Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Σε επόμενο στάδιο, αυτό της υπογραφής των συμβάσεων, θα περάσουν σε εκτιμώμενο χρονικό ορίζοντα 1-1,5 μήνα, εκτός απροόπτου πάντα, οι διαγωνισμοί για τα έργα αποκατάστασης ζημιών σε οδικό – σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας, ύψους 1,3 δις ευρώ (ελέω Daniel). Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι ήδη έχουν βγει, ανεπισήμως, απορριπτικές αποφάσεις για τουλάχιστον δύο από τις προδικαστικές προσφυγές που είχε υποβάλει το σχήμα ΕΚΤΕΡ – Δομική Κρήτης – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ. στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Πρόκειται, κατά τις ίδιες πληροφορίες, τόσο για οδικό όσο και για σιδηροδρομικό έργο. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το σκεπτικό των προσφυγών για τις 8 εργολαβίες ήταν ουσιαστικά ίδιο, στην αγορά εκτιμούν ότι αντίστοιχες απορριπτικές αποφάσεις αναμένονται από την ολομέλεια της ΕΑΔΗΣΥ για όλες τις υποθέσεις, εφόσον ισχύουν οι αρχικές πληροφορίες.

Ως γνωστόν, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε με το μοντέλο της «κλειστής» διαδικασίας, δηλαδή με προσκλήσεις μόνο στους ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ, με όρους κατεπείγοντος για την διαδικασία ανάθεσης, αποκλείοντας τα μικρότερα σχήματα που κινήθηκαν νομικά. Πλέον, όταν ολοκληρωθεί η «δικαστική διαδικασία» και εφόσον επιβεβαιωθούν οι απορριπτικές αποφάσεις, θα κινηθούν γρηγορότερα και οι διαδικασίες από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών.

Υπενθυμίζεται ότι έχει προηγηθεί η ανάδειξη των προσωρινών αναδόχων, ενώ έχει γίνει και η αποστολή των Σχεδίων Συμβάσεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο. Έτσι, υπό την προϋπόθεση θετικής έκβασης των προδικαστικών προσφυγών, ολοκληρώνεται η διαδικασία υπογραφής συμβάσεων με τους αναδόχους για την εκκίνηση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου. Προφανώς, οι συμβάσεις θα πρέπει να «περάσουν» και από τη Βουλή για επικύρωση.

Όπως έχει αναφέρει ο υπουργός, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, από την υπογραφή των συμβάσεων θα χρειαστεί περίοδος από 15, για τα σιδηροδρομικά, έως 48 μήνες για τα οδικά, για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, όσον αφορά σε αυτά που θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Για αυτά που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης η προθεσμία υλοποίησης είναι έως το καλοκαίρι του 2026.

Για τα οδικά, διατέθηκαν 293,4 εκατ. ευρώ για έργα στη Μαγνησία, 230,3 εκατ. ευρώ για τα Τρίκαλα, 184,5 εκατ. ευρώ για την Καρδίτσα, 85,6 εκατ. ευρώ για τη Λάρισα, 87,3 εκατ. ευρώ για την Εύβοια, 18,6 εκατ. ευρώ για τη Φθιώτιδα, ενώ οι σιδηροδρομικές παρεμβάσεις είναι ύψους 452 εκατ. ευρώ.