Πηγή Εικόνας: Photo by Max Andrey from Pexels

Της Τέτης Ηγουμενίδη

Έπειτα από προσφυγές τεχνικών εταιρειών ακυρώθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (για δεύτερη φορά) ο διαγωνισμός για το οδικό έργο «Επέκταση Ιόνιας Οδού: τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά» προϋπολογισμού 310 εκατ. (με ΦΠΑ).

Το αρμόδιο υπουργείο ουσιαστικά συμμορφώνεται με τα όσα αποφάσισε η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.) δικαιώνοντας ξανά την προσφεύγουσα κοινοπραξία, Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.

Η τελική απόφαση της ακύρωσης του εν λόγω διαγωνισμού δημοσιεύτηκε χθες και φέρει την υπογραφή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα.

Υπενθυμίζεται ότι η προαναφερόμενη κοινοπραξία είχε κάνει προσφυγή κατά όρων του διαγωνισμού και την πρώτη φορά που προκηρύχθηκε το εν λόγω έργο (αρχές του έτους). Δικαιώθηκε και ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά επαναπροκηρύχθηκε τον περασμένο Μάιο με ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών στις 22 Ιουνίου.

Οι τεχνικές εταιρείες επανήλθαν με νέα προσφυγή κατά των όρων της δεύτερης διακήρυξης υποστηρίζοντας ότι η αναθέτουσα αρχή δεν έλαβε υπόψη της τις υποδείξεις της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.

Βασικό επιχείρημά τους είναι ότι οι όροι της προκήρυξης εμποδίζουν μικρότερου μεγέθους εταιρείες, ακόμα και αν συγκροτήσουν κοινοπραξία, να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις τους ισχυρούς ομίλους του κλάδου.

Η συνέχεια αναφορικά με την τύχη του έργου αναμένεται με ενδιαφέρον με δεδομένο ότι χαρακτηρίζεται «ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα». Όπως σημειώνεται από το υπουργείο Υποδομών «με την ολοκλήρωσή του αναμένεται να εξοικονομηθεί ο χρόνος μετακίνησης των οχημάτων και να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων», ενώ «σε συνδυασμό με την ένωσή του με την Ιόνια Οδό και την Εγνατία Οδό θα προσφέρει τις μέγιστες μεταφορικές δυνατότητες ανθρώπων και αγαθών τόσο στη Ήπειρο όσο και στη λοιπή Ελλάδα ενισχύοντας έτσι την τοπική κοινωνία, καθώς ο νομός Ιωαννίνων έχει έντονη τουριστική και εμπορική δραστηριότητα.»

Ειδικότερα, αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα, Ιωάννινα – Καλπάκι και Καλπάκι – Κακαβιά. Πρόκειται για τη συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας το νομό Ιωαννίνων. Θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Επιπλέον ο άξονας αυτός ανήκει εξ’ ολοκλήρου στη διασυνοριακή περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, συνδέοντας τη χώρα με την Αλβανία, οπότε αποτελεί και έργο διασυνοριακής σημασίας.

Να σημειωθεί ότι έπειτα από προσφυγές της εν λόγω κοινοπραξίας έχει ακυρωθεί επίσης το έργο Αντιπλημμυρικής Προστασίας, έργα ομβρίων  Νέας Μάκρης, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ και εκκρεμούν οι σχετικές αποφάσεις που θα κρίνουν την τύχη του έργου «Οδικός Άξονας Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», προϋπολογισμού 161,29 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).