Αυτοκινητόδρομος
Αυτοκινητόδρομος
Αυτοκινητόδρομος
Αυτοκινητόδρομος

Αναστέλλονται προσωρινά οι αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η μέτρηση των εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα, έπειτα από απόφαση του υπουργείου Μεταφορών.

Η… παράταση στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας θα ισχύσει μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου όπου και θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Στο μεταξύ διάστημα, η κυβέρνηση θα κληθεί να λύσει το δύσκολο παζλ προκειμένου να αποφευχθούν οι αυξήσεις – φωτιά που προβλέπονται για συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του economix.gr, με την σχετική απόφαση έως τις 29 Φεβρουαρίου 2020 θα διατηρηθεί το παλαιό καθεστώς μέτρησης των ρύπων. Παράλληλα, το ΥΠΟΜΕ θα καταθέσει σχετική τροπολογία και για τα τελωνεία αφού από 1η Σεπτεμβρίου τίθεται σε ισχύ πανευρωπαϊκά το νέο πρότυπο υπολογισμού για τις εκπομπές ρύπων των IX, βάσει του οποίου θα υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης. Κατά τις ίδιες πηγές, το σκεπτικό είναι να γίνει ομαλά η μετάβαση από το ισχύον πρότυπο, στο νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών ρύπων WLTP, που αυξάνει τις εκπομπές CO2 σε όλα τα οχήματα και κατ’ επέκταση θα αυξάνονται μεταξύ άλλων και οι τιμές διάθεσης των αυτοκινήτων. Μάλιστα, είναι πιο αυστηρό από τα προηγούμενα πρότυπα αφού οδηγεί σε καταγραφή αυξημένων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα σε κάθε όχημα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους για τα οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά (στην Ελλάδα για τα καινούρια και στην Ευρώπη για τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα) από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά.

Η κλίμακα υπολογισμού των ετήσιων τελών για τα οχήματα αυτά έχει ως εξής:

– 0-90 γρ. CO2 – Μηδέν ευρώ

– 91-100 γρ. CO2 – 0,90 ευρώ / γραμμάριο

– 101-120 γρ. CO2 – 0,98 ευρώ / γραμμάριο

– 121-140 γρ. CO2 – 1,20 ευρώ / γραμμάριο

– 141-160 γρ. CO2 – 1,85 ευρώ / γραμμάριο

– 161-180 γρ. CO2 – 2,45 ευρώ / γραμμάριο

– 181-200 γρ. CO2 – 2,78 ευρώ / γραμμάριο

– 201-250 γρ. CO2 – 3,05 ευρώ / γραμμάριο

– Άνω από 251 γρ. CO2 – 3,72 ευρώ / γραμμάριο

Μετά την αλλαγή του προτύπου υπολογισμού των ρύπων, οι εκπεμπόμενοι ρύποι θα αυξηθούν για τα οχήματα που θα ταξινομηθούν για πρώτη φορά μετά την παράταση.

Πρακτικά τί σημαίνει αυτό; Για παράδειγμα, έστω ένα όχημα (ταξινόμησης μετά την 1/11/2010) εκπέμπει σήμερα 130 γραμμάρια διοξείδιο του άνθρακα, επιβαρύνεται με ετήσια τέλη ύψους 156 ευρώ. Με το νέο πρότυπο θα εμφανίζεται, για παράδειγμα, να εκπέμπει 200 γραμμάρια ρύπων και έτσι ο ιδιοκτήτης του εφόσον αυτό ταξινομηθεί από την 1η Σεπτεμβρίου και μετά θα κληθεί να πληρώσει ετήσια τέλη ύψους 556 ευρώ, δηλαδή περισσότερα από 400 ευρώ. Ωστόσο, για να μην συμβεί αυτό θα πρέπει να πραγματοποιηθεί προσαρμογή της κλίμακας υπολογισμού των τελών – κάτι που εξετάζει ενδελεχώς το ΥΠΟΙΚ.

Στα υπόλοιπα οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν ταξινομηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2010 και τα τέλη υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και το έτος ταξινόμησης, δεν αναμένονται αλλαγές.

Η στάση της κυβέρνησης

Σε αυτή την φάση, η κυβέρνηση εξετάζει τους τρόπους για να μην επιβαρυνθούν σημαντικά οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, αφού εάν δεν μεταβληθεί η ισχύουσα κλίμακα υπολογισμού των τελών τότε θα κληθούν να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη.  Ειδικότερα, μέσω του υπουργείου Οικονομικών ετοιμάζεται, άμεση παρέμβαση για το θέμα των τελών της κυκλοφορίας.

Σύμφωνα μάλιστα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα, «καμία επιβάρυνση δεν έχουν τα τέλη κυκλοφορίας 2020. Οι πολίτες δεν πρόκειται να πληρώσουν τις αλλαγές που θα προκαλέσει το νέο πρότυπο WLTP και η κυβέρνηση θα πραγματοποιήσει αναπροσαρμογές οι οποίες θα είναι προς όφελος των πολιτών», ενώ ξεκαθάρισε ότι «η μείωση της επιβάρυνσης των πολιτών και των επιχειρήσεων αποτελεί βασικό στόχο της κυβέρνησης Μητσοτάκη».

Τι είναι το WLTP

Το Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, είναι ένας νέος τρόπος υπολογισμού εκπομπής ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου που αντικατέστησε το NEDC τον Σεπτέμβριο του 2017 και βάση προγραμματισμού θα τον έχει αντικαταστήσει πλήρως το 2021.

Η αλλαγή έγινε αφενός λόγω των ευρημάτων με την παραποίηση στοιχείων εκπομπών ρύπων από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες (Dieselgate) αλλά και για λόγους προστασίας περιβάλλοντος, καθώς από τη μία πλευρά οι εκπομπές ρύπων από τα αυτοκίνητα λειτουργούν αρνητικά ως προς το φαινόμενο του θερμοκηπίου και από την άλλη η πληροφόρηση των πολιτών για το ύψος των ρύπων λειτουργεί σε πολλούς αποτρεπτικά στο να αγοράσουν ρυπογόνα οχήματα.