Νέους παίκτες προσελκύει η αγορά υδροπλάνων
Νέους παίκτες προσελκύει η αγορά υδροπλάνων
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μετά την κατάθεση, χθες, του νομοσχεδίου για την κατασκευή δικτύου υδατοδρομίων, το ερώτημα που πλανάται στην αγορά είναι πότε θα ξεκινήσουν οι πτήσεις με υδροπλάνα. Τον Αύγουστο του 2019, ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε ότι του “χρόνου τέτοια εποχή”, δηλαδή σε περίπου επτά μήνες, “θα πετάμε με υδροπλάνα”. Πόσο εφικτός όμως, είναι ο συγκεκριμένος στόχος; Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, ο στόχος για πτήσεις με υδροπλάνα το επόμενο καλοκαίρι παρότι είναι δυνατός, θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια για να στεφθεί με επιτυχία. Ο λόγος;

Η αδειοδότηση

Δεδομένου ότι το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες, ωσότου αυτό δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και θεσπιστούν οι απαιτούμενες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις κτλ, θα έχει έρθει η…άνοιξη. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο χρόνος μέχρι το καλοκαίρι δεν είναι αρκετός για να αδειοδοτηθούν υδατοδρόμια με το νέο καθεστώς. Μπορεί δηλαδή, με το νέο, προς ψήφιση, νόμο να προβλέπεται η σύσταση ολιγομελούς επιτροπής υδατοδρομίων- γεγονός που επιτρέπει τον άμεσο συντονισμό των μελών της-όμως, μέχρι να “τρέξουν” οι διαδικασίες, θα βρεθούμε πιο κοντά στο καλοκαίρι.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι η προσοχή, για τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων, στρέφεται σε εγκαταστάσεις που, ήδη, έχουν αδειοδοτηθεί. Μέχρι σήμερα έχουν αδειοδοτηθεί μόνο τρία υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ “λύση” θα μπορούσε να δοθεί μόνο αν προχωρήσει, με γοργούς ρυθμούς, η διαδικασία αδειοδότησης των υδατοδρομίων της Περιφέρειας Ιονίων νήσων. Η τελευταία έχει υπογράψει με την προηγούμενη περιφερειακή αρχή συμφωνία για να αδειοδοτήσει τα υδατοδρόμια σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο.

Ωστόσο, σύμφωνα με όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η Περιφέρεια καθυστερεί να τακτοποιήσει την τελευταία βασική εκκρεμότητα, καθώς οι μελέτες έχουν, ήδη, ολοκληρωθεί. Δεν έχει, δηλαδή, ακόμη πραγματοποιήσει το διαγωνισμό για την τοποθέτηση οικίσκων, οι οποίοι είναι αναγκαίοι για να ξεκινήσει να λειτουργεί ένα υδατοδρόμιο. Με άλλα λόγια, το εάν έχουμε πιλοτικό δίκτυο υδροπλάνων, θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα θα τρέξει το σχετικό διαγωνισμό η Περιφέρεια. Όπως και από το εάν οι ξένοι επενδυτές κρίνουν ότι πλέον το περιβάλλον είναι ευνοϊκό για να φέρουν υδροπλάνα στην Ελλάδα, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι ο Ελληνομεξικανός Ρικάρδο Νικολόπουλος, που επιδιώκει να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα, έχει παραγγείλει στην καναδική εταιρεία Viking την προμήθεια 10 υδροπλάνων.

Τα έσοδα

Πάντως, όπως αναφέρει η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το Δημόσιο θα έχει έσοδα από τις πτήσεις των υδροπλάνων. Αυτά θα προέλθουν από το τέλος των 10 ευρώ ανά επιβάτη που θα καταβάλλουν οι εταιρείες αεροσκαφών υπέρ του Δημοσίου, ενώ εισπράξεις προσδοκά από την είσπραξη παραβόλων, ύψους 4.000 ευρώ, για τη χορήγηση νέου τύπου άδειας υδατοδρομίου. Αλλά και από την παραβόλων ύψους 500 ευρώ για κάθε επιθεώρηση-σε υδατοδρόμια- και το παραδεκτό αυτής.