Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Εκτεταμένες είναι οι καταστροφές που έχουν προκληθεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο από τη θεομηνία Daniel, με τις πρώτες εκτιμήσεις των ανθρώπων του σιδηροδρομικού κόσμου να κάνουν λόγο για ζημίες άνω των 150 εκατ. ευρώ, βάσει όσων έχουν για την ώρα καταγραφεί. Το τμήμα που έχει κατά βάση πληγεί είναι το Δομοκός – Λάρισα όπου η κατάσταση είναι δραματική, καθώς υπάρχουν μεγάλες καταστροφές τόσο σε υποδομή – επιδομή όσο και σε τεχνολογικά συστήματα, καθώς από τις πλημμύρες δεν αχρηστεύτηκαν μόνο τα όποια τεχνολογικά συστήματα λειτουργούν, αλλά το νερό παρέσυρε στηθαία κ.λπ.. Στην παρούσα φάση οι άνθρωποι του ΟΣΕ συνεχίζουν την καταγραφή ζημιών έχοντας ως βασικό μέλημα την όσο το δυνατόν συντομότερη, και ασφαλή, επανέναρξη της λειτουργίας του δικτύου, έστω προσωρινά, έστω και σε έναν βαθμό. Ειδικότερα, κατά πληροφορίες, για το τμήμα Δομοκός – Λάρισα, εκτιμάται ότι μπορεί σε μερικές εβδομάδες από τώρα, και μάλλον από Οκτώβριο, να λειτουργήσει μόνο η μία γραμμή – κατεύθυνση (άνοδος ή κάθοδος) και τα τρένα να κινηθούν σε αυτήν, ενώ στην άλλη θα αρχίσουν κάποια στιγμή εκτεταμένες ενέργειες αποκατάστασης.

Προφανώς μέχρι τότε, το δίκτυο θα είναι «κομμένο» σε αυτό το τμήμα των περίπου 60 χλμ. Ακολούθως, εργασίες αποκατάστασης θα γίνουν στην άλλη γραμμή όταν ολοκληρωθούν στην πρώτη. Αυτή είναι μια σκέψη ώστε να μη μείνει «κομμένη η ραχοκοκαλιά» της χώρας. Πάντως, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι συνολικά η αποκατάσταση των ζημιών – καταστροφών ίσως πάρει πάρα πολλούς μήνες, ενδεχομένως και ένα έτος, καθώς υπάρχουν προβλήματα ευρύτερα σε Βόλο – Λάρισα, προς Πήλιο, σε Παλαιοφάρσαλο – Καλαμπάκα, σε σταθμούς, εγκαταστάσεις, γέφυρες και θεμελιώσεις, εργοστάσια κ.α.. Στόχος των αρμόδιων είναι να εκκινήσουν δρομολόγια τουλάχιστον στις εμπορευματικές μεταφορές καθώς ήδη συσσωρεύονται containers και ασκούνται σχετικές πιέσεις, με τη χρήση μιας γραμμής, με πιο αραιά δρομολόγια, με προσοχή, με τη χρήση τοπικής σηματοδότησης, δίχως ηλεκτροκίνηση και με πιο χαμηλές ταχύτητες. Τα τμήματα έως Λιανοκλάδι, Δομοκό δεν παρουσιάζουν προβλήματα, ενώ και μετά από τη Λάρισα οι ζημιές είναι ελεγχόμενες και μπορούν να αποκατασταθούν, όπως τουλάχιστον αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, αν και άλλες κάνουν λόγο για προβλήματα έως το Πλατύ Ημαθίας. Οσον αφορά στις επιβατικές μεταφορές, προφανώς είναι θέμα αποφάσεων μεταξύ υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και Hellenic Train αν θα χρησιμοποιηθεί το δίκτυο που λειτουργεί συνδυαστικά με λεωφορεία (για το τμήμα που είναι «εκτός»).

Σε κάθε περίπτωση, ο κεντρικός άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε ένα τμήμα του είναι κατεστραμμένος και απαιτείται αγώνας δρόμου και χρόνος, ενώ επειδή απαιτούνται κατασκευαστικές εργασίες οι φορείς επιθυμούν να γίνουν οι διαγωνισμοί – αναθέσεις με διαδικασίες fast track. Οσον αφορά στα κονδύλια, γίνεται προσπάθεια από την κυβέρνηση να ζητήσει την κινητοποίηση κοινοτικών πόρων για την ανακούφιση του πληθυσμού, αλλά και για έργα υποδομής, για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας.