Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στις 20 πρωτοβουλίες που δρομολογούνται για το 2024, αναφέρθηκε από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη συζήτηση του σχεδίου του Προϋπολογισμού του 2024, ενώ έκανε και τον απολογισμό του έργου στο β’ εξάμηνο του 2023.

Στην κορυφή των πρωτοβουλιών για το 2024 βρίσκεται το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο, σύμφωνα με τον Υπουργό, θα παραδοθεί στο 2ο εξάμηνο του 2024, ενώ σε λειτουργία μπαίνει και το Μητρώο Γεφυρών. Ο Υπουργός εξήγγειλε και τρίτη φάση επιδότησης στην ηλεκτροκίνηση.

Σε ό,τι αφορά το Μετρό στην Αθήνα, ο δεύτερος μετροπόντικας στο έργο κατασκευής της Γραμμής 4 θα εγκατασταθεί και ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον θα περάσει στην Β’ φάση.

Κυκλοφορούν τέλος Απριλίου τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία

Σε ό,τι αφορά τις Μεταφορές, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι προχωρά η 

ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων και τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να κυκλοφορήσουν έως το τέλος Απριλίου του 2024.

Ταυτόχρονα, προχωρά η προμήθεια νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, τα οποία αναμένονται τη διετία 2024 – 2025.

Και ακολουθεί, μέσα στο 2024, ένας νέος διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Στη Θεσσαλονίκη αναμένεται η πρόσληψη 150 οδηγών από τον ΟΑΣΘ, μέσα στις πρώτες ημέρες του 2024.

Εξελίξεις αναμένονται στα οδικά έργα και συγκεκριμένα:

  • Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία παραδίδεται στις αρχές του 2024.
  • Τα τμήματα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και Λαμία – Ξυνιάδα του Αυτοκινητόδρομου Ε-65 θα παραδοθούν, σταδιακά, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024. 
  • Σημαντικό ποσοστό του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024.

Τρίτη φάση επιδότησης της ηλεκτροκίνησης

Σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, τα υφιστάμενα προγράμματα, μετά την τροποποίηση της προκήρυξης, την ανακατανομή των πιστώσεων και την παράταση υποβολής νέων αιτήσεων, αναμένεται να «τρέξουν» με ακόμη υψηλότερες ταχύτητες, όπως εκτίμησε.

Παράλληλα, σχεδιάζεται η τρίτη φάση επιδότησης της ηλεκτροκίνησης.

Επιπλέον, τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) ενισχύονται. Ήδη έχουν δημοσιευτεί 29 Υπουργικές Αποφάσεις για τα ΣΒΑΚ Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Όπως έκανε γνωστό ο Υπουργός, σχεδιάζεται ένα πλέγμα μέτρων για το 2024, με στόχο την καλύτερη μετακίνηση και την απρόσκοπτη προσβασιμότητα του πολίτη.

Ακόμα, ενεργοποιήθηκε η Κυβερνητική Επιτροπή που επικαιροποίησε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, και ψηφίζεται νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που θα προστατεύει τους χρήστες του οδικού δικτύου, θα περιορίζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα υποστηρίζει την μικρο-κινητικότητα.

Ψηφιακές Υπηρεσίες – Ανέπαφη πληρωμή εισιτηρίων στα Μέσα

Βάρος θα δοθεί και στην ψηφιοποίηση καθώς θα προχωρήσει η αναβάθμιση των ψηφιακών υπηρεσιών του Υπουργείου όπου προστίθενται νέες δυνατότητες, απλουστεύονται διαδικασίες, πολίτες αποκτούν πρόσβαση στο ιστορικό ελέγχων ΚΤΕΟ των οχημάτων τους, ενώ η πληρωμή των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα γίνεται ανέπαφα.

Παράλληλα, θα αναρτηθεί σε διαβούλευση το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο και ο Οδικός Χάρτης για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης (ΒΙΜ).

Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα

Στα σιδηροδρομικά, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα προχωρά η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα προχωρά. Δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, με πυρήνα τον ΟΣΕ, που αναλαμβάνει τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, όπως περιγράφονται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο.

Στη νέα εταιρεία εντάσσονται, με κορμό το σημερινό ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο τροχαίο υλικό, ενώ λεπτομέρειες του σχεδίου θα παρουσιασθούν μετά από συζήτηση σε Υπουργικό Συμβούλιο.

Ο Υπουργός ανέφερε ότι προχωρά και η δρομολόγηση ενός βιώσιμου σιδηροδρομικού δικτύου, ως μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Μεταξύ άλλων, κατατίθεται, στις αρχές του 2024, πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη 2», με στόχο τη σύνδεση λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και τη συμμετοχή της Ελλάδας στους νέους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους.

Για τις φυσικές καταστροφές, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι οι εργασίες μόνιμης αποκατάστασης ζημιών, σε σχολικές μονάδες, σιδηροδρομικό δίκτυο και υποδομές, θα ξεκινήσουν, και κάποιες θα ολοκληρωθούν, μέσα στο 2024.

Επίσης, πρόκειται να ολοκληρωθούν:

  • Το έργο αποκατάστασης της διώρυγας της Κορίνθου
  • Η κατασκευή του οδικού τμήματος Δημάριο – Ελληνο-βουλγαρικά Σύνορα θα ολοκληρωθεί.

Εξάλλου, στις πρωτοβουλίες του 2024 είναι η υπογραφή της σύμβασης για το έργο της Παράκαμψης της Γιάλοβας, ενώ θα τεθεί σε λειτουργία το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών.

Σε εξέλιξη βρίσκονται και τα έργα που έχουν αναλάβει οι Κτιριακές Υποδομές υλοποιούνται. Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη 50 έργα, προϋπολογισμού 145,6 εκατ. ευρώ.

Μαζί με αυτά που προγραμματίζονται, το συνολικό ποσό των έργων διαμορφώνεται περίπου στο 1 δισ. ευρώ.

Κάνοντας τον απολογισμό του β’ εξαμήνου του 2023, ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε τη συμβολή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας, εστιάζοντας στις δράσεις που υλοποιήθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2023, επισημαίνοντας τη μονιμοποίηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στις μεταφορές. 

Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στην πρόοδο κατασκευής εμβληματικών δημόσιων έργων και τις πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των δημόσιων υποδομών, στα έργα αποκατάστασης των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές και ανάταξης του σιδηροδρόμου, στην ανανέωση των μέσων μεταφοράς και την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, καθώς και στην ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών.

 

 

[ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ]