Οικοδομική δραστηριότητα: Άλμα 432,8% στην Αττική
Ανέγερση οικοδομής
Οικοδομική δραστηριότητα: Άλμα 432,8% στην Αττική
Ανέγερση οικοδομής
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τι είναι ημιυπαίθριος ανοιχτός ή κλειστός; Με ποιο τρόπο ορίζεται το ακάλυπτο οικόπεδο; Πως νοείται ακριβώς η έννοια του παταριού; Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα που πονοκεφαλιάζουν εδώ και χρόνια τον τεχνικό κόσμο και τους ιδιοκτήτες αναμένεται να αποσαφηνιστούν στο χωροταξικό νομοσχέδιο, καθώς μεγάλο κεφάλαιο θα αφορά στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό. 

 

Ο νόμος 4067/2012, όπως εξηγούν πηγές από το υπουργείο Περιβάλλοντος στο economix.gr, έχει αρκετά «ασαφή» σημεία που είχαν ως αποτέλεσμα ποικίλες διατάξεις να… διαβάζονται διαφορετικά από πολεοδομίες και μηχανικούς. Σε πολλές των περιπτώσεων δε, οδηγούσαν σε έναν γραφειοκρατικό κυκεώνα, μέχρι να αποδειχτεί ποια ερμηνεία ήταν τελικά σωστή και να προχωρήσει έπειτα η εκάστοτε διαδικασία. «Στις διατάξεις του νομοσχεδίου επιδιώκουμε να καταστήσουμε σαφές θέματα που τέθηκαν όλα αυτά χρόνια, προκειμένου οι εργασίες να προχωρούν γρήγορα και ορθά ώστε να μην υπάρξουν στο μέλλον αντίστοιχα προβλήματα» τονίζουν οι ίδιες πηγές. 

 

Ένα σοβαρό ζήτημα που αντιμετώπιζε ο τεχνικός κόσμος και τώρα θα λυθεί είναι ο καθορισμός του τι προσμετράτε και τι όχι στον συντελεστή. «Μια οικοδομή όταν είναι χτιστεί έχει δυνατότητες τετραγωνικών από τον εκάστοτε πολεοδομικό κανονισμό της περιοχής. Το πώς υλοποιούνται αυτά και τι γίνεται όταν πάει η μελέτη που έχει συντάξει ο μηχανικός στην πολεοδομία, θα αποσαφηνίζεται τώρα. Για παράδειγμα, τι χρεώνεται στον συντελεστή, θα είναι δηλαδή ο διάδρομος, το κλιμακοστάσιο, ο υπόγειος όροφος, όλα αυτά εξηγούνται αναλυτικά στο χωροταξικό νομοσχέδιο» διευκρινίζουν από το ΥΠΕΝ.  

 

Το κεφάλαιο του ΝΟΚ, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

  • Τι είναι ο ορισμός ακάλυπτου οικοπέδου.
  • Τι είναι ημιυπαίθριος ανοιχτός ή κλειστός.
  • Πως νοείται η έννοια του παταριού.
  • Ποια είναι η όψη του κτιρίου.
  • Πως ορίζονται ακριβώς οι πεζόδρομοι.
  • Πως οι πέργκολες, τα στέγαστρα και οι σοφίτες.
  • Σε ποιες περιπτώσεις δίνεται προσαύξηση 1 ή 2 μέτρων στο ύψος όταν κατασκευάζονται στην πυλωτή χώροι στάθμευσης ή αν κατασκευάζεται φυτεμένο δώμα.
  • Επαναδιατυπώνεται τι θεωρείται ένα κτίριο νομίμως υφιστάμενο.
  • Ειδικές διατάξεις για τα πολύ ψηλά κτίρια αλλά και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων κατά περίπτωση.
  • Ο τρόπος τοποθέτησης του κτιρίου στο οικόπεδο ή γήπεδο.
  • Οι κατασκευές και φυτεύσεις στους ακάλυπτους χώρους και οι περιφράξεις.

Επίσης, διευκολύνονται οι εργασίες βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας, της αντιθορυβικής θωράκισης και της βιώσιμης προσβασιμότητας. Οι βελτιώσεις αυτές δεν γίνονται με έκπτωση της λειτουργικότητας και της αισθητικής αρτιότητας των κτιρίων, και κατ’ επέκταση του δομημένου χώρου αλλά με ενισχυμένη διασφάλισή τους.

 

Η αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών θα βοηθήσει, σύμφωνα με τους συντάκτες του νομοσχεδίου, στην ενεργοποίηση της οικοδομικής δραστηριότητας αλλά και στην ταχύτερη και ασφαλέστερη αδειοδότηση των κατασκευών, λειτουργώντας συμπληρωματικά προς την ηλεκτρονική έκδοση των αδειών και την ανάληψη μεγάλου μέρους της ευθύνης από τους μηχανικούς.

 

Όπως εξήγησε στο economix.gr ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Δημήτρης Οικονόμου, στο χωροταξικό νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις, μέσω των οποίων θα δίνονται κίνητρα για κατεδάφιση συγκεκριμένων ορόφων ή και του συνόλου κτιρίου κύριας χρήσης, προς όφελος του πολιτιστικού περιβάλλοντος, της οπτικής, μορφολογικής και πολεοδομικής συνοχής της περιοχής. Ειδικότερα, σε υφιστάμενα κτίρια, εντός σχεδίου πόλεως, θα προβλέπεται δυνατότητα αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου, αντίστοιχης με το 1/3 του εμβαδού των αποσυρόμενων ορόφων. 

 

Αυτό θα μπορεί να γίνει σε συνδυασμό με αύξηση του ποσοστού κάλυψης, διατηρώντας τον προβλεπόμενο ακάλυπτο χώρο. Εάν δεν είναι εφικτό το «μπόνους» δόμησης θα μπορεί να μεταφέρει σε άλλο κτίριο μέσω της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης.

 

Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα αλλαγής χρήσης (καθ’ υπέρβαση των ισχυόντων όρων δόμησης της περιοχής), σε νόμιμα κτίρια, εντός σχεδίου ή οικισμού, για τα οποία έχουν χορηγηθεί παρεκκλίσεις πριν δεκαετίες. Η ρύθμιση αφορά κυρίως παλαιά βιομηχανικά κτίρια.

 

Ακόμη, θα επιτρέπεται αλλαγή χρήσης νομίμως υφιστάμενων κτιρίων τουριστικών καταλυμάτων (εντός σχεδίου ή οικισμού) εφόσον λειτουργούν για περισσότερα από 20 έτη και δεν έχουν υπαχθεί, την τελευταία επταετία, στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου. Από αυτά, θα μένουν «εκτός» όσα έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση για την αρχική τους χρήση.

 

Στο πολυνομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται και διατάξεις για αλλαγή χρήσης σε παλαιές βιομηχανικές και τουριστικές μονάδες, για διευκόλυνση εγκατάστασης υποδομών στο Πήλιο όπου έχει παγώσει η οικοδομική δραστηριότητα με την ακύρωση των ορίων των οικισμών από το Συμβούλιο της Επικρατείας, για αλλαγές στις χρήσεις γης, επιτάχυνση της εκπόνησης πολεοδομικών σχεδίων κ.λπ.