Νέα οχήματα που παρέλαβε η Δασική Υπηρεσία από το ΥΠΕΚΑ μετά από διαγωνισμό το 2014
Πηγή: ΥΠΕΚΑ - Γραφείο Τύπου
Νέα οχήματα που παρέλαβε η Δασική Υπηρεσία από το ΥΠΕΚΑ μετά από διαγωνισμό το 2014

Μετέωροι φαίνεται πως είναι οι δασικοί υπάλληλοι, καθώς μετά τις αλλαγές του νέου Ποινικού Κώδικα δεν έχουν πάρει από τις υπηρεσίες τις σχετικές οδηγίες για τον τρόπο που πρέπει από εδώ και στο εξής να κινούνται.

Αποτέλεσμα αυτού, να κινδυνεύουν να κατηγορηθούν κατά την άσκηση του έργου τους για παράβαση καθήκοντος και κατάχρηση εξουσίας, λόγω έλλειψης ενημέρωσης.

Μάλιστα, για το ζήτημα απέστειλαν και σχετική επιστολή στο υπουργείο Περιβάλλοντος σε μια προσπάθεια να γνωστοποιήσουν το πρόβλημα και να δοθούν επιμέρους διευκρινίσεις.

Ωστόσο, όπως τονίζουν δασοφύλακες στο economix.gr οι συχνές επιθέσεις που δέχονται από άτομα τα οποία πιάνουν επ’ αυτοφώρω να μην τηρούν την δασική νομοθεσία, είναι ο λόγος που έχουν θορυβηθεί τόσο και έτσι η ανάγκη για να υπάρξει άμεσα λύση είναι για τους ίδιους επιβεβλημένη.

Κατά τους δασικούς υπαλλήλους, το συγκεκριμένο πρόβλημα προέκυψε διότι με την εφαρμογή του νέου Ποινικού Κώδικα καταργούνται όλα τα πταίσματα όπως και τα πταισματοδικεία και κατά συνέπεια προκύπτει σοβαρό νομικό ζήτημα, σχετικά με το χειρισμό των περιστατικών που διαπιστώνονται από τους δασικούς υπαλλήλους και τις παραβάσεις, οι οποίες με τον παλιό Π.Κ. εντασσόταν στην κατηγορία των πταισμάτων (παράνομη υλοτομία και μεταφορά, κλαδονομή, παράβαση ΔΑΔ, ορισμένα αδικήματα θήρας, κ.λπ.).

Όπως επισημαίνουν, παρότι έχει περάσει περισσότερος από ένας μήνας κανένας αρμόδιος δεν έχει προβεί σε ενημέρωση και συγκεκριμένα με ποιον τρόπο θα πρέπει να κινούνται από εδώ και στο εξής, με δεδομένο ότι καθημερινά βρίσκονται στην ύπαιθρο και αντιμετωπίζουν παραβάσεις, τόσο δασικές, όσο και αγροτικές.

Έτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι δασικοί υπάλληλοι αποτελεί το γεγονός ότι έχουν έλλειψη από τα… εργαλεία της δουλειάς τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απουσία ασυρμάτων αλλά και οχημάτων. Στην πρώτη περίπτωση, οι επικοινωνίες πραγματοποιούνται κατά κύριο λόγο με τα προσωπικά τους τηλέφωνα, ενώ οι περίπολοι γίνονται με τα ΙΧ αυτοκίνητα τους.

Υπενθυμίζεται, ότι με Προεδρικό Διάταγμα τον Οκτώβριο του 2016, οι δασικοί υπάλληλοι πήραν πιο ενεργό ρόλο στη φύλαξη των δασών. Μάλιστα, μερίδα εξ’ αυτών ξεκίνησε να φορά υπηρεσιακή στολή έτσι ώστε να έχουν τη δυνατότητα να διενεργούν ελέγχους σε οδηγούς και εκτός δασών, με την επίδειξη όμως πάντα της υπηρεσιακή τους ταυτότητας.

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονταν, οι δασικοί υπάλληλοι μπορούσαν να προβαίνουν σε ελέγχους της ταυτότητας οδηγών και να διενεργούν έρευνα στα αυτοκίνητα τους και στην περίπτωση που κάποιος από τους οδηγούς αρνιόταν τον έλεγχο, τότε οι δασικοί υπάλληλοι μπορούσαν να ζητούν αμέσως τη συνδρομή της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, αλλά και του Λιμενικού ανάλογα με την περίπτωση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δασική υπηρεσία αποτελείται από τέσσερις κλάδους  και συγκεκριμένα τους: δασολόγους, δασοπόνους, οδηγούς και δασοφύλακες.

Από τότε μέχρι σήμερα, αν και το πλαίσιο τυπικά είχε αυστηροποιηθεί, τα περιστατικά βίας ήταν συχνό φαινόμενο. Οι περισσότερες περιπτώσεις δε, αφορούσαν πολίτες οι οποίοι ελέγχονταν για λαθροϋλοτομία και όπως καταγγέλλουν, είτε ζητούσαν από τους δασοφύλακες να κάνουν τα στραβά μάτια, είτε χειροδικούσαν εναντίον τους.

Τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα στα τέλη Ιουλίου στην Καλαμπάκα, όπου κατέληξε στο νοσοκομείο υπάλληλος του Δασαρχείου της περιοχής καθώς  κλήθηκε με άλλους δύο συναδέλφους του να ελέγξουν περίπτωση λαθροϋλοτομίας σε χωριό των Χασίων.

Υπήρξε καταγγελία ότι κάποιοι υλοτομούν λαθραία στο δάσος και έφτασε στο σημείο κλιμάκιο του Δασαρχείου. Μετά από διαπληκτισμό ένας από τους λαθροϋλοτόμους, όπως καταγγέλθηκε, γρονθοκόπησε έναν δασικό υπάλληλο.