Πηγή Εικόνας: piqsels

«Αέρας κοπανιστός» φαίνεται να είναι στην πράξη οι πρωτοβουλίες πολυεθνικών ομίλων με τις καμπάνιες για λιγότερο πλαστικό στον πλανήτη…

Την ώρα που ο κόσμος ολόκληρος και ειδικά η ΕΕ προσπαθούν για την απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης, οι πλαστικές συσκευασίες πασίγνωστων προϊόντων βρίσκονται παντού στο περιβάλλον ως σκουπίδια…

Μία ήπια κριτική που ασκείται για τους γίγαντες της βιομηχανίας που χρησιμοποιούν πλαστική πρώτη ύλη για τα προϊόντα τους, εστιάζει στο γεγονός ότι δεν προλαβαίνουν να τα μαζέψουν όλα.

Οι δράσεις τους με χαρακτηριστικά ευαισθησίας για το περιβάλλον φαίνεται να είναι ελάχιστες σε σχέση με τον όγκο πλαστικού που καταναλώνουν και τα πλαστικά μιας χρήσης που παράγουν.

Μία πιο μέτρια κριτική είναι το ερώτημα του πως προλαβαίνουν οι μεσαίες και μικρότερες εταιρείες να συγκεντρώνουν τα απόβλητά τους που είναι καταστροφικά για το περιβάλλον όταν έχουν στη διάθεση τους λιγότερους οικονομικούς πόρους.

Η πρωτοβουλία όμως της Break Free From Plastic ξεφωνίζει στην κυριολεξία τους ισχυρούς όπως είναι η Coca Cola, η Pepsi και η Nestle αφού τους  εντάσσει στη «μαύρη λίστα» και τους ρίχνει τη  ρετσινιά των χειρότερων ρυπαντών του πλανήτη σε πλαστικό.

Η Break Free From Plastic με τα στοιχεία που έχει στη διάθεση της  βγάζουν μάτι και τσουρουφλίζει το όνομα των τριών πολυεθνικών ομίλων ως τους χειρότερους εχθρούς του πλανήτη.

Πρόκειται για world’s worst plastic polluters.

Πιο αναλυτικά, ο ετήσιος περιβαλλοντικός έλεγχος του Break Free From Plastic έδειξε ότι οι τρεις πολυεθνικοί κολοσσοί είναι αυτοί που μολύνουν περισσότερο το περιβάλλον με πλαστικό σε παγκόσμιο επίπεδο.

Να σημειωθεί ότι στην έρευνα συμμετείχαν 15.000 εθελοντές, οι οποίοι συνέλεξαν 346.494 πλαστικά αντικείμενα σε 55 χώρες. Τα σκήπτρα της εταιρείας που ευθύνεται περισσότερο για τη μόλυνση του περιβάλλοντος έλαβε η Coca-Cola καθώς ξεπέρασε σε αριθμό πλαστικών αντικειμένων και τον από κοινού αριθμό της Pepsi και της Nestlé. Την πεντάδα με τους χειρότερους ρυπαντές συμπληρώνουν η Unilever με brands όπως Magnum και Dove και η Mondelēz στην οποία ανήκουν τα Cadbury και Oreo.

 

Τι μάζεψαν οι εθελοντές

Από τα συνολικά 346.494 πλαστικά που περισυνελέγησαν, το 63% ήταν επώνυμα προϊόντα από αναγνωρίσιμη μάρκα και οι 13.834 συσκευασίες σε 51 χώρες ήταν της Coca-Cola. Παράλληλα, στον έλεγχο εντοπίστηκαν περισσότερες από  5.000 διαφορετικές μάρκες.

Μάλιστα, μια συνοδευτική έκθεση που συντάχθηκε από ακτιβιστές τόσο του Break Free From Plastic όσο και της Greenpeace υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ότι ο περιβαλλοντικός έλεγχος έδειξε πως οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι κρύβονται πίσω από «έξυπνες τακτικές μάρκετινγκ και μεγαλεπήβολους στόχους βιωσιμότητας», χωρίς ωστόσο να προχωρούν σε ουσιαστικές αλλαγές για να στηρίξουν την στρατηγική αειφορίας.

Η Break Free From Plastic ισχυρίζεται  ότι  «οι εταιρείες που ρυπαίνουν περισσότερο στον κόσμο ισχυρίζονται ότι εργάζονται σκληρά για την αντιμετώπιση της μόλυνσης από πλαστικό, ωστόσο συνεχίζουν να αυξάνουν τις πλαστικές συσκευασίες μιας χρήσης».  Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επτά από τις δέκα κορυφαίες ρυπογόνες εταιρείες έχουν υπογράψει τη δέσμευση New Plastics Economy Global του Ellen MacArthur Foundation, ωστόσο ο οργανισμός ανέφερε ότι έχουν μειώσει μόλις κατά 0,1% τη χρήση του παρθένου πλαστικού το 2019 έναν του 2018, την ίδια στιγμή που η Coca-Cola στην πραγματικότητα αύξησε την ποσότητα του πλαστικού.