Πηγή Εικόνας: Photo by Max Andrey from Pexels

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Για το διήμερο 19-20 Απριλίου μεταφέρθηκε η επόμενη κρίσιμη διαδικασία για δύο οδικά έργα στη Β. Ελλάδα που προωθούνται μέσω ΣΔΙΤ, συνολικής αξίας σχεδόν 700 εκατ. ευρώ. Μετά από αίτημα τουλάχιστον 2 εκ των 4 διεκδικητών που ζήτησαν περιθώριο επιπλέον 1 μήνα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για ακόμα μία φορά (έχει προηγηθεί και άλλη παράταση) έδωσε περισσότερο χρόνο στους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – MYTILINEOS, ΑΒΑΞ, INTRAKAT για να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στο βασικό στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας με Σ.Δ.Ι.Τ.», εκτιμώμενης αξίας 445 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), αλλά και για τον «Κάθετο Άξονα Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ», εκτιμώμενης αξίας 248,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Πρόκειται για δύο έργα τα οποία θεωρητικά στο υπουργείο έχουν «σημαδέψει» ως σημαντικά για την αναβάθμιση της ασφάλειας των οδικών μετακινήσεων στις περιοχές της Β. Ελλάδας, ενώ και οι κατασκευαστές έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι δείχνουν ισχυρό ενδιαφέρον για αυτές τις υποδομές  στις οποίες δεν θα υπάρχουν διόδια, καθώς τα έργα θα υλοποιηθούν ως μη ανταποδοτικά ΣΔΙΤ (διάρκειας 30 ετών, τα 3 η κατασκευαστική περίοδος). Και για τα δύο έργα σχετικά πρόσφατα ο αρμόδιος υπουργός, κ. Χρ. Σταϊκούρας, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι στο πλάνο είναι να έχουμε αναδόχους έως το 2025 (αρχές).

Οσον αφορά στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, συνοπτικά ο ιδιώτης φορέας θα αναλάβει: Α. Τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων: — Μαυροβούνι – Έδεσσα (συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης του τμήματος με τον ισόπεδο κόμβο της περιφερειακής — οδού Έδεσσας), Α/Κ Μαυροβουνίου Α/Κ Ριζαρίου 9,423 χλμ. — Παράκαμψη Γιαννιτσών Α/Κ Γιαννιτσών , Α/Κ Παραλίμνης 8,913 χλμ. — Παράκαμψη Χαλκηδόνας , Α/Κ Χαλκηδόνας , Α/Κ Ελεούσας 6,340 χλμ.. Β. Τη λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας συνολικού μήκους περίπου 52,326 χιλιομέτρων και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα Α.

Σε σχέση με τον Κάθετο Άξονα Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη), το έργο αφορά στην αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού είτε με κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη, και από Μαυρολεύκη σε Δράμα συνολικού μήκους 43 χλμ. Συγκεκριμένα, η κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ. και κατασκευή περίπου 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου περιλαμβάνουν την αναβάθμιση της κύριας αρτηρίας, την κατασκευή δύο νέων τμημάτων και τη σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς με 9 κόμβους.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι σύγχρονοι δρόμοι θα βοηθήσουν να σπάσει η απομόνωση των δύο περιοχών, οι οποίες είχαν μείνει πίσω ως προς το δίκτυο που τις συνέδεε με Θεσσαλονίκη και Εγνατία Οδό. Η διάρκεια του ταξιδιού θα μειωθεί κατά 6-8 λεπτά για τις διαδρομές Θεσσαλονίκη–Γιαννιτσά και Θεσσαλονίκη-Σκύδρα και 10 λεπτά για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη–Έδεσσα. Αντίστοιχα αναμένεται να μειωθεί κατά 30 περίπου λεπτά για τα επιβατικά και κατά 45 περίπου λεπτά για τα βαρέα οχήματα η κίνηση στον οδικό άξονα Δράμα–Αμφίπολη.