Πλάκα_Γέφυρα [Pressonline.gr]
Πλάκα_Γέφυρα [Pressonline.gr]

Σίγουρα η αναστήλωση του γεφυριού της Πλάκας κατάφερε να μετριάσει μέχρι ενός σημείου τα άσχημα συναισθήματα που προκάλεσε η πτώση του, αποτέλεσμα ως ένα βαθμό της μη συντήρησης του. Πέντε και πλέον χρόνια από την ημέρα που το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων, το γεφύρι της Πλάκας, έπεσε μετά από μια μεγάλη κακοκαιρία, στέκεται ξανά περήφανο, ενώνοντας τα Τζουμέρκα με τα Κατσανοχώρια.

Μετά την κατάρρευση της Γέφυρας Πλάκας τον Φεβρουάριο του 2015, διάφοροι φορείς άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι το μέλλον των ηπειρώτικων πέτρινων γεφυριών δεν είναι και τόσο αυτονόητο. Το γεφύρι Αώου στην Κόνιτσα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά γεφύρια της Ηπείρου, τράβηξε αμέσως την προσοχή των ειδικών και μη. Μετά την πτώση του Γεφυριού της Πλάκας, εκείνο του Αώου ποταμού στην Κόνιτσα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι σ’ ολόκληρα τα Βαλκάνια, με 36 μέτρα άνοιγμα και 20 μέτρα ύψος. Δεν είναι όμως μόνο το μέγεθος που συνδέει τα δύο μνημεία, αλλά και τα τεχνικά τους δεδομένα που είναι σχεδόν τα ίδια. Επίσης, όπως αυτό της Πλάκας, το πέτρινο Γεφύρι της Κόνιτσας, χτισμένο το 1870, έχει καταπονηθεί σημαντικά από τα φυσικά φαινόμενα.

Η Περιφέρεια Ηπείρου και το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισαν πριν από τέσσερα χρόνια να συμπράξουν με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το οποίο τότε είχε εμπλακεί ενεργά στην υπόθεση της Γέφυρας Πλάκας, για την εκπόνηση μιας μελέτης για το γεφύρι της Κόνιτσας. Η σχετική προγραμματική σύμβαση υπογράφηκε, το έργο προχώρησε με την Περιφέρεια Ηπείρου να αναλαμβάνει τη εξεύρευση χρηματοδότησης του ερευνητικού προγράμματος με επίσημο τίτλο «Αποκατάσταση πέτρινου γεφυριού Κόνιτσας», το οποίο εντάχθηκε στο πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007 – 2013 (Προσέγγιση Leader). Το έργο είχε προϋπολογισμό για την υλοποίηση του το ποσό των 63.000 ευρώ.

Μέσω του ερευνητικού προγράμματος, διαπιστώθηκε σε ποια κατάσταση βρίσκεται το γεφύρι αλλά προέκυψαν και προτάσεις για παρεμβάσεις. «Έχουμε πολλά γεφύρια στον Δήμο μας, τα οποία εξάλλου συνδυάζονται με τις ιστορικές διαδρομές της Κόνιτσας, που έχουν σχέση με τον πολιτισμό και την παράδοση. Είναι λοιπόν χρέος μας και προς όφελός μας να τα συντηρήσουμε και να τα αναδείξουμε κι αυτό θα κάνουμε», είχε αναφέρει ο τότε Δήμαρχος Κόνιτσας ο κ. Ανδρέας Παπασπύρου.

Όπως φάνηκε από την πορεία του έργου αυτού, με την χρήση ευρωπαϊκών πόρων από την πολιτική συνοχής, μπορούμε να δράσουμε προληπτικά για την συντήρηση των πολιτιστικών μας μνημείων και να αποφύγουμε την επόμενη κατάρρευση του αντίστοιχου γεφυριού της Πλάκας.

[Tο άρθρο πρωτοδημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Τα ΝΕΑ της Ηπείρου και στην EURACTIV.gr στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή Δίπλα μας» και αναδημοσιεύεται στο economix.gr στο πλαίσιο της συνεργασίας περιεχομένου των δύο ΜΜΕ]