεκτή λύση για το ζήτημα. 

Οι πλευρικοί σταθμοί διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγιο Στέφανο θα έπρεπε να λειτουργούν από το 2014, ωστόσο αυτό ουδέποτε συνέβη με αποτέλεσμα ο παραχωρησιούχος να αποζημιώνεται από το Δημόσιο με ποσά που κυμαίνονται από 10 έως 14 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. 

Οι δήμαρχοι Κηφισιάς και Διονύσου ξεκινούν άμεσα συναντήσεις με τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Υποδομών, προκειμένου να τους μεταφέρουν την πλήρη αντίθεσή τους με το ενδεχόμενο λειτουργίας των δύο πλευρικών σταθμών. 

Η αρχή γίνεται σήμερα με την προγραμματισμένη συνάντηση του δημάρχου Κηφισιάς, Γιώργου Θωμάκου, με τον υπουργό Περιβάλλοντος, Κωστή Χατζηδάκη, που στις τελευταίες εκλογές εξελέγη στο βόρειο τομέα της Β Αθηνών, στον οποίο υπάγεται ο δήμος Κηφισιάς. Τη Δευτέρα ο κ. Θωμάκος μαζί με τον δήμαρχο Διονύσου, Γιάννη Καλαφατέλη, θα επισκεφθούν για τον ίδιο λόγο τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή. 

Εκτός από την εγκατάσταση των σταθμών διοδίων, οι δύο δήμαρχοι εμφανίζονται άκρως αρνητικοί και στα έργα αναβάθμισης της γέφυρας Βαρυμπόμπης και του ανισόπεδου κόμβου Καλυφτάκη, τα οποία προβλέπεται να υλοποιηθούν στο πλαίσιο κατασκευής των πλευρικών διοδίων. 

Το ιστορικό της υπόθεσης  

Η λειτουργία πλευρικών διοδίων και η κατασκευή κυκλικού κόμβου στη γέφυρα της Βαρυμπόμπης προβλεπόταν από τη σύμβαση παραχώρησης του 2007 για την κατασκευή και λειτουργία του οδικού άξονα της Νέας Οδού.  

Τα πλευρικά διόδια στη Βαρυμπόμπη και τον Άγιο Στέφανο διατηρήθηκαν και στη συμφωνία του 2013 για την επανεκκίνηση του έργου μεταξύ του Δημοσίου και της παραχωρησιούχου. Η χρέωση για τα συμβατικά οχήματα (κατηγορία 2) προβλέπεται να ανέλθει σε 0,50 ευρώ για τη Βαρυμπόμπη και σε 0,60 ευρώ για τον Άγιο Στέφανο. 

Τον Απρίλιο του 2018, ο προκάτοχος του Κώστα Καραμανλή, Χρήστος Σπίρτζης, υποστήριξε ότι έχει συμφωνήσει με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το βασικό μέτοχο της εταιρείας Νέα Οδός, για την απαλλαγή των κατοίκων Διονύσου, Αχαρνών και Κηφισιάς από την πληρωμή διοδίων στον Άγιο Στέφανο και τη Βαρυμπόμπη μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων. 

 

Τους ισχυρισμούς του κ. Σπίρτζη είχαν ουσιαστικά διαψεύσει πηγές της εταιρείας παραχώρησης, τονίζοντας ότι οι δύο πλευρές είχαν καταλήξει σε πλαίσιο συναντίληψης το οποίο για να εξελιχθεί σε συμφωνία έπρεπε να υλοποιηθεί σειρά προαπαιτούμενων. 

Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και η Νέα Οδός συμφώνησαν τελικά στην κατεδάφιση της υφιστάμενης γέφυρας στη Βαρυμπόμπη και την κατασκευή νέας, μεγαλύτερης με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση αντί για δύο που έχει σήμερα. 

Τα αναθεωρημένα σχέδια προβλέπουν επίσης την κατασκευή δύο κυκλικών δακτυλίων εκατέρωθεν της γέφυρας και ενός ακόμα υπόγειου κυκλικού δακτυλίου στην περιοχή Αδάμες, στο ύψος του ανισόπεδου κόμβου Καλυφτάκη. 

Η πρόσφατη υποβολή των νέων σχεδίων στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων αποτέλεσε την αφορμή για την κινητοποίηση των δήμων της βόρειας Αττικής και ειδικά των δήμων Κηφισιάς και Διονύσου. 

Στις αρχές Ιουνίου, το περιφερειακό συμβούλιο γνωμοδότησε αρνητικά στην τροποποιημένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων μετά και από τις έντονες αντιδράσεις των δύο δήμων.

Εκτός από την οικονομική επιβάρυνση που θα προκύψει για τους δημότες τους, οι δύο δήμαρχοι εκφράζουν την ανησυχία τους και για την κυκλοφοριακή συμφόρηση στο τοπικό οδικό δίκτυο που όπως υποστηρίζουν θα επέλθει αναπόφευκτα κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων. 

Σύμφωνα μάλιστα με το δήμαρχο Κηφισιάς, Γιώργο Θωμάκο, η απόφαση για δυναμικές κινητοποιήσεις σε συνεργασία με άλλους δήμους της βόρειας Αττικής είναι ειλημμένη σε περίπτωση που τα έργα προχωρήσουν.