Ηλεκτρονικό εισητήριο Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας - athenacard - Μετρό, 2018
Ηλεκτρονικό εισητήριο Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας - athenacard - Μετρό, 2018

Προβληματισμό προκαλεί η μικρή αύξηση των εσόδων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, η οποία κυμαίνεται κατά μέσο όρο σε ποσοστό ύψους περίπου 9% από τις αρχές του έτους, παρά την πλήρη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα μέσα σταθερής τροχιάς.

Πηγές με γνώση της οικονομικής κατάστασης της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ που διαχειρίζονται τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τονίζουν ότι το ενδεχόμενο να μην επιτευχθεί ο στόχος για αύξηση 14% που έχει τεθεί από το υπερταμείο για το 2019 συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες.

Τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών το 2018 ανήλθαν σε περίπου 155 εκατομμύρια ευρώ, σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2017, παρά το γεγονός ότι τότε δεν είχε ξεκινήσει ακόμα η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Η πορεία των εσόδων από πωλήσεις εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας είναι σταθερά πτωτική την τελευταία πενταετία. Μία από τις καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκε το 2014 όταν τα έσοδα έφτασαν τα 221 εκατομμύρια ευρώ, 37 εκατομμύρια περισσότερα από το 2015 όταν διαμορφώθηκαν σε 184 εκατομμύρια ευρώ. Η φθίνουσα πορεία συνεχίστηκε και το 2016 με εισπράξεις ύψους 178 εκατομμυρίων ευρώ.

Το σύνολο των εσόδων του ομίλου ΟΑΣΑ το 2018 έφτασε σε 188 εκατομμύρια ευρώ, δίχως να υπολογίζεται η κρατική επιχορήγηση η οποία ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια ευρώ, αλλά και η αποζημίωση από τα αρμόδια υπουργεία για τη μετακίνηση ειδικών κατηγοριών πολιτών όπως άνεργοι, πολύτεκνοι και άτομα με ειδικές ανάγκες.

Η επιδότηση ωστόσο για τις δωρεάν μετακινήσεις πολιτών έχει εξελιχθεί σε ακανθώδες ζήτημα, δεδομένου ότι δεν έχουν καταβληθεί ακόμα στον ΟΑΣΑ 41 εκατομμύρια ευρώ από το υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ για το 2018. Και αυτό παρά το γεγονός ότι οι υπουργοί Οικονομικών, Υποδομών και Εργασίας της προηγούμενης κυβέρνησης υπέγραψαν την σχετική απόφαση πριν από περίπου εννέα μήνες, τον περασμένο Δεκέμβριο.

Η καθυστέρηση οφείλεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο το οποίο είναι το αρμόδιο ανώτατο δικαστήριο για τον έλεγχο των δαπανών του κράτους. Το δικαστήριο απεφάνθη ότι δεν είναι δυνατή η καταβολή της κρατικής επιδότησης, διότι δεν διεξήχθη προσυμβατικός έλεγχος όπως ορίζει η νομοθεσία για όλες τις δημόσιες συμβάσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για το ζήτημα έχει ενημερωθεί το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στο μέλλον σε ό,τι αφορά την καταβολή της επιδότησης. Κατά τις ίδιες πηγές, η αποζημίωση από το υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ για τη μετακίνηση ανέργων, πολυτέκνων και ατόμων με ειδικές ανάγκες αναμένεται να διαμορφωθεί σε 43 εκατομμύρια ευρώ το 2019.