Τη θέση της μπροστά στο πιλοτήριο του αεροσκάφους, στο αεροδρόμιο μιας πόλης της βόρειας Νορβηγίας, παίρνει η Ελεάννα, η οποία έχει ήδη στα χέρια της το σχέδιο πτήσης που διαμόρφωσε νωρίτερα με τους συναδέλφους της. Εισάγει τις συντεταγμένες στο σύστημα πλοήγησης, αποδεσμεύει το φρένο και αρχίζει να αυξάνει την ταχύτητα του αεροσκάφους και τη δύναμη των κινητήρων ώστε, φέρνοντας κοντά στο σώμα της το τιμόνι να ξεκινήσει η απογείωση. Με βάση την ενημέρωση που έλαβε από την αστυνομία, πρέπει να κατευθυνθεί 10 μοίρες βόρεια για 3 λεπτά και 36 δευτερόλεπτα, ώστε να δει από κοντά αν κινδυνεύει ένας άνθρωπος που εγκλωβίστηκε στο βουνό με τη σκηνή του. Αφού ενημερώσει τις ομάδες διάσωσης, αναχωρεί για το δεύτερο σημείο που πρέπει να επισκεφθεί, ένα σπίτι που καίγεται στην πόλη κοντά στο λιμάνι. Η αποστολή της είναι να εντοπίσει αν υπάρχουν άνθρωποι που κινδυνεύουν, ώστε να ενημερώσει σχετικά την πυροσβεστική. Τρίτος στόχος της είναι να διαπιστώσει αν υπάρχει έκτακτη ανάγκη στην περίπτωση εγκλωβισμού ενός άνδρα στη θάλασσα με το κανό του.

Τι είναι το Newton Room

Η διαδικασία αυτή είναι πραγματική, όπως και το σενάριο, και το όνομα της πιλότου, ωστόσο τα πράγματα δεν εκτυλίσσονται σε πραγματικό αεροσκάφος αλλά στον εξομοιωτή πτήσης του Newton Room, στη Θεσσαλονίκη, έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά. Το Newton Room, ένας πολυχώρος επιστήμης που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια από τον εκπαιδευτικό οργανισμό First Scandinavia στην Νορβηγία, φιλοξενείται αυτόν τον καιρό στο Kέντρο Διάδοσης Επιστημών και Τεχνολογίας Noesis στη Θεσσαλονίκη, με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την αντιπεριφέρεια Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ώστε η εκπαίδευση να παρέχεται δωρεάν στα παιδιά. Στην Ελλάδα το Newton Room έφερε ο συνεργάτης της First Scandinavia, εκπαιδευτικός οργανισμός Eduact ενώ ως τις 20 Οκτωβρίου θα έχουν περάσει από τους προσομοιωτές του συνολικά τετρακόσια παιδιά από όλη την Κεντρική Μακεδονία, ηλικίας από 8 έως 15 ετών.

Πώς γίνεται η εκπαίδευση

Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η εκπαιδευτικός των προγραμμάτων της Eduact Βίκυ Ζυμάρα, το πρόγραμμα βασίζεται σε τρεις διαφορετικές δραστηριότητες με τελική την προσομοίωση της πτήσης. Tα παιδιά εξοικειώνονται με την έννοια του χρόνου, που είναι πολύ σημαντικός στον αέρα, όπου δεν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες ή πινακίδες, όπως επίσης με τις συντεταγμένες, τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά, την κλίμακα, τα ναυτικά μίλια και τις μοίρες. Στη συνέχεια καταρτίζουν μαζί σχέδιο πτήσης το οποίο και υλοποιούν. Η εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα Newton Room έχει ποικίλες μορφές και η μάθηση επιτυγχάνεται μέσα από πρακτικές και διερευνητικές δραστηριότητες, σε συνδυασμό με συζήτηση με τους εκπαιδευτές ώστε να επιτυγχάνεται το μέγιστο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα. Οι εκπαιδευτές που καθοδηγούν τους μαθητές αλλά και οι εκπαιδευόμενοι δηλώνουν ενθουσιασμένοι ενώ το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Newton Room διαφοροποιείται και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων, από τα μαθηματικά, τη φυσική και την προσομοίωση πτήσης μέχρι την παραγωγή βιοκαυσίμων, τους σεισμούς και την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

Ανοιχτή εκδήλωση για την παρουσίαση της δράσης

Για έναν πρωτότυπο και ψυχαγωγικό τρόπο εκπαίδευσης των νέων παιδιών στις νέες τεχνολογίες έκανε λόγο ο Γενικός Διευθυντής του Noesis, Θανάσης Κοντονικολάου, μιλώντας στην ανοιχτή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα για την παρουσίαση της δράσης. «Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι, με μια προσομοίωση πτήσης που προσφέρεται από αυτές τις ψηφιακές εφαρμογές μπορούν να εκτελέσουν μια εικονική πτήση, μετά να καθίσουν σε ένα τραπέζι και ανάλογα με την ηλικία, να χρησιμοποιήσουν ψηφιακά μέσα, επιτραπέζια παιχνίδια ή ακόμη και τη ζωγραφική για να καταλάβουν απλές γνώσεις της φυσικής και της επιστήμης της αεροπλοϊας στην πράξη» ανέφερε.  Τόνισε ακόμη ότι την εκπαίδευση των παιδιών την έχουν αναλάβει άνθρωποι που έχουν παρακολουθήσει ειδική εκπαίδευση από τα στελέχη του Ινστιτούτου First Scandinavia και πρόσθεσε ότι το Newton Room θα πάει σε 64 χώρες και θα ξαναέρθει στην Ελλάδα.
Τη σημασία της μεταφοράς της επιστήμης στην πράξη υπογράμμισε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας. Ο ίδιος χαρακτήρισε το Newton room, ένα φορητό δωμάτιο επιστήμης που φέρνει τους μαθητές και τα παιδιά κοντά στην επιστήμη και έκανε λόγο για μια πολύ μεγάλη προσπάθεια που έχει γίνει το τελευταίο χρονικό διάστημα και στην οποία συμμετέχουν εκατοντάδες σχολεία από όλη την Κεντρική Μακεδονία. Γνωστοποίησε, άλλωστε, ότι τα επόμενα χρόνια το Newton Room θα αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο.
Ο αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης Άγγελος Χαριστέας εξέφρασε τη βούληση της Περιφέρειας να δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά της Κεντρικής Μακεδονίας να αποκτήσουν τεχνολογικό αλφαβητισμό, να εμπλουτίσουν τη γνώση τους στα μαθηματικά και τις τεχνολογίες STEM και να αποκτήσουν όλα τα εφόδια ώστε να ακολουθήσουν όλο αυτόν τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Οργανισμού Δράση για την Εκπαίδευση Eduact Κωνσταντίνος Βασιλείου, υπογράμμισε ότι η δράση Newton room προσπαθεί να αξιοποιήσει όλες τις δεξιότητες και τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει τα παιδιά από γενικά περιβάλλοντα, από το σπίτι τους, το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουν, το σχολικό περιβάλλον και την προσωπική ανακάλυψη στη γνώση με προβλήματα της καθημερινότητας. «Χρησιμοποιούμε τη μετατροπή του χρόνου, τις αποστάσεις, τη γεωγραφία για να μπορέσουμε να δείξουμε στα παιδιά πώς φτιάχνεται ένα σχέδιο πτήσης. Αφού κάνουμε τη θεωρητική τους άσκηση αμέσως μετά πηγαίνουμε στην πράξη, ανεβαίνουν σε έναν εξομοιωτή πτήσεων και ακολουθούν το σχέδιο πτήσης που τα ίδια έχουν φτιάξει με συνθήκες πραγματικού πιλοτηρίου ενός αεροπλάνου» πρόσθεσε.
Δεκάδες Newton Room λειτουργούν σήμερα σε πολλές χώρες της Ευρώπης καθώς και στην Αμερική και την Ασία.