Αεροδρόμιο
Αεροδρόμιο
Αεροδρόμιο

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, το οποίο θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη επένδυση που θα γίνει στην Κρήτη τα επόμενα έτη, δεδομένου ότι το κόστος κατασκευής μαζί με τις μελέτες θα ανέλθει σε 520 εκατομμύρια ευρώ.  

Με πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή το βράδυ της Παρασκευής ρυθμίζεται μία από τις βασικές εκκρεμότητες που απομένουν προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα. 

Πρόκειται για την είσπραξη από την εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε» (ΔΑΗΚ), που έχει αναλάβει την εκπόνηση των μελετών και της κατασκευής του νέου αερολιμένα, του 65% του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων που καταλήγει τώρα στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης». 

Σύμφωνα με τη σύμβαση που κυρώθηκε στη Βουλή τον περασμένο Απρίλιο, κατά την περίοδο μελετών-κατασκευών, η οποία υπολογίζεται να ανέλθει σε περίπου 5 χρόνια, και μέχρι να λάβει άδεια λειτουργίας το αεροδρόμιο, η ΔΑΗΚ θα εισπράττει το 65% επί του ΤΕΑΑ, εφόσον η επιβατική κίνηση στο «Νίκος Καζαντζάκης» δεν υπερβεί τα 6,4 εκατομμύρια. 

Το ΤΕΑΑ που αντιστοιχεί στους υπόλοιπους επιβάτες θα καταλήγει στα ταμεία του Δημοσίου. Η επιβατική κίνηση στο «Νίκος Καζαντζάκης» το 2018 ξεπέρασε τα 8 εκατομμύρια. 

Το ποσό που θα εισπραχθεί θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη δαπανών που σχετίζονται με τη μελέτη και την κατασκευή του αεροδρομίου. 

Τώρα το ΤΕΑΑ ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Κατά τη διάρκεια λειτουργίας του νέου αεροδρομίου το ΤΕΑΑ αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 18 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.

Για να ξεκινήσουν τα έργα πρέπει επίσης να διευθετηθεί το ζήτημα της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, η οποία θα ανέλθει σε 180 εκατομμύρια ευρώ. Τις επόμενες ημέρες το Δημόσιο θα προχωρήσει σε υπογραφή δανειακής σύμβασης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για το σκοπό αυτό, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες ενέργειες για την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης. 

Η εκταμίευση του δανείου θα γίνει σε τέσσερις δόσεις ως εξής:

  • Η πρώτη, ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ, θα καταβληθεί 11 μήνες μετά την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. 
  • Η δεύτερη, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ, 24 μήνες μετά την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. 
  • Η τρίτη δόση, η οποία θα ανέλθει σε 40 εκατομμύρια ευρώ, 36 μήνες μετά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης. 
  • Η τέταρτη, ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ, 48 μήνες μετά την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. 

Τα υπόλοιπα κεφάλαια που θα απαιτηθούν για τις μελέτες και την κατασκευή του αεροδρομίου θα εξασφαλιστούν από τους ιδιώτες μετόχους, οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν δεσμευτική επένδυση ύψους 211,5 εκατομμυρίων ευρώ. Στη ΔΑΗΚ συμμετέχει με ποσοστό 54,1% το σχήμα ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ με την GMR Airports Limited από την Ινδία και το Δημόσιο με ποσοστό 45,9%.

Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, τα έργα για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέσα σε πέντε έτη από την έναρξη της παραχώρησης, η οποία θα έχει διάρκεια 35 χρόνων.

Σε διαφορετική περίπτωση η ΔΑΗΚ κινδυνεύει με επιβολή ποινικών ρητρών οι οποίες μπορεί να ανέλθουν έως και σε 50 εκατομμύρια ευρώ.

Τα οφέλη για το Δημόσιο

Σημαντικά θα είναι τα οφέλη για το Δημόσιο, δεδομένου ότι περίπου 2,5 δισ. ευρώ θα μπουν στα κρατικά ταμεία τα επόμενα 35 έτη από τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, το οποίο θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης».

Το μεγαλύτερο μέρος των μελλοντικών εσόδων, ύψους 1,22 δισ. ευρώ, θα προκύψει από την είσπραξη μερισμάτων και διανομών της (ΔΑΗΚ).

Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κατά τη διάρκεια των 35 ετών της παραχώρησης το Δημόσιο θα εισπράξει 1,03 δισ. ευρώ από τη φορολογία των κερδών της εταιρείας. Στα κρατικά ταμεία θα καταλήξουν άλλα 250 εκατομμύρια ευρώ από τους φόρους που θα πληρώσουν οι ιδιώτες μέτοχοι επί των μερισμάτων που θα λάβουν.

Τα οφέλη του Δημοσίου δε θα περιοριστούν μόνο στη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης, δεδομένου ότι μετά τη λήξη της το αεροδρόμιο θα επιστραφεί στο κράτος. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, η αξία του αερολιμένα Καστελίου θα ανέρχεται τότε σε 3,7 δισ. ευρώ.