

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Ο κατασκευαστικός τομέας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέγραψε ιστορικό υψηλό στο ανεκτέλεστο (backlog), το οποίο πλέον ανέρχεται σε 6,9 δισ., με ποσοστό άνω του 70% να αφορά ιδιωτικά έργα και έργα ιδίων επενδύσεων. Στα νέα έργα που εξασφαλίστηκαν, πέραν των έργων ιδίων επενδύσεων και των δημοσίων έργων, περιλαμβάνεται σημαντικός αριθμός εμβληματικών ιδιωτικών έργων, όπως το πρώτο στάδιο της επέκτασης του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας, σημαντικός αριθμός εμπορικών ακινήτων υψηλών προδιαγραφών (γραφεία, ξενοδοχεία κ.λπ.), ενεργειακά έργα (φωτοβολταϊκά, δίκτυα φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού) κ.ά.
Όσον αφορά το ανεκτέλεστο, τα υπογεγραμμένα έργα ανέρχονται σε 4,1 δισ. και επιπλέον 2,8 δισ. βρίσκονται προς υπογραφή. Το τρέχον ανεκτέλεστο δεν περιλαμβάνει έργα για τα οποία ο Όμιλος αναμένει την οριστική υπογραφή, όπως η παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονας Κρήτης (τμήμα Ηράκλειο-Χανιά), καθώς και νέο σιδηροδρομικό έργο 400 εκατ. ευρώ στη Ρουμανία. Επισημαίνεται ότι κατά την περίοδο 2023-2024 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις -συμπεριλαμβανομένων εξαγορών μικρής κλίμακας- στον τομέα των κατασκευών άνω των 60 εκατ. με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Ομίλου στην ανάληψη και εκτέλεση των έργων.
Στον τομέα των παραχωρήσεων σημειώθηκε, όπως αναμενόταν, σημαντική αύξηση σε επίπεδο εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας. Η επίδοση αυτή οφείλεται αφενός στην αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων σε ολόκληρο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου κατά το 2024 και αφετέρου στην έναρξη, από τις 6 Οκτωβρίου 2024, της 25ετούς περιόδου παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού. Σημειώνεται ότι για το σύνολο του 2024, η κυκλοφορία αυξήθηκε, ετησίως, κατά 5,5% στην Αττική Οδό, κατά 8,7% στη Νέα και Κεντρική Οδό (λόγω και της παράδοσης νέων τμημάτων από τα μέσα του έτους), και κατά 3,3% στην Ολυμπία Οδό. Πλέον, ο τομέας των παραχωρήσεων, με το σταθερό και επαναλαμβανόμενο προφίλ εσόδων του, συνεισφέρει άνω του 60% στη συνολική λειτουργική κερδοφορία του Ομίλου- συμμετοχή που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με την έναρξη και των νέων έργων που βρίσκονται υπό ανάπτυξη.
Χτες, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακοίνωσε τα οικονομικά μεγέθη του 2024. Ειδικότερα, σημαντική αύξηση παρουσίασαν τα καθαρά κέρδη προς τους μετόχους για το 2024, τα οποία ανήλθαν σε 818,3 εκατ. έναντι 147,8 εκατ. το προηγούμενο έτος. Σημαντική συνεισφορά στα συνολικά κέρδη είχαν τα κέρδη από την πώληση της συμμετοχής του Ομίλου στην ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ εντός του 2024, που ανήλθαν σε 742,5 εκατ. (τίμημα σε μετρητά 864 εκατ.), ενώ τα κέρδη των μετόχων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες- εξαιρουμένων μη λειτουργικών αποτελεσμάτων διαμορφώθηκαν σε 99,5 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα του Ομίλου και η λειτουργική κερδοφορία (adj.EBITDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διατηρήθηκαν σε επίπεδα αντίστοιχα της προηγούμενης χρήσης, στα 3,25 δισ. και 404 εκατ. αντίστοιχα. Ο δανεισμός με αναγωγή (Προσαρμοσμένο καθαρό χρέος της μητρικής εταιρείας) μειώθηκε στα 152 εκατ. (έναντι 317 εκατ. το 2023), ενώ τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα για το σύνολο του Ομίλου ανέρχονται στα 1,5 δισ. (εκ των οποίων 0,9 δισ. στη μητρική εταιρεία).
Σε συνέχεια της υγιούς χρηματοοικονομικής διάρθρωσης, καθώς και των προβλέψεων για την κερδοφορία και τις ταμειακές ροές, το Διοικητικό Συμβούλιο θα προτείνει στη Γενική Συνέλευση την αύξηση του μερίσματος χρήσης για το 2024 κατά 60% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, στα 0,40 ευρώ ανά μετοχή (all-cash).
Οι συνολικές επενδύσεις του Ομίλου (capex) για το 2024 ανήλθαν σε 3,5 δισ. και αφορούν σχεδόν αποκλειστικά τον τομέα των παραχωρήσεων, και ειδικότερα το έργο της Αττικής Οδού. Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, παρά τη μεγάλη μεταβλητότητα που παρατηρείται σε παγκόσμιο γεωπολιτικό επίπεδο, αναμένεται να συνεχίσει να ενισχύει την παρουσία του στον χώρο των υποδομών στην Ελλάδα και τη Ν.Α. Ευρώπη, υλοποιώντας με συνέπεια τον στρατηγικό του σχεδιασμό. Έχοντας σημαντική ορατότητα λόγω του αριθμού των έργων που έχουν εξασφαλιστεί και σταδιακά μπαίνουν σε λειτουργία, αναμένεται σταθερός ρυθμός αύξησης της κερδοφορίας σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.