Το MasterPlan του Ελληνικού
Το MasterPlan του έργου της αξιοποίησης της πρώην έκτασης του αεροδρομίου Ελληνικού - ή ορθότερα του «Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά» - από την εταιρεία ειδικού σκοπού ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ
Το MasterPlan του Ελληνικού
Το MasterPlan του έργου της αξιοποίησης της πρώην έκτασης του αεροδρομίου Ελληνικού - ή ορθότερα του «Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά» - από την εταιρεία ειδικού σκοπού ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ
Πηγή Εικόνας: ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ

Νομοθετική ρύθμιση για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού ετοιμάζει η κυβέρνηση, προκειμένου να είναι δυνατή η μεταβίβασή τους στη Lamda Development η οποία σύντομα αναμένεται να καταβάλλει την πρώτη δόση ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ του εφάπαξ τιμήματος των 915 εκατομμυρίων.

Τα περισσότερα από τα 400 ακίνητα στην έκταση των 6.200 στρεμμάτων είναι αυθαίρετα, μεταξύ αυτών και πολλά που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα μνημεία από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού.

Η πλειονότητα των ακινήτων θα κατεδαφιστεί όταν θα μεταβιβαστούν οι μετοχές της Ελληνικό Α.Ε. στη Lamda Development, η οποία θα αναλάβει την πλήρη κυριότητα και το δικαίωμα χρήσης της έκτασης για 99 έτη. Για να συμβεί αυτό ωστόσο, θα πρέπει πρώτα τα αυθαίρετα να τακτοποιηθούν, δεδομένου πως η μεταβίβαση αυθαιρέτων είναι παράνομη.

Η διανομή του ακινήτου

Για να αποκτήσει τις μετοχές της Ελληνικό Α.Ε. η Lamda Development, εκτός από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων και την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την απόκτηση άδειας καζίνο, πρέπει να διευθετηθεί και η εκκρεμότητα της διανομής του ακινήτου.

Η αναθεωρημένη σύμβαση για τους όρους της επένδυσης που κυρώθηκε από τη Βουλή το 2016, προβλέπει ότι μετά το πέρας των 99 ετών της παραχώρησης το 70% του ακινήτου θα περιέλθει στην πλήρη κυριότητα του Δημοσίου και το υπόλοιπο 30% θα παραμείνει υπό τον έλεγχο του επενδυτή.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές οι διαβουλεύσεις μεταξύ του Δημοσίου και του επενδυτή για το θέμα αυτό εξελίσσονται απρόσκοπτα. Οι δύο πλευρές αναμένεται να συμφωνήσουν ότι το Δημόσιο θα διατηρήσει το μητροπολιτικό πάρκο και τους κοινόχρηστους και τους κοινωφελείς χώρους. Οι δύο τελευταίοι μαζί με το πάρκο, θα αποτελέσουν περίπου το 70% της συνολικής έκτασης.

Στους κοινόχρηστους χώρους περιλαμβάνονται δρόμοι, πλατείες και οι υπόλοιπες υποδομές τις οποίες θα αναλάβει να διαχειριστεί και να συντηρήσει ο Φορέας Διαχείρισης Κοινόχρηστων Χώρων.

Στο φορέα, ο οποίος έχει λάβει τη μορφή νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με κοινωφελή χαρακτήρα, συμμετέχουν εκπρόσωποι των τριών όμορων δήμων (Ελληνικού – Αργυρούπολης, Αλίμου και Γλυφάδας), των υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών και της Lamda Development.

Την ευθύνη για τη λειτουργία και τη συντήρηση των κοινωφελών χώρων, όπως σχολεία, αστυνομικά τμήματα και αθλητικές εγκαταστάσεις, θα αναλάβουν οι τρεις δήμοι, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τους.

Σύμφωνα με τη σύμβαση για την επένδυση στο Ελληνικό, στην κυριότητα του επενδυτή θα παραμείνει μετά το τέλος της περιόδου παραχώρησης των 99 ετών, έκταση ίση με το 30% βόρεια από τη λεωφόρο Ποσειδώνος, ενώ το ίδιο θα ισχύσει και για το τμήμα του ακινήτου νότια του οδικού άξονα.

Όπως τονίζουν πηγές με γνώση των συζητήσεων μεταξύ των δύο πλευρών, αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο ορισμένες υποδομές που θα κατασκευαστούν νότια της Ποσειδώνος, να περάσουν στον έλεγχο του Δημοσίου.

Κατά τις ίδιες πηγές, το σενάριο που εξετάζεται σοβαρά είναι να περιέλθει στην κυριότητα του Δημοσίου το πολυτελές ξενοδοχείο σε σχήμα καραβιού που θα χτιστεί δίπλα στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά και το boutique mall το οποίο θα κατασκευαστεί σε κοντινή απόσταση. Τα στελέχη της Lamda Development που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις γνωρίζουν ότι το ενδεχόμενο αυτό συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες.

Η καταβολή της πρώτης δόσης και η μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020. Δεν αποκλείεται να προκύψουν νέες καθυστερήσεις στην εμβληματική επένδυση στην περίπτωση που το ηττημένο σχήμα στο διαγωνισμό για το καζίνο αποφασίσει να προσφύγει στη δικαιοσύνη.

Όταν πραγματοποιηθεί η μεταβίβαση των μετοχών, θα ξεκινήσουν και τα πρώτα έργα στο πρώην αεροδρόμιο. Οι πρώτες παρεμβάσεις του επενδυτή – με κόστος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ – θα αφορούν στην κατασκευή δικτύων κοινής ωφέλειας.

Lamda: Ορόσημο το 1ο τρίμηνο για το Ελληνικό – Έτοιμη η β’φάση του Golden Hall