Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στην λήψη νέου τραπεζικού δανεισμού προσανατολίζεται ο όμιλος Ελλάκτωρ και για το σκοπό αυτό βρίσκεται σε συζητήσεις με τις τράπεζες. Αυτό έκανε γνωστό, χθες, ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας Μάνος Χρηστέας σε ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2019, με την ανάγκη για νέα ρευστότητα να αφορά, προς στιγμήν, τον κλάδο των κατασκευών.

Τα αποτελέσματα

Το 2019, ο όμιλος εμφάνισε έσοδα 1,273 δις έναντι  1,853 δις το 2018, παρουσιάζοντας μείωση κατά 31,4%. Η μείωση αυτή προήλθε κυρίως από τον κλάδο κατασκευής όπου τα έσοδα μειώθηκαν κατά 40,2%, και διαμορφώθηκαν σε 875,2 εκατ. ευρώ έναντι 1,463 δις το 2018. Ο κύκλος εργασιών του κλάδου των ΑΠΕ ανήλθε σε 64 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 6,4% σε σχέση με το 2018, ενώ τα έσοδα από τον κλάδο του Περιβάλλοντος ανήλθαν σε 87,1 εκατ. ευρώ έναντι 86,3 εκατ. το 2018, οριακά αυξημένα κατά 0,9%.

Στον κλάδο των παραχωρήσεων τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 239,9 εκατ. έναντι 240,6 εκατ. ευρώ το 2018, οριακά μειωμένα κατά 0,3%, ενώ ο κλάδος της ανάπτυξης ακινήτων παρουσίασε έσοδα 7,1 εκατ., αυξημένα κατά 3,7% σε σχέση με το 2018. Το EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκε για τη χρήση 2019 σε 80,6 εκατ. ευρώ έναντι 142,9 εκατ. ευρώ το 2018, παρουσιάζοντας μείωση κατά 43,6%.

Τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης για τη χρήση 2019 ήταν ζημίες 21,9 εκατ. έναντι κερδών 41,6 εκατ. το 2018. Σε επίπεδο αποτελεσμάτων προ φόρων, ο Όμιλος παρουσίασε ζημιές € 84 εκατ. έναντι ζημιών € 25,8 εκατ. το 2018 και μετά από φόρους ο όμιλος παρουσίασε ζημιές 105,7 εκατ. έναντι ζημιών 95,6 εκατ. ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση.

Πτώση κυκλοφορίας

Ο κορονοϊός δεν μπορούσε να μην πλήξει τις κίνησης στα οδικά έργα παραχώρησης. Συνολικά, ο ημερήσιος όγκος κίνησης στις Παραχωρήσεις μειώθηκε κατά περίπου 70% την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους, αν και ο συνολικός όγκος κίνησης από την αρχή της χρονιάς μέχρι σήμερα, στην Αττική Οδό έχει μειωθεί κατά περίπου 25%. Χθες, Δευτέρα 4 Μάϊου, που είναι η πρώτη μέρα που τα περιοριστικά μέτρα έχουν μερικώς αρθεί υπήρξε αύξηση 25.000 αυτοκινήτων στην Αττική Οδό, σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός και η κυκλοφορία έφτασε στο κατώτατο σημείο.

Πιο συγκεκριμένα, από τις 06.00 το πρωί μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι, 55.000 αυτοκίνητα χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό, σε σχέση με τα 30.000 αυτοκίνητα που καταγράφηκαν για τις ίδιες ώρες τη Δευτέρα, 23 Μαρτίου, ημέρα εφαρμογής του lockdown. Βέβαια, τα νούμερα αυτά απέχουν σημαντικά από τις 100.000 των οχημάτων που κυκλοφόρησαν τη συγκρινόμενη Δευτέρα του 2019.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ελλάκτωρ, Αν.Καλλιτσάντση, έχει ενημερωθεί η Πολιτεία, ως κύριος του έργου σχετικά με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην κυκλοφορία της Αττικής Οδού εξαιτίας της κρίσης του κορονοϊού, στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης. Όπως όμως, είπε είναι πολύ νωρίς «να συζητήσουμε για το ποιες δράσεις θα λάβουμε στο μέλλον, σαφώς όμως και δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων. Σε αυτή τη φάση, απλώς ενημερώσαμε επισήμως το κράτος για την κατάσταση που επικρατεί και πρόκειται να προχωρήσουμε σε αποφάσεις όταν έχουμε μεγαλύτερη ορατότητα για το τι έρχεται μπροστά μας το επόμενο διάστημα». Όπως επίσης αναφέρθηκε, σε αυτή τη φάση, η εταιρία δεν είναι ακόμα σε θέση να εκτιμήσει την πλήρη επίπτωση του COVID-19 και δεν έχει κάνει αίτημα για κάποιο συγκεκριμένο πόσο. «Πρώτα θα πρέπει να ολοκληρώσουμε την άσκηση σχετικά με το ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το ποσό βάσει των επιπτώσεων του COVID-19 και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε ανάλογα. Σαφώς, όταν θα έχουν πλήρη εικόνα θα επανέλθουμε» σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν χθες.

Τα ζημιογόνα έργα

Η εταιρία εμφάνισε ζημιές το 2019 επειδή χρειάστηκε να κάνει stop loss, να σταματήσει δηλαδή τα ζημιογόνα έργα. Έτσι, τα αποτελέσματα από την κατασκευή περιλαμβάνουν μη επαναλαμβανόμενες ζημιές 113,3 εκατ. ευρώ από κατασκευή φωτοβολταϊκών έργων στο εξωτερικό, οι οποίες

προήλθαν κυρίως από τις δραστηριότητες στην Αυστραλία όπου η ζημιά διαμορφώθηκε σε € 96,6 εκατ., καθώς και ζημία € 41,8 εκατ. από απομείωση υπεραξίας που είχε σχηματιστεί από εξαγορές εταιρειών του κλάδου. Η Ελλάκτωρ έχει μειώσει σημαντικά τη δραστηριότητα του στο εξωτερικό, είτε ολοκληρώνοντας τα έργα που είχε αναλάβει (π.χ. Αλβανία ή Σερβία) ή αποχωρώντας από ζημιογόνες δραστηριότητες στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του κλάδου της κατασκευής, εστιάζοντας σε  κερδοφόρα έργα και επιλεγμένες αγορές.

Η Αττική Οδός και οι αποζημιώσεις που διεκδικεί από το Δημόσιο