Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σημαντικές αποφάσεις θα πρέπει να λάβει το προσεχές διάστημα το υπουργείο Οικονομικών, οι οποίες αφορούν στο ενδεχόμενο απόδοσης του 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ στον κινεζικό όμιλο Cosco Shipping, ανεξάρτητα από την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά. 

Σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, εξετάζεται η τροποποίηση της σύμβασης ΟΛΠ Δημοσίου, μετά από επιστολή που έστειλε η Cosco στο ΤΑΙΠΕΔ στο τέλος Νοεμβρίου, με την οποία εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για καθυστερήσεις στις διαδικασίες αδειοδότησης επενδύσεων. 

Η σύμβαση του 2016 μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου στο πλαίσιο πώλησης του 67% των μετοχών του πρώτου στην Cosco Shipping, επικύρωσε τη μεταβίβαση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου στην κινεζική εταιρεία, ενώ προβλέπει την απόδοση επιπλέον ποσοστού 16% έως τον Αύγουστο του 2021 με την ολοκλήρωση υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 294 εκατομμυρίων ευρώ.  

Η Cosco μάλιστα έχει καταβάλλει από τις 8 Αυγούστου 2016 το τίμημα ύψους 88 εκατομμυρίων ευρώ για το 16% των μετοχών του ΟΛΠ. 

Ωστόσο, οι πιθανότητες ολοκλήρωσης των έργων έως τον επόμενο Αύγουστο είναι πλέον ελάχιστες, καθώς δεν έχουν ακόμα εκδικαστεί από το ΣτΕ οι προσφυγές για τη μεγαλύτερη υποχρεωτική επένδυση του ΟΛΠ. 

Πρόκειται για την επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας προϋπολογισμού 103 εκατομμυρίων ευρώ δίχως ΦΠΑ, η οποία όταν ολοκληρωθεί θα αναβαθμίσει τις προοπτικές του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. 

Η συζήτηση στην ολομέλεια του ΣτΕ, η οποία έχει ήδη αναβληθεί δύο φορές, αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 5 Μαρτίου 2021. Η εκδίκαση των αιτήσεων ακύρωσης που έχουν υποβάλει το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και κάτοικοι της πόλης είναι καθοριστικής σημασίας για την εξέλιξη του έργου, δεδομένου ότι μέχρι να ολοκληρωθεί δεν είναι δυνατό να εκτελεστούν εργασίες βυθοκορήσεων, δηλαδή να απομακρυνθούν υλικά από τον πυθμένα του λιμανιού. 

Πηγές από τον ΟΛΠ εκφράζουν προβληματισμό και για το γεγονός ότι δεν έχουν ακόμα ανανεωθεί οι περιβαλλοντικοί όροι της επένδυσης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος. 

Η πρώτη απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για το έργο της επέκτασης του προβλήτα κρουαζιέρας εκδόθηκε το 2006 και είχε διάρκεια 10 ετών. 

Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ανανεώθηκε για δύο χρόνια ακόμα το 2016, με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco. 

Ο ΟΛΠ υπέβαλε εμπρόθεσμα αίτηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος για την ανανέωση των περιβαλλοντικών αδειών το 2018. Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, οι περιβαλλοντικοί όροι εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι να αποφασίσουν οι αρμόδιοι φορείς εάν θα τους ανανεώσουν ή όχι, εφόσον έχει προηγηθεί εμπρόθεσμη αίτηση ανανέωσης.  

Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου είναι θέμα χρόνου. Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι στη συνέχεια οι υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος θα ξεκινήσουν την εξέταση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το σύνολο του master plan του ΟΛΠ το οποίο περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ. 

Τα στελέχη του ΟΛΠ προβληματίζονται και από την πρόσφατη απόφαση που έλαβε κατά πλειοψηφία το δημοτικό συμβούλιο Πειραιά, σύμφωνα με την οποία η μεταφορά αδρανών υλικών για την κατασκευή του προβλήτα πρέπει να γίνεται δια θαλάσσης. 

Αντίστοιχη απόφαση είχε λάβει και το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής τον περασμένο Μάιο. Οι αποφάσεις των δύο οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν είναι δεσμευτικές, ωστόσο όπως υποστηρίζουν στελέχη του ΟΛΠ δημιουργούν μείζον πρόβλημα. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ζητήματα που απασχολούν τον κινεζικό κολοσσό έχουν φτάσει μέχρι το Μέγαρο Μαξίμου. Το μήνυμα που εκπέμπουν κυβερνητικά στελέχη είναι ότι οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ θα τηρηθούν.