Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης - Σταθμός
Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης
Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης - Σταθμός
Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης

Η ταχύτατη ολοκλήρωση των μελετών για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου και η επιτάχυνση των έργων στα εργοτάξια των υπόλοιπων 12 σταθμών της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, είναι εφεξής οι βασικοί στόχοι της διοίκησης της Αττικό Μετρό μετά τη μαραθώνια συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, η οποία ολοκληρώθηκε τα ξημερώματα της περασμένης Πέμπτης. 

Τις επόμενες ημέρες στελέχη της Αττικό Μετρό θα συναντηθούν με αρχαιολόγους στο υπουργείο Πολιτισμού προκειμένου να συζητηθεί το θέμα της ταχύτατης ολοκλήρωσης των μελετών για τις αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου. 

Ταυτόχρονα, η εταιρεία βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τον ανάδοχο του έργου για την επιτάχυνση των έργων. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο στόχος που έχει τεθεί από την Αττικό Μετρό είναι έως το τέλος Ιανουαρίου να υλοποιούνται τα έργα με εντατικούς ρυθμούς. 

Η επιτάχυνση των έργων είναι μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι τα περιθώρια ολοκλήρωσης των 13 σταθμών της βασικής γραμμής (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Νέα Ελβετία) είναι ασφυκτικά. 

Το έργο, το οποίο έχει ενταχθεί σε τρία ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023, σε διαφορετική περίπτωση είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο να ζητηθεί από την Κομισιόν η επιστροφή κονδυλίων εντόκως. 

 

Οι πιο σοβαρές εκκρεμότητες και το ενδεχόμενο προσφυγών

Στελέχη της Αττικό Μετρό εκφράζουν την ανησυχία τους στο economix για τις εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος παράδοσης του συνόλου της βασικής γραμμής, συμπεριλαμβανομένου και του σταθμού Βενιζέλου, έως το τέλος του 2023. 

Όπως τονίζουν, οι πιο σοβαρές αφορούν στην εγκατάσταση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στους σταθμούς της βασικής γραμμής, αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Μία από τις σημαντικότερες εργασίες είναι και η τοποθέτηση δεκάδων χιλιάδων καλωδίων σε όλο το μήκος των 10 χιλιομέτρων στις σήραγγες της βασικής γραμμής. Τα καλώδια είναι απαραίτητα για τη λειτουργία πολλών υποδομών και συστημάτων του μετρό, όπως σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, συστημάτων τηλεπικοινωνιών και μετάδοσης δεδομένων, αλλά και για όχι τόσο σύνθετες λειτουργίες όπως ο φωτισμός στις σήραγγες.  

Καθυστερήσεις έχουν σημειωθεί και στα έργα πολιτικού μηχανικού, κυρίως σε ό,τι αφορά το αρχιτεκτονικό σκέλος, δηλαδή στην τοποθέτηση δαπέδων, τοίχων, ψευδοροφών στους σταθμούς και ούτω καθεξής. Τα έργα αυτά είναι σημαντικά δεδομένου ότι πρέπει πρώτα να ολοκληρωθούν για να προχωρήσει η εγκατάσταση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. 

Στην Αττικό Μετρό γνωρίζουν ότι οι ρυθμοί των έργων πρέπει να επιταχυνθούν και για το λόγο αυτό έχουν ολοκληρωθεί τους τελευταίους μήνες 383 μελέτες για τις εργασίες που θα πρόκειται να γίνουν το επόμενο χρονικό διάστημα. 

Εκτός από τις καθυστερήσεις στα έργα, στην εταιρεία προκαλεί προβληματισμό και το ενδεχόμενο προσφυγών κατά της απόφασης που θα δημοσιευτεί από το υπουργείο Πολιτισμού για την έγκριση της απόσπασης και της επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου. 

Τα επόμενα βήματα μετά την κατά πλειοψηφία θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ είναι η υπογραφή της εισήγησης του Συμβουλίου από την υπουργό Πολιτισμού και η δημοσίευσή της ως υπουργική απόφαση πλέον. 

Ωστόσο, είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο οι φορείς που διαφωνούν με τη λύση αυτή να προσφύγουν στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση της υπουργικής απόφασης. 

Στελέχη της Αττικό Μετρό ανησυχούν ότι η διαδικασία αυτή ενδέχεται να οδηγήσει σε νέες καθυστερήσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το πολύ αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου. 

Εκτός από την παράδοση του συνόλου της βασικής γραμμής έως το τέλος του 2023, ο σχεδιασμός της Αττικό Μετρό προβλέπει την ολοκλήρωση της κατασκευής των πέντε σταθμών που αποτελούν την επέκταση προς την Καλαμαριά λίγους μήνες αργότερα.

Διαβάστε ακόμα: Νέα προβλήματα για την επέκταση του ΜΕΤΡΟ στον Πειραιά – η έκδοση εισητηρίων και η επερχόμενη αγωγή