Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Ένας νέος… «αγώνας δρόμου» πρέπει να γίνει από τους εμπλεκόμενους, κατά βάση το Δημόσιο (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών), για να «τρέξουν» οι διαδικασίες που αφορούν σε ένα μεγάλο οδικό έργο, εν προκειμένω τον ΒΟΑΚ. Για να ξεκινήσει η κατασκευή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο, δηλαδή της μεγάλης σύμβασης παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και να μην χαθεί η χρηματοδότηση του από το Ταμείο Ανάκαμψης, πρέπει να επισπευσθούν οι διαδικασίες που οδηγούν στην υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης.

Κάτι που εκτιμάται ότι θα συμβεί μέσα στον επόμενο μήνα. Σύμφωνα με όσα σημείωσε χθες ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έπειτα από τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί εντός του Απριλίου. Προφανώς, μένει να επιβεβαιωθεί η εκτίμηση αυτή και στην πράξη, καθώς συχνά έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο των καθυστερήσεων για ανάλογες συμβάσεις.

Όπως και πρόσφατα είχαμε αναφέρει, στις 10 Μαρτίου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακηρύχθηκε οριστικός ανάδοχος στο έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο Τμήμα Χανιά-Ηράκλειο», ήτοι στη mega παραχώρηση του ΒΟΑΚ εκτιμώμενης αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ. Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων), με 2 προαιρέσεις (το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά και τον ανισόπεδο κόμβο της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων) και υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησή του με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Ωστόσο, για τη λάβει το έργο είναι αναγκαίο οι εργασίες που αντιστοιχούν στο ποσό αυτό να ολοκληρωθούν έως τις 31 Αυγούστου 2026.

Βέβαια, εκκρεμούν η έγκριση της προς υπογραφή σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η κύρωσή της από τη Βουλή. Ωστόσο, χρειάζονται και άλλες ενέργειες, όπως η έγκριση από Κομισιόν, και ειδικότερα από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ήτοι την DG – Comp και την DG-Move, μια και το έργο χρηματοδοτείται και από κοινοτικά κονδύλια, αλλά και κινήσεις που σχετίζονται με απαλλοτριώσεις κ.λπ. (με ευθύνη της αναθέτουσας αρχής), ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο και τη διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών. Θυμίζουμε ότι έχει ενεργοποιηθεί και η προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά.

Υπενθυμίζεται ότι υπό εκτέλεση βρίσκονται τα δύο μικρότερα τμήματα του ΒΟΑΚ: Το Χερσόνησος – Νεάπολη με προϋπολογισμό 360 εκατ. ευρώ το οποίο υλοποιείται με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) από την κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Aktor και το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, δημόσιο έργο, προϋπολογισμού 200 εκατ. που κατασκευάζεται από τον Όμιλο Aktor.