Αεροδρόμιο Οτοπένι, Ρουμανία
Αεροδρόμιο Οτοπένι, Ρουμανία
Αεροδρόμιο Οτοπένι, Ρουμανία
Αεροδρόμιο Οτοπένι, Ρουμανία
Πηγή Εικόνας: bucharestairports.ro

Για το κατά πόσο είναι εφικτή η επαναλειτουργία του Κρατικού Αερολιμένα Αγρίνιου αεροδρομίου ή εναλλακτικά η αξιοποίηση της έκτασής του ρωτήθηκαν, μέσω κοινοβουλευτικής ερώτησης, οι επικεφαλής των υπουργείων Υποδομών, Εθνικής Άμυνας και Περιβάλλοντος. Από την απάντηση που έδωσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προκύπτουν ενδιαφέροντα ευρήματα αναφορικά με τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και τη ρήτρα που αυτή περιλαμβάνει αναφορικά με τη δυνατότητα λειτουργίας-γειτονικών στα παραχωρηθέντα- αερολιμένων.

Τι αναφέρει η ΥΠΑ

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η ΥΠΑ, απαντώντας στην κοινοβουλευτική ερώτηση,  το Αγρίνιο διαθέτει δύο αεροδρόμια ιδιοκτησίας του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, το παλαιό και το νέο σε δύο διαφορετικές θέσεις και σε απόσταση 2 χλμ. περίπου μεταξύ τους. Το παλαιό αεροδρόμιο διαθέτει διάδρομο διαστάσεων 1.200 X 50 μέτρων από σκυρόδεμα, ενώ το νέο διαθέτει διάδρομο διαστάσεων 3.000 Χ 30μέτρων, με εκατέρωθεν ερείσματα 2,5 μέτρων.

Το παλαιό αεροδρόμιο ιδρύθηκε προπολεμικά, ήταν στην αρχή στρατιωτικό και από το 1930 λειτούργησε και ως Κρατικός Αερολιμένας. Από το έτος 1979 ο Κρατικός Αερολιμένας Αγρίνιου φιλοξενήθηκε στο νέο στρατιωτικό αεροδρόμιο, στο Δοκίμι, που κατασκευάσθηκε εν τω μεταξύ. Στην συνέχεια, ωστόσο, λόγω μη ύπαρξης ενδιαφέροντος για εκτέλεση πτήσεων πολιτικής αεροπορίας προς το Αγρίνιο, η ΥΠΑ το 1987 εξέδωσε Απόφαση προσωρινής διακοπής λειτουργίας του αεροδρομίου. Το παλαιό αεροδρόμιο έχει παραχωρηθεί από το  1980 προς χρήση στην Αερολέσχη Αγρινίου. Όπως προσθέτει η ΥΠΑ, κατά το παρελθόν διερευνήθηκε η δυνατότητα επαναλειτουργίας του αεροδρομίου Αγρίνιου, στο Δοκίμι, για πολιτικές πτήσεις. Ως εκ τούτου, πιο συγκεκριμένα, το 1998 συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας από υπαλλήλους της ΥΠΑ, η οποία, σε συνεργασία με αντίστοιχη Επιτροπή του ΓΕΑ, εξέτασαν επί τόπου το θέμα. Η Επιτροπή, λαμΒάνοντας υπ’ όψιν τις σύγχρονες απαιτήσεις και τους κανονισμούς, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, για την επαναλειτουργία του αεροδρομίου απαιτείται η κατασκευή μιας σειράς έργων, που πρακτικά ισοδυναμεί με την κατασκευή νέου αεροδρομίου (νέο Κτίριο Αεροσταθμού και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, διάνοιξη οδού πρόσβασης των επιβατών στο αεροδρόμιο από το χωριό Δοκίμι, εγκατάσταση ραδιοβοηθήματος κ.λπ.).

Η σύμβαση παραχώρησης

Παρόλ’αυτά, με δεδομένη τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένων σε αυτά και των αεροδρομίων της Ζακύνθου και της Κεφαλονιάς, το αεροδρόμιο του Αγρίνιου, στο Δοκίμι, ευρίσκεται ούτως ή άλλως εντός της περιοχής αποκλειστικότητας των συγκεκριμένων αεροδρομίων, δηλαδή σε κυκλική περιοχή ακτίνας 100 χλμ. με κέντρο το σημείο αναφοράς των δύο αυτών αεροδρομίων.

Σύμφωνα με το άρθρο 4.10 της σύμβασης παραχώρησης, «εάν ο Παραχωρητής ή/και το Δημόσιο άμεσα μέσω παραχώρησης σε τρίτο μέρος κατασκευάσει, αναπτύξει, αναβαθμίσει ή/και λειτουργήσει κάποιο άλλο αεροδρόμιο στις περιοχές αποκλειστικότητας οποιουσδήποτε περιφερειακού αεροδρομίου, τότε θα έχει επέλθει γεγονός ευθύνης Δημοσίου.

Εξαιρούνται το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, όπως και τα αεροδρόμια, που ήδη λειτουργούν κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης ως εμπορικά αεροδρόμια δημόσιας χρήσης. Αναφορικά με τα περίπου 23 περιφερειακά αεροδρόμια, που δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί, είχαν αξιολογηθεί με βάση την επιβατική κίνηση και τις υποδομές τους, ενώ, στο παρελθόν, σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ τα είχαν κατηγοριοποιήσει σε τρεις ομάδες. Για την ώρα πάντως, το έργο της αξιοποίησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων έχει μείνει στη φάση των μελετών.

Η αξιοποίηση του αεροδρομίου Αγρινίου

Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από έτερη απάντηση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η χρήση έκτασης 512 στρεμμάτων, που έχει απαλλοτριωθεί, έχει παραχωρηθεί επ’αόριστον στην Πολεμική Αεροπορία, με την κυριότητα αυτής να έχει το υπουργείο Οικονομικών.  Επίσης, με υπουργική απόφαση, η διαχείριση έκτασης 178 στρεμμάτων στο χώρο του παλαιού αεροδρομίου Αγρινίου ανατέθηκε στην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου (ΚΕΔ), προκειμένουαυτή να προχωρήσει στην παραχώρηση του ακινήτου στο Δήμο Αγρινίου για την υλοποίηση του προγράμματος ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αγρινίου.