Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Διαδικασίες που σχετίζονται με την προώθηση των έργων, που έχουν χαρακτηριστεί και ως κατεπείγοντα, αποκατάστασης ζημιών των υποδομών σε περιοχές που κηρύχθηκαν ή παρέμειναν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» (τον Σεπτέμβριο του 2023) προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Προς την κατεύθυνση αυτή αναζητάει τεχνικούς συμβούλους, και μάλιστα άμεσα (έως τις 19/01/2024), που θα αναλάβουν να υποβοηθήσουν τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου στην ωρίμανση της δημοπράτησης των έργων αποκατάστασης σε περιοχές της Θεσσαλίας. Ειδικότερα, θα αναλάβουν τη σύνταξη των τευχών Τεχνικής Περιγραφής των προς εκτέλεση εργασιών, των χρονοδιαγραμμάτων εκτέλεσης, των προϋπολογισμών δημοπράτησης και σε ότι άλλο απαιτείται, όπως π.χ. ο συντονισμός, η ιεράρχηση και η προτεραιοποίηση των αναγκαίων παρεμβάσεων με στόχο την ωρίμανση των διαδικασιών για την δημοπράτηση των έργων. Τα έργα αποκατάστασης αφορούν στις Περιφερειακές Ενότητας Λάρισας, Τρικάλων και Καρδίτσας.

Αν και έχουν περάσει μερικοί μήνες και τα έργα έχουν χαρακτηριστεί ως επείγοντα, εντούτοις ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, αν και κατά κάποιες πηγές ήδη έχουν γίνει αρχικές μελέτες από τις τεχνικές εταιρείες. Βάσει παλιότερων πληροφοριών, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναμένονταν να αποστείλει προσκλήσεις στους μεγάλους του κλάδου (ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ) ώστε να αναλάβουν εργασίες, δίχως να αποκλείεται να εισέλθουν στη διαδικασία και εταιρείες μικρότερου μεγέθους (π.χ. έκτης τάξης). Υπενθυμίζεται ότι η αποκατάσταση των ζημιών αποφασίστηκε ότι θα γίνει με fast track διαδικασίες, σύμφωνα και με τη σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στην Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η τροπολογία προβλέπει ότι στις περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας και απαιτείται η κατεπείγουσα εκτέλεση των έργων που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την αποκατάσταση των υποδομών τους το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να αναλαμβάνει, μέσω των υπηρεσιών και των εποπτευομένων φορέων του, τον σχεδιασμό, την ανάθεση και την εκτέλεση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης βλαβών των υποδομών ακόμη και όταν δεν υπάγονται στις αρμοδιότητές του.

Προφανώς βέβαια, πέραν της διαδικασίας, σημαντικές παράμετροι είναι το ύψος των παρεμβάσεων αλλά και η χρηματοδότηση τους. Πρόσφατα, ο κ. Ταχιάος, υφυπουργός αρμόδιος για τις Υποδομές, συμμετέχοντας σε σχετική σύσκεψη σημείωνε ότι μόνο τα έργα αποκατάστασης οδικού δικτύου προσεγγίζουν τα 900 εκατ. ευρώ. Επίσης, τόνιζε την ανάγκη αποκατάστασης συγκεκριμένων υποδομών, αρχής γενομένης από τα σχολεία, για τα οποία -όπως είχε πει – η ΚΤΥΠ (Κτιριακές Υποδομές), έχει προβεί ήδη σε αυτοψίες, αξιολογήσεις και μελέτες και είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης ανάθεσης εργολαβιών συνολικού κόστους 24 εκατ. ευρώ. Ειδική αναφορά έκανε στην ανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής, που θα πρέπει να έχει τελειώσει μέχρι το τέλος του 2025 και την οποία θα χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης, στο τμήμα Δομοκός και Κρανώνα, ύψους 170 εκατ., στο έργο ανάταξης της γραμμής στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα, ύψους 10 εκατ. ευρώ και στην πλήρη αποκατάσταση της γραμμής Λάρισα-Βόλος της τάξεως των 105 εκατ. ευρώ.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, παλιότερα είχε αναφερθεί σε αναδιαρθρώσεις κονδυλίων (π.χ. Ταμείου Ανάκαμψης) ώστε να εξασφαλιστούν πόροι 600 εκατ. για τα απαραίτητα έργα, για οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και για την αποκατάσταση γεφυρών. Σε άλλες παρεμβάσεις του είχε κάνει λόγο για κεφάλαια του ΕΣΠΑ ή άλλους πιθανούς χρηματοδοτικούς πόρους, εφόσον χρειαστούν «ενισχύσεις».