Πρατήριο CNG FISIKON σε πρατήριο ΕΚΟ
Πρατήριο CNG FISIKON σε πρατήριο ΕΚΟ
Πηγή Εικόνας: FISIKON

Στην επανεκκίνηση επέκτασης του δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου προσδοκούν οι  χρήστες των ΙΧ που χρησιμοποιούν  το φυσικό αέριο ως καύσιμη  ύλη, αφού είναι φθηνότερο έως 60% σε σχέση με τη βενζίνη, κατά 25% με 30% σε σύγκριση με το πετρέλαιο και περίπου 40% χαμηλότερη σε σύγκριση με το LPG.

Υψηλόβαθμο στέλεχος της ΔΕΠΑ υποστηρίζει ότι το πρόγραμμα επέκτασης του δικτύου πρατηρίων καθυστέρησε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να χαθούν ευρωπαϊκά κονδύλια.

Η νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ αναμένεται να θέσει νέες προτεραιότητες στο σχεδιασμό  του δικτύου που να  σημειωθεί θεωρείται αναγκαίος για την κάλυψη σχεδόν όλης της  Ελλάδας. Τη νέα διοίκηση αποτελούν στο επίπεδο του εποπτικού ρόλου του διοικητικού Συμβουλίου ο Γιάννης Παπαδόπουλος (Πρόεδρος, προερχόμενος από τον τομέα του venture capital) και ο Κώστας Ανδριοσόπουλος (Αντιπρόεδρος, από τον τομέα της ενέργειας, επικεφαλής της ΗΑΕΕΕ), ενώ τον βασικό εκτελεστικό ρόλο του Διευθύνοντος Συμβούλου έχει αναλάβει ο (έμπειρος στο φυσικό αέριο από τη θητεία του στο τιμόνι του ΔΕΣΦΑ) Κώστας Ξιφαράς. Το δίκτυο αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια με την επωνυμία FISIKON.

Η FISIKON λοιπόν έχει αναλάβει την επέκταση των πρατηρίων τα οποία μέχρι σήμερα  είναι εστιασμένα στο νομό Αττικής. Σε σύνολο 14 πρατηρίων τα 8 είναι τοποθετημένα στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών και μόνο 6  βρίσκονται στην υπόλοιπη Ελλάδα, τα οποία δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των οδηγών. Πολλά από τα πρατήρια έχουν εγκατασταθεί σε χώρους πρατηρίων EKO (κυρίως) και BP, σε μια συνεργασία με τον όμιλο ΕΛΠΕ, που αποτελεί μέτοχο της ΔΕΠΑ.

Ειδικότερα στην Ηπειρωτική Ελλάδα, η Θεσσαλονίκη διαθέτει δύο πρατήρια το ένα είναι στη Πυλαία και το δεύτερο στη Νέα Μαγνησία. Από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη ο χάρτης εμφανίζει από ένα σε Λαμία, Λάρισα και Βόλο και ενώ πρόσφατα απέκτησαν και τα Ιωάννινα (στον σταθμό των ΚΤΕΛ).

Ο σχεδιασμός της Fisikon προβλέπει νέα πρατήρια που η γεωγραφική τους θέση θα καλύπτει τις μετακινήσεις των οδηγών που αγόρασαν αυτοκίνητα  με φυσικό αέριο.

Στη λίστα είναι η δημιουργία πρατηρίων στον Ψαθόπυργο Αιγίου, στην Πάτρα, στην Ηγουμενίτσα, στο Σχηματάρι, στον Ευαγγελισμό στα Τέμπη Θεσσαλίας, στις Σέρρες, στην Κοζάνη, στην Ξάνθη και στην Αλεξανδρούπολη. Η χρηματοδότηση σχεδιάζεται να γίνει από ευρωπαϊκά κονδύλια. Το κόστος εκτιμάται περίπου σε 500.000 ευρώ για την κατασκευή εκ του μηδενός ενός πρατηρίου, ενώ αν λειτουργεί ήδη δεξαμενή φυσικού αερίου διαμορφώνεται περίπου σε 150.000 ευρώ.

Μένει να δούμε αν η νέα διοίκηση, στο πλαίσιο των στρατηγικών επιλογών που έχει να κάνει, θα θελήσει να αναπτύξει το δίκτυο αυτόνομα (πρατήρια FISIKON εξολοκλήρου) ή σε συνεργασία με άλλη εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών που διατηρεί δίκτυο πρατηρίων και ειδικά στις περιοχές ενδιαφέροντος της FISIKON, οπότε πρωτεύοντα ρόλο έχουν τα δίκτυα της ΕΚΟ και της BP που λειτουργούν τα ΕΛΠΕ.

Η επέκταση του δικτύου πρατηρίων είναι αναγκαία για την αύξηση των ΙΧ που χρησιμοποιούν ως καύσιμη ύλη το φυσικό αέριο. Δεκάδες χιλιάδες οδηγοί πάντως έχουν ήδη τοποθετήσει – αντί συστήματος καύσης CNG – φιάλες υγραερίου, διότι είναι φθηνότερο ως καύσιμο σε σχέση με  τη  βενζίνη  και το πετρέλαιο.

Το Φυσικό Αέριο Κίνησης διατίθεται σε κιλά και όχι σε λίτρα, ως CNG (Compressed Natural Gas). Σε όρους απόδοσης, ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης ισοδυναμεί με 1,6 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, 1,3 λίτρα πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου (LNG). Το φυσικό αέριο μετριέται σε μονάδα μάζας και πωλείται σε κιλά (kg). Η μέθοδος είναι ακριβέστατη και ανεξάρτητη από την πίεση στην οποία βρίσκεται το αέριο.

Σημειώνεται ότι όπως προκύπτει από τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για απολιγνιτοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής και τη διεθνή τάση για καθαρότερες μορφές ενέργειας και στον τομέα των μεταφορών, το φυσικό αέριο φαίνεται ότι θα αυξήσει το μερίδιο του συνολικά στην αγορά και ειδικά για τη χώρα μας θα αποτελέσει – μετά τη λειτουργία και του TAP που θα αυξήσει τις ποσότητες – το βασικό μεταβατικό καύσιμο από το πετρέλαιο και τον λιγνίτη στις ΑΠΕ, μελλοντικά. Και σε αυτή την μετεξέλιξη της αγοράς ο ρόλος της ΔΕΠΑ, ως βασικού παίκτη, είναι πολύ σημαντικός και άμεσα συνδεδεμένος με τις αποφάσεις που θα ληφθούν για το μέλλον της με βάση τη δέσμευση για ιδιωτικοποίηση που έχει αναλάβει η χώρα.