Η περιοχή του Λιμένα Αλεξανδρούπολης από την googlemaps
Πηγή Εικόνας: Google Maps

Σε «ναυμαχία» πολλών εκατομμυρίων ευρώ αναμένεται να εξελιχθεί ο διαγωνισμός  παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, με βάση τη συμμετοχή διεθνών γιγάντων στις μεταφορές που να σημειωθεί ξεπέρασε κάθε προσδοκία, βάζοντας αρκετά ψηλά τον πήχη του τιμήματος.

Για τους υποψηφίους αγοραστές που έδωσαν το παρόν μέσα από κοινοπραξίες και μεμονωμένα εταιρικά σχήματα, η κυβέρνηση έχει ένα σημαντικό δώρο για τον τελικό ανάδοχο, αφού η σύμβαση που έχει εξασφαλίσει σήμερα ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε μέχρι τον Μάρτιο του 2063  θα μεταβιβαστεί σε  αυτόν που θα ανακηρυχθεί  ως νέος ανάδοχος του Οργανισμού.

Πρόκειται για την απαλλαγή καταβολής φόρου εισοδήματος σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία. Στην ετήσια έκθεση του  Οργανισμού αναφέρεται  ότι «με τον  νέο ΚΦΕ η εταιρία απαλλάσσεται από 01.01.2014 και μετά από τη φορολογία εισοδήματος καθώς μοναδικός μέτοχος είναι το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Συνεπώς δεν υφίσταται πλέον τρέχων και αναβαλλόμενος φόρος εισοδήματος.»

Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, αν δεν υπάρξει νομοθετική διάταξη που να ακυρώνει την προηγούμενη ο άνάδοχος θα έχει αυτό το δικαίωμα μέχρι τη λήξη της σύμβασης  παραχώρησης.

Σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ κατέχει τη μία και μοναδική μετοχή του Οργανισμού, συνολικής ονομαστικής αξίας του 1.354.741,43 ευρώ.

Με το διαγωνισμό παραχωρείται το 67% των μετοχών συνολικής αξίας 907.676,75  ευρώ και το υπόλοιπο 33% παραμένει στο κράτος.

Αξίζει να σημειωθεί  ότι κύκλος εργασιών υποχώρησε κατά 15,47% υποχώρησε στις 606.833 ευρώ το 2019 από 717.908 ευρώ το 2018.

Η επιβατική κίνηση έφτασε τους 67.799  για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης που  συνδέει  το λιμάνι  της Σαμοθράκης. Το 2019 μετακινήθηκαν 66  λεωφορεία, 1911 φορτηγά  και 8.482 αυτοκίνητα  ιδιωτικής χρήσης.

Πρόκειται για ένα λιμάνι μικρών δυνατοτήτων μέχρι σήμερα, ενώ διαθέτει άδεια σύνδεσης με τη Ρόδο.

Τα πλεονεκτήματα του Λιμανιού της Αλεξανδρούπολης

Ο λιμένας διαθέτει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα θέσης, το οποίο ορίζεται τόσο σε επίπεδο Πανευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, αφού βρίσκεται στο άκρο του Πανευρωπαϊκού Άξονα ΙΧ, όσο και σε εθνικό επίπεδο, αφού συνδέεται με την οδική Εγνατία και με τον σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης – Τουρκικών συνόρων / Βουλγαρικών συνόρων.

Είναι ένας από τους μεγαλύτερους λιμένες της χώρας σε διαθέσιμη χερσαία έκταση, η οποία επεκτάθηκε περισσότερο με την αξιοποίηση των προϊόντων των εκσκαφών από την εκβάθυνση λιμενολεκάνης και διαύλου.

Έχει ήδη δρομολογηθεί η σύνδεσή του με την Εγνατία με οδό, ενώ  ολοκληρώθηκε και η σύνδεση του προβλήτα Ε/Κ με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Έχει προταθεί ως κατάλληλος χώρος για την κατασκευή Εμπορευματικού Κέντρου, προοπτική αυτή ενισχύει τη δυναμική του.

Διαθέτει μεγάλο καινούργιο προβλήτα Ε/Κ με άριστης ποιότητας δάπεδα, υποδοχές για τοποθέτηση εξοπλισμού και δικτύων και ικανά βάθη για την εξυπηρέτηση μεγάλων πλοίων μεταφοράς Ε/Κ, ο οποίος είναι διαθέσιμος στο σύνολό του και επιτρέπει κάθε μορφής αξιοποίηση.

Η ενδοχώρα του περιλαμβάνει δυναμικές παραγωγικές περιοχές, με σημαντική αγροτική παραγωγή και βιομηχανικές ζώνες που φιλοξενούν δυναμικές εξαγωγικές βιομηχανίες. Αυτό δίνει στον λιμένα μια σταθερή βάση διακίνησης που αποτελείται από σιτηρά και γενικά φορτία.

Ο λιμένας αποτελεί το κύριο σημείο επικοινωνίας με την ηπειρωτική χώρα για τη Σαμοθράκη και δευτερεύον σημείο επικοινωνίας για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Αυτό εξασφαλίζει μία σταθερή ακτοπλοϊκή διακίνηση.

Ο συνδυασμός των πλεονεκτημάτων που αναφέρθηκαν καθιστά τον λιμένα έναν εν δυνάμει πολύ σημαντικό λιμένα στο Βόρειο Αιγαίο, με ορίζοντα πέραν των ελληνοβουλγαρικών συνόρων και με σοβαρή δυναμική.

 

 Οι υποψήφιοι επενδυτές

Όλα θα κριθούν όταν  έρθει η ώρα των  δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για να  κριθεί ο νικητής του διαγωνισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες  η οικονομική πρόταση θα πρέπει να περιλαμβάνει πρόγραμμα επενδύσεων από 8  έως 10 εκατομμυρίων ευρώ εκτός από την αξία του τιμήματος.

Όσοι γνωρίζουν  από λιμάνια και την αξιοποίησή τους θεωρούν ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης  θα αποτιμηθεί σε δεκάδες εκατομμύρια  ευρώ παρότι  τα οικονομικά του δεδομένα εμφανίζονται να κινούνται πολύ κάτω του 1 εκατομμυρίου ευρώ.

Πάντως η νυν διοίκηση του Οργανισμού  που να σημειωθεί ανέλαβε το Σεπτέμβριο  του 2019 θα αξιολογηθεί ουσιαστικά για τη φετινή οικονομική χρήση .

Το 2019 η εταιρεία  εμφάνισε ταμειακά διαθέσιμα  ύψους 295.972 ευρώ στη λήξη της  περιόδου οι συσσωρευμένες ζημιές διαμορφώθηκαν σε 268.779 καθώς η εταιρεία παρουσίασε κέρδη  61.159  ευρώ τη χρονιά  που πέρασε.

Οι ηχηρές υποψηφιότητες  στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού προεξοφλούν  μία ναυμαχία που θα φέρει απέναντι τα αμερικανικά συμφέροντα, τον ΟΛΘ  του Ιβάν  Σαββίδη  και ανεξάρτητα  επιχειρηματικά συμφέροντα  όπως  είναι ο  Όμιλος Bolloré, στον οποίο ανήκει η Bolloré AfricaLogistics, είναι μία από τις 500 μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο. Ο όμιλος είναι εισηγμένος στο χρηματιστήριο του  Παρισίου και ελέγχεται από την αντίστοιχη οικογένεια.

Το παρόν δίνουν και ελληνικοί επιχειρηματικοί  όμιλοι όπως είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  που εντάχθηκε στην κοινοπραξία των αμερικανών επενδυτών  ενώ  ο όμιλος  Κοπελούζος  με την εταιρεία Cameron σε συνεργασία με την Goldair και τον γαλλικό όμιλο Bolloré.