FSRU Αλεξανδρούπολης
LNG terminal
FSRU Αλεξανδρούπολης
LNG terminal
Πηγή Εικόνας: Jan Arrhénborg / AGA / Creative Commons

Στην αστάθεια που προκαλεί η πανδημία του κοροναϊού στις διεθνείς αγορές οφείλονται οι περισσότερες αναβολές και καθυστερήσεις σε φαραωνικά έργα στον χώρο της ενέργειας. Από τον χορό δε γλίτωσε και ο πλωτός τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη. Κι αυτό γιατί στη νόσο covid-19 οφείλεται η απουσία της ρουμανικής εταιρείας Romgaz από τη β’ φάση (δεσμευτική) του market test για για δέσμευση χωρητικότητας.

Η απόφαση της ρουμανικής εταιρείας ήταν αμιγώς οικονομική και οφειλόταν σε ενδεχόμενες επιπτώσεις που θα μπορούσε να προκαλέσει ο κορονοϊός. Κι αυτό γιατί η Romgaz είχε ξεκαθαρίσει το ενδιαφέρον της για συμμετοχή (20%) αλλά εξακολουθεί να κάνει προσεκτικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Στη διαδικασία φαίνεται, ωστόσο, ότι προσήλθαν δύο ιδιωτικές εταιρείες trading από τη Ρουμανία. Από εκεί και πέρα, οι δεσμευτικές προσφορές που στο σύνολο τους είχαν φτάσει μέχρι και τα 2,6 δισ. κυβικά μέτρα ανά έτος και, υπό αυτό το πρίσμα, η διαδικασία που ολοκληρώθηκε στις 24 Μαρτίου είχε κριθεί άκρως επιτυχημένη τόσο από την Gastrade όσο και από παράγοντες της αγοράς.

Τη ρουμανική στάση επιβεβαίωσε και ο πρέσβης στην Αθήνα, Τζορτζ Τσιάμπα, όπου σε συνέντευξή του στο ViaDiplomacy.gr επεσήμανε πως «μαζί με τους αγωγούς IGB, TAP και EastMed, το έργο FSRU Αλεξανδρούπολης, προορίζεται να υποστηρίξει τη διαφοροποίηση και να αυξήσει την ασφάλεια του εφοδιασμού στην Ευρώπη, την οποία η Ρουμανία υποστηρίζει σθεναρά και στην οποία παραμένει δεσμευμένη. Δυστυχώς, ο οικονομικός αντίκτυπος της κρίσης θα είναι σημαντικός και στην αγορά ενέργειας». Τόνισε δε, ότι «οι επενδύσεις σε ενεργειακές εγκαταστάσεις σε όλο τον κόσμο θα επηρεαστούν από τις τρέχουσες εξελίξεις […] Η πρόσφατη αναταραχή στην αγορά ενέργειας πρέπει να σταματήσει πριν ληφθεί οποιαδήποτε επενδυτική απόφαση».

Όπως έχει γράψει το Economix.gr, ο σταθμός αποτελείται από ένα σύστημα αγωγών με συνολικό μήκος 28 χιλιόμετρα, εκ των οποίων 4 χλμ. χερσαία και 24 χλμ. υποθαλάσσια και την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG (FSRU). Η μονάδα έχει δυνατότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και μέγιστη δυναμικότητα αεριοποίησης 22,7 εκατ. κ.μ. / ημέρα. Η μονάδα θα αγκυροβοληθεί περίπου 10 χλμ. στα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης, 17.6 χλμ. Ν.Δ. του λιμανιού της.

Η επένδυση για το έργο αγγίζει τα 380 εκατ. ευρώ ενώ έως το τέλος του 2022 θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Το έργο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον αγωγό ΤΑΡ αλλά και τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB για τον οποίον έχουν πέσει κι επίσημα οι υπογραφές με τη βουλγαρική πλευρά. Η άφιξη του φυσικού αερίου θα πραγματοποιείται μέσω δεξαμενόπλοιων ενώ η μεταφορά του σε αγωγούς στη στεριά, μετά τη διαδικασία επαναεριοποίησης, θα γίνεται από αγωγό.