Της Τέτης Ηγουμενίδη


 

Στις καθυστερήσεις πληρωμών από το δημόσιο, για την Τέρνα Ενεργειακή, το ενδεχόμενο συνεργασιών για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού και τις επεκτάσεις του αστικού αυτοκινητοδρόμου αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ Τέρνα, Γιώργος Περιστέρης, χθες στο περιθώριο της τελετής για την παράδοση σε κυκλοφορία των ενοποιημένων 136 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου Ε65.

 

Όπως είπε οι πληρωμές του δημοσίου προς τους κατασκευαστές καθυστερούν ακόμα και ένα χρόνο από την ώρα της πιστοποίησης των έργων. Τα έργα προχωρούν γιατί οι εταιρίες «βάζουν πλάτη» με τον Όμιλο της ΓΕΚ Τέρνα μέχρι στιγμής να το αντέχει.

 

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι σε καθυστέρηση πληρωμές του δημοσίου για έργα που έχει εκτελέσει η Τέρνα έχουν φτάσει και στο επίπεδο των 400 εκατ. ευρώ.

 

Απαντώντας επίσης σε δημοσιογραφικά ερωτήματα ο κ. Περιστέρης αναφέρθηκε σε σειρά από ζητήματα που αφορούν στον κλάδο και ειδικότερα στη ΓΕΚ Τέρνα.

 

Για την Τέρνα Ενεργειακή και την κυοφορούμενη μεγάλου οικονομικού ενδιαφέροντος συμφωνία πώλησης της, με τον χαρακτηριστικό του τρόπο, όταν δεν είναι σε θέση να απαντήσει γιατί βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις, σημείωσε με αοριστία ότι «η Τέρνα Ενεργειακή πάει καλά» αποφεύγοντας να διευκρινίσει αν θα βγει λευκός καπνός για την αγοραπωλησία πριν το Πάσχα.

 

Βάσει πληροφοριών, η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα διαπραγματεύεται την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή με το fund Masdar των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Το προαναφερόμενο επενδυτικό κεφάλαιο, το οποίο φέρεται να έχει εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση, θα αγοράσει αρχικά τη συμμετοχή της ΓΕΚ Τέρνα στην Τέρνα Ενεργειακή (37,30%), της Atale (5,98%) και πιθανότατα (μέρος ή το σύνολο) των μετοχών του κ. Περιστέρη (11,06%). Θα ακολουθήσει δημόσια πρόταση για τους μετόχους με ποσοστό μικρότερο του 5% (45,66%).

Εφόσον η εν λόγω αγοραπωλησία προχωρήσει θα πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες που θα έχουν γίνει στην χώρα. Η κεφαλαιοποίηση της Τέρνα Ενεργειακή στο Χρηματιστήριο κινείται στην περιοχή των 2,15 δις. ευρώ.

Ακόμη, ο επικεφαλής της ΓΕΚ Τέρνα δεν απέκλεισε την πιθανότητα να εισέλθουν στη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού και τρίτοι φορείς, προσθέτοντας πως του έχουν γίνει προτάσεις, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει καμία σκέψη.

 

Υπενθυμίζεται ότι η ΓΕΚ Τέρνα, βάσει του σχεδιασμού του δημοσίου, θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του αστικού αυτοκινητοδρόμου με τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης, τον Οκτώβριο του 2024. Στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά, 3,27 δις ευρώ.

 

Όσον αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης και την πρότυπη πρόταση που έχει κατατεθεί στο υπουργείο Υποδομών από την κοινοπραξία των ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ ανέφερε πως δεν παρατηρεί κινητικότητα από την πλευρά της κυβέρνησης.

 

Ειδικότερα ως προς την επέκταση της Λ. Βουλιαγμένης, άμεσα συνδεδεμένη με τον έργο του Ελληνικού και την επιβάρυνση της κυκλοφορίας όταν ολοκληρωθούν οι βασικές αναπτύξεις του, εξέφρασε τη απορία γιατί δεν υπάρχει το ενδιαφέρον που θα έπρεπε από διάφορους φορείς.

 

Σχετικά με το έργο της παραχώρησης του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) για το οποίο η ΓΕΚ Τέρνα έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος, προϋπολογισμού 1,8 δις. ευρώ, εμφανίστηκε προβληματισμένος για τις προσφυγές όσον αφορά τη χάραξη του νέου αυτοκινητοδρόμου και σημείωσε πως δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει το πότε θα υπογραφεί η σχετική σύμβαση.

 

Για την πρόβλεψη της συμβολής με 90 εκατ. του Ταμείου Ανάκαμψης (ΤΑ) στη χρηματοδότηση της παραχώρησης του ΒΟΑΚ είπε ότι από όσο γνωρίζει υπάρχει σε εξέλιξη προσπάθεια της κυβέρνησης να μην χαθεί αυτή η δυνατότητα, παρά το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα (τα έργα που χρηματοδοτούνται από το ΤΑ θα πρέπει να ολοκληρωθούν τον Ιούνιο του 2026).

 

Σχετικά με την αποχώρηση του κατασκευαστικού ομίλου της Hochtief από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (διαθέτει το 17%) είπε ότι η ΓΕΚ Τέρνα δεν ενδιαφέρεται να αγοράσει το ποσοστό που της αναλογεί. Αντίθετα σύμφωνα με πληροφορίες το ποσοστό της προς αποχώρηση εταιρίας θα το μοιραστούν οι υπόλοιποι μέτοχοι, η γαλλική Vinci Concessions, η Άβαξ Παραχωρήσεις και η Άκτωρ Παραχωρήσεις.