Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το 2020 αναμένεται να ξεκινήσουν οι χιλιομετρικές χρεώσεις των διοδίων στην Ολυμπία Οδό, με τον απαραίτητο εξοπλισμό να τοποθετείται στις εισόδους και εξόδους 13 ανισόπεδων κόμβων. 

Ειδικότερα, εγκρίθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος η τεχνική περιβαλλοντική μελέτη για την αδειοδότηση του υβριδικού συστήματος συλλογής τους που θα θέσει σε εφαρμογή ο αυτοκινητόδρομος.

Το υβριδικό σύστημα συλλογής διοδίων αφορά στην εγκατάσταση και λειτουργία ενός συστήματος συλλογής διοδίων βασισμένου σε αναλογική χιλιομετρική χρέωση με σκοπό την χρέωση των συνδρομητών μόνο για τη διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο.

Επί της ουσίας, αυτό που θα κάνει είναι να είναι πιο «δίκαιη» χρέωση, η οποία όμως θα αφορά μόνο τους κατόχους των ηλεκτρονικών πομποδεκτών (e-pass ) του αυτοκινητοδρόμου. Με το νέο σύστημα οι οδηγοί θα χρεώνονται το προβλεπόμενο αντίτιμο αλλά εξερχόμενοι από τον κόμβο της επιλογής τους θα γίνεται υπολογισμός και θα αφαιρούνται τα χιλιόμετρα που δεν έχουν διανύσει μέχρι τον επόμενο σταθμό διοδίων. Βάσει των χιλιομέτρων αυτών θα υπολογίζεται και αντίστοιχο αντίτιμο και θα αφαιρείται η διαφορά, η οποία θα «επαναφορτίζεται» στον λογαριασμό του χρήστη.

Το συγκεκριμένο σύστημα, θα βελτιώσει το υφιστάμενο ζωνικό σύστημα με τους συμβατικούς σταθμούς διοδίων προσθέτοντας «ηλεκτρονικές πύλες» σε στρατηγικά επιλεγμένα σημεία, ενώ αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς και για άλλους αυτοκινητοδρόμους.

Στο σχεδιασμό του περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων, η εγκατάσταση του απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού: αισθητήρες, κάμερες και κεραίες τεχνολογίας DSRC για την ανάγνωση των πομποδεκτών, ενώ θα υπάρχουν κάμερες καταγραφής της πινακίδας του οχήματος για την ταυτοποίηση του χρήστη σε περίπτωση μη ανάγνωσης πομποδέκτη και μη παροχής πίστωσης αλλά και κάμερες βίντεο γενικού πλάνου ως εφεδρεία σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η ταυτοποίηση κάποιου οχήματος.

Σύμφωνα με την σχετική Απόφαση στην Διαύγεια, ο εξοπλισμός θα τοποθετηθεί στις εισόδους και εξόδους 13 ανισόπεδων κόμβων της Ολυμπίας Οδού, οι οποίοι είναι οι εξής:

Α/Κ Νέας Περάμου.

Α/Κ Μεγάρων.

Α/Κ Πάχης.

Α/Κ Αγίων Θεοδώρων.

Α/Κ Λουτρακίου.

Α/Κ Επιδαύρου.

Α/Κ Ζευγολατιού.

Α/Κ Κιάτου.

Α/Κ Δερβενίου.

Α/Κ Ακράτας.

Α/Κ Καλαβρύτων.

Α/Κ Σελιανίτικων.

Α/Κ Δρεπάνου.

Παράλληλα, στις περιοχές  Μέγαρα, Λουτράκι, Επίδαυρο και τα Σελιανίτικα πρόκειται να κατασκευαστούν 4 νέα κτίρια υποστήριξης, ενώ στους υπόλοιπους κόμβους ο εξοπλισμός θα υποστηρίζεται από τα κτίρια των αδειοδοτημένων πλευρικών σταθμών διοδίων.

Όπως έχει ήδη γράψει το economix.gr, το Συμβούλιο της Επικρατείας έβαλε τέλος στον διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια κατόπιν προσφυγής της μειοδότριας Κοινοπραξίας. 

Για τους καλά γνωρίζοντες, μια τέτοια εξέλιξη ήταν κάτι περισσότερο από δεδομένη και αυτό γιατί για να μπορέσει να εφαρμοστεί το νέο σύστημα που προωθούσε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, θα έπρεπε να τροποποιηθούν στο σύνολο τους οι συμβάσεις παραχώρησης αλλά και να επανεγκριθούν αφενός από τις τράπεζες και αφετέρου, από τις αρμόδιες διευθύνσεις της Κομισιόν.

Σε αυτή την φάση, το ΥΠΟΜΕ, σημειώνει πως θα γίνει διαλειτουργικότητα των διοδίων, πράγμα που σημαίνει ότι σε περίπου 6 μήνες θα βγει καινούριος διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια και οι οδηγοί θα μπορούν να κινούνται με έναν ηλεκτρονικό πομποδέκτη στους αυτοκινητόδρομους της χώρας και να χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που διανύουν. Αρχικά μάλιστα, το μοντέλο θα εφαρμοστεί σε έναν αυτοκινητόδρομο πιλοτικά ενώ εκτιμάται ότι σε περίπου δυο χρόνια από την στιγμή που θα δημοσιευτεί, θα μπορεί να εφαρμοστεί το νέο σύστημα. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο θα παίξει το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής καθώς βρέθηκε ο τρόπος που θα διασυνδεθούν τα διόδια, ώστε να χρησιμοποιείται το ίδιο e – pass σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους συμπεριλαμβανομένης και της Αττικής Οδού.