Πηγή Εικόνας: Photo by Max Andrey from Pexels

Της Τέτης Ηγουμενίδη

Για δύο λόγους απασχολεί το υπουργείο Υποδομών το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, προϋπολογισμού 352,3 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (284,3 εκατ. χωρίς ΦΠΑ).

Ο βασικότερος είναι πως δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση. Είναι από τα παράδοξα της ελληνικής πραγματικότητας ένα έργο υποδομής να προκηρύσσεται, να φτάνει να έχει ανάδοχο, αλλά να μην έχει καθοριστεί το πως θα πληρωθεί.

Η διαδικασία για την «Ολοκλήρωση Λ. Κύμης στο τμήμα: Αττική Οδός – Α/Κ Κύμης έως τον Κόμβο της Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό», όπως επιγράφεται το έργο, σημαντικό για την Αθήνα, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η Αττική Οδός, θα παραμείνει «παγωμένη» ενώ έχει δημοπρατηθεί και υπάρχει ανάδοχος, η κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ – Ιntrakat.

Όπως προκύπτει από τα σχετικά έγγραφα η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τον Δεκέμβριο του 2021 με μηδενική πίστωση. Αυτό σημαίνει ότι η υλοποίησή του δεν θα μπορούσε να εκκινήσει πριν εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα (ευρωπαϊκά κονδύλια).

Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα, και διατηρήθηκε η ίδια δέσμευση, καθώς ακόμα βρίσκονταν σε εξέλιξη οι ενέργειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης, όπως προέβλεπε και η αρχική απόφαση ένταξης.

Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών επισημαίνεται πως γίνεται προσπάθεια να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και δεν υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης.

Το ίδιο έχει συμβεί και με άλλα έργα, όπως τα μεγάλα σιδηροδρομικά και το οδικό Μπράλος – Άμφισσα. Το τελευταίο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2021-2027 (συνολική διαθέσιμη συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη 262,1 εκατ. ευρώ) μόλις τον Σεπτέμβριο και ενώ το έργο έχει ανάδοχο (την Άβαξ) από τον περασμένο Φεβρουάριο.

Το δεύτερο ζήτημα που απασχολεί το αρμόδιο υπουργείο αναφορικά με την Κύμης είναι η προσφυγή του δήμου Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Ο δήμαρχος της πόλης, Νίκος Μπάμπαλος, είναι υπέρ του έργου αλλά, διεκδικεί να επεκταθεί η Λεωφόρος Κύμης με «σκεπαστό» το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο, ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης στο τμήμα αυτό.

Η νέα ημερομηνία εκδίκασης της υπόθεσης από το ΣτΕ είναι 22 Φεβρουαρίου 2024 (η συζήτηση αναβλήθηκε στις 14/11/2023).