Στις 24 Αυγούστου αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του υπουργείου Ενέργειας. Το πρόγραμμα κοστολογείται περί τα 100 εκατ. ευρώ τα οποία θα καλυφθούν από το Ταμείο Ρύπων για το 2020 – 21.

Η πλατφόρμα (http://kinoumeilektrika.ypen.gr) θα βρίσκεται πιλοτικά στον αέρα από τις 3 Αυγούστου ώστε να παρέχει διαδικτυακά όλες τις απαραίτητες χρηστικές πληροφορίες προς τους καταναλωτές. Την ίδια ημέρα θα ξεκινήσει τη λειτουργία του και το HelpDesk που θα εδράζεται στο υπουργείο Ενέργειας και θα εξυπηρετεί με πέντε τηλεφωνικές γραμμές τους πολίτες προκειμένου να διαχειριστεί σε μία πρώτη φάση τις ερωτήσεις των ενδιαφερόμενων πολιτών. Όλο το προηγούμενο διάστημα, το υπουργείο επιμελήθηκε έναν μηχανισμό υποδοχής των αιτήσεων με μια πλατφόρμα απλή, λειτουργική και φιλική προς τον χρήστη που περιλαμβάνει όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες. Σημειώνεται πως η απευθείας επικοινωνία θα γίνεται μέσω των τηλεφωνικών γραμμών: 2131513640 , 2131513643, 2131513797, 2131513124 , 2131513139 , ενώ η ηλεκτρονική επικοινωνία θα γίνεται μέσω του email: support.kinoumeilektrika@prv.ypeka.gr

Σε ό, τι αφορά το χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία το προγράμματος, την επόμενη

Παρασκευή, αναμένεται να δημοσιευτεί και επίσημα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προκειμένου να ξεκινήσει και επίσημα η δυνατότητα αγοράς των οχημάτων. Στις 24 Αυγούστου η πλατφόρμα θα ενεργοποιηθεί για να μπορεί να υποδέχεται και τα αιτήματα συμμετοχής. Η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 31/12/2021 με την προϋπόθεση ότι δεν έχουν εξαντληθεί οι διαθέσιμοι πόροι ενώ το πρόγραμμα είναι ανοιχτό σε όλους χωρίς περαιτέρω κριτήρια για την αγορά και χρονική προτεραιότητα μέχρι εξάντλησης των 100 εκατ. ευρώ.

Οι εκτιμήσεις του υπουργείου κάνουν λόγο για επιδότηση 15.000 αυτοκινήτων (Ι.Χ. και Ταξί) και 12.500 δικύκλων (σκούτερ και ηλεκτρικά ποδήλατα), με συνολικά 27.500 ωφελούμενους. Οι πρώτες ενδείξεις είναι θετικές αναφορικά με τη λειτουργία του νόμου στην αγορά. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν από το υπουργείο Ενέργειας, έμποροι ποδηλάτων έχουν αναμονή έως 4 μήνες για την αγορά ποδηλάτων. Υπό αυτό το πρίσμα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας εκτιμά πως ο στόχος του ΕΣΕΚ το 33% των νέων οχημάτων να είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2030 θα πραγματοποιηθεί πολύ νωρίτερα.

Από εκεί και πέρα, για τους φορτιστές θα υπάρχει ενδεικτική λίστα επιλέξιμων προϊόντων που θα επικαιροποιείται σταδιακά. Οι λίστες των φορτιστών θα αναπτύσσονται ανάλογα με τις αιτήσεις των σχεδιαστών βάσει υπουργικής απόφασης. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει ο διαθέσιμος φορτιστής στη σχετική λίστα της πλατφόρμας, θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να προσκομίσει απαραίτητα δικαιολογητικά ώστε, αν πληροί τις προϋποθέσεις, να μπορεί να προμηθευτεί τον συγκεκριμένο φορτιστή. Αξίζει να σημειωθεί ότι, από τη στιγμή που θα λάβει ο καταναλωτής θετική ανταπόκριση για την ένταξή του στο πρόγραμμα, θα έχει χρονικό διάστημα έξι μηνών προκειμένου να πραγματοποιήσει την αγορά. Τα ποσά της επιδότησης θα κατατίθενται απευθείας μετά την αγορά του ηλεκτρικού οχήματος καθώς δεν επιτρέπεται η εκχώρηση επιδότησης ούτε για φυσικά αλλά ούτε και για νομικά πρόσωπα.

«Το πρόγραμμα είναι μόνο η αρχή γιατί ανάλογα με τη ζήτηση είμαστε έτοιμοι να ενισχύσουμε το πρόγραμμα με παραπάνω πόρους. Η φιλοσοφία του Ταμείου Ανάκαμψης περιλαμβάνει τη στήριξη των πράσινων μεταφορών και της ηλεκτροκίνησης. Ο στόχος είναι να χρησιμοποιηθούν πόροι από το ταμείο προκειμένου να χρηματοδοτούνται δράσεις που αφορούν στην ηλεκτροκίνηση. Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόδα αλλά περιβαλλοντικό μέτρο και πράσινη πολιτική. Η κυβέρνηση θα τη στηρίξει με όλες τις δυνάμεις της», επεσήμανε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης.

Από τη δική του πλευρά, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς σχολίασε: «Θα υπάρχει μέριμνα και από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ να συνεχιστούν οι σχετικές δράσεις και στενή παρακολούθηση της πορείας υλοποίησής τους. Επίσης, υπάρχει μέριμνα για την εφοδιαστική αλυσίδα και με τα κίνητρα που έχουν δώσει για προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων σχετικών με την ηλεκτροκίνηση στις λιγνιτικές περιοχές. Είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του σχεδιασμού μας, που θα εποπτεύεται από την Επιτροπή Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης».

Τέλος, η γενική γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων του υπουργείου Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, τόνισε: «Το Κινούμαι Ηλεκτρικά είναι η πρώτη δράση για την ηλεκτροκίνηση μία μόλις εβδομάδα μετά την ψήφιση του νόμου. Ο στόχος είναι το πράσινο μέλλον και οι συνέργειες στην αγορά. Να δώσουμε στίγμα μιας φιλόξενης στις επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας χώρας με στόχο τη μείωση των ρύπων. Θέλουμε να μυήσουμε τον κόσμο στη χρήση των ηλεκτρικών ποδηλάτων και να καθιερώσει το ποδήλατο ως χώρο μεταφοράς και αναψυχής. Να εξοικειωθούμε όλοι με τον κόσμο της ηλεκτροκίνησης».

ΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΤΑ ΠΟΣΑ

Σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου, συμμετοχή στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μπορούν να αιτηθούν οι παρακάτω κατηγορίες:

1. Φυσικά πρόσωπα, τα οποία μπορούν να αγοράσουν ή να μισθώσουν μέσω σύμβασης μακροχρόνιας μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικό όχημα ΙΧ . Επιπλέον έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν εναλλακτικά την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου ή τρικύκλου καθώς και ηλεκτρικού ποδηλάτου. Το οικολογικό bonus που προβλέπεται για αυτή την κατηγορία είναι :

Για αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 30.000€ , η επιδότηση αναλογεί στο 20% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000€.

Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Λιανικής Τιμής Προ Φόρων από 30.001€ έως και 50.000€ η επιδότηση διαμορφώνεται στο 15% της αξίας και με μέγιστο ποσό τις 6.000€

Για την αγορά δικύκλου ή τρικύκλου το οικολογικό bonus αναλογεί στο 20% της αξίας με μέγιστο ποσό τα 800€

Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου τέλος, δίνεται ποσοστό 40% επί της αξίας και με μέγιστο ποσό τα 800€

Τα φυσικά πρόσωπα έχουν επίσης την δυνατότητα, εφόσον το επιλέξουν, να επιδοτηθούν με 500€ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή υπό την προϋπόθεση ότι θα τεκμαίρεται η δυνατότητα τους να τον εγκαταστήσουν σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο σημείο στην κύρια κατοικία τους.

Ειδικές κατηγορίες που δικαιούνται επιπλέον επιδότησης είναι οι πολύτεκνοι και τα Άτομα με Αναπηρίες, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον 1.000€ για την αγορά αυτοκινήτου ή 500 ευρώ για την αγορά δικύκλου,τρικύκλου και ποδηλάτου.

Τέλος, δίνεται προαιρετικά η δυνατότητα απόσυρσης παλαιού οχήματος το οποίο έχει ταξινομηθεί στην Ελλάδα από την 1.1.2013 και πίσω ενώ βρίσκεται στην ιδιοκτησία του αιτούντος τουλάχιστον από την 1η Ιανουαρίου 2020. Η απόσυρση αυτοκινήτου επιβραβεύεται με 1.000€ ενώ αυτή του δικύκλου με 400€ .

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι οι ωφελούμενοι δεν μπορούν να επιδοτηθούν μεμονωμένα για την αγορά φορτιστή ή για τη απόσυρση, αλλά μόνον εφόσον επιλέξουν να αγοράσουν ή να μισθώσουν ηλεκτρικό όχημα , ενώ εξαιρούνται της απόσυρσης τα ποδήλατα.

2. Η δεύτερη κατηγορία είναι αυτή των ιδιοκτητών Επιβατικών Δημοσίας Χρήσης-ΤΑΞΙ οχημάτων. Για τη συγκεκριμένη κατηγορία προβλέπεται οικολογικό Bonus:

Για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος , σε ποσοστό έως 25% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000€ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 8.000€

Για την αγορά ή μίσθωση υβριδικού plug in οχήματος χαμηλών εκπομπών (έως 50γρ/χλμ) με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων, με μέγιστη τιμή τις 50.000€ και μέγιστο ποσό επιδότησης τις 5.500€

Και για τις δυο παραπάνω κατηγορίες είναι υποχρεωτική η απόσυρση παλαιού οχήματος ταξί ,με ημερομηνία ταξινόμησης την 1.1.2013 και πίσω, και η οποία επιβραβεύεται με 2.500€. Έτσι το μέγιστο ποσό οικολογικού Bonus διαμορφώνεται στις 10.500€ ή στις 8.000€ για υβριδικό όχημα.

Ειδικές κατηγορίες που δικαιούνται επιπλέον επιδότησης είναι οι πολύτεκνοι και τα Άτομα με Αναπηρίες, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον 1.000€

3.Η τρίτη κατηγορία αφορά τις νομικές οντότητες ανεξαρτήτως μορφής (ατομική, ΑΕ, ΙΚΕ, ΕΕ,ΟΕ, ΕΠΕ, ΚΟΙΝΣΕΠ) και μεγέθους (πολύ μικρή, μικρή, μεσαία και μεγάλη επιχείρηση) . Για την συγκεκριμένη κατηγορία παρέχεται η δυνατότητα επιλογής έως τριών οχημάτων ή έως έξι (6) εφόσον η εταιρία διαθέτει δραστηριότητα σε νησιωτικό Δήμο. Η επιλογή των οχημάτων γίνεται από τις παρακάτω κατηγορίες :

Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 50.000€ , με ποσοστό 15% και μέγιστο ποσό οικολογικού bonus τις 5.500€

Ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα, με ποσοστό 20% επί της αξίας τους και μέγιστο ποσό τα 800€

Αμιγώς ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα μάζας έως 3,5 τόνων , με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000€) και μέγιστο ποσό τις 5.500€

Υβριδικά plug in επαγγελματικά οχήματα (χαμηλών ρύπων έως 50γρ/χλμ) μάζας έως 3,5 τόνων , με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000€) και μέγιστο ποσό τις 4.000€

Η επιλογή των οχημάτων μπορεί να γίνει συνδυαστικά από τις τρείς κατηγορίες ή και από μια από αυτές.

Δίνεται επιπλέον η δυνατότητα απόσυρσης ενός αυτοκινήτου και ενός δικύκλου, με ποσό 1.000€ και 400€ αντίστοιχα. Τονίζεται ότι για κάθε μια από τις παραπάνω τρεις κατηγορίες ωφελούμενων δίνεται η δυνατότητα υποβολής μιας αίτησης ανά ΑΦΜ. Η δαπάνη του ΦΠΑ δεν είναι επιλέξιμη. Η διαδικασία υποβολής περιλαμβάνει δυο στάδια , αυτό της υποβολής του αιτήματος συμμετοχής και αυτό της καταβολής του οικολογικού bonus.

Παρουσίαση_Οδηγός_ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ