Ο Κωνσταντίνος Κουκούτσης είναι ένας επαγγελματίας με 30 σχεδόν χρόνια εμπειρίας στον τομέα της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας, των τραπεζών και των πληρωμών. Αυτό τον καθιστά ένα πρόσωπο που έχει γνωρίσει την τελευταία τεχνολογική επανάσταση επί των συναλλαγών στη χώρα μας από την αρχή της σε όλη την εξέλιξή της. Οι κύριοι επαγγελματικοί σταθμοί του επιβεβαιώνουν το παραπάνω συμπέρασμα: 9 χρόνια στην Delta Informatics, 3 χρόνια στη Delta Singular, 6 χρόνια στην First Data International και άλλα 9 χρόνια στην Cardlink, όπου υπήρξε μέλος του πρώην διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας που δημιούργησε το μεγαλύτερο πάροχο υπηρεσιών δικτύου POS στην Ελλάδα. Η πολυετής εμπειρία του στην Cardlink και η τριβή του με ζητήματα των συναλλαγών και των εφαρμογών τον ώθησε το 2020 να πάρει την πρωτοβουλία και να δημιουργήσει μία δική του εταιρεία, που θα προσέφερε εκείνη λύσεις αυτοματοποίησης και καινοτομίας. Παιδί αυτής της πρωτοβουλίας είναι η σημερινή FintechIQ, που κλείνει φέτος μία τριετία δραστηριότητας στο χώρο των πληρωμών. Με γρήγορα και αποφασιστικά βήματα έχει επιτύχει να καθιερώσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά, να προσφέρει σημαντικές λύσεις και υπηρεσίες και πλέον ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα με στόχο να παρουσιάσει νέες λύσεις με εφαρμογή τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων. 

 

  • Μιλήστε μας με λίγα λόγια για τη μέχρι τώρα πορεία σας, αλλά και για το τι σας οδήγησε στη δημιουργία της FintechIQ.

 

Έχοντας πολυετή εμπειρία σε θέσεις C-Level σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες στον χώρο των ηλεκτρονικών πληρωμών, παρατήρησα ότι υπήρχε σημαντική δυσκολία στο σχεδιασμό, στην ανάπτυξη και στη δοκιμή Innovative λύσεων, σε χρόνο που θα μπορούσε να δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στους μεγάλους Οργανισμούς και στους Πελάτες τους. Ως απάντηση στην παραπάνω πρόκληση, δημιουργήσαμε ένα ευέλικτο σχήμα ανθρώπων με βαθιά γνώση σε καινοτόμες λύσεις πληρωμών και σε τεχνολογίες αιχμής, σχηματίζοντας ένα δυνατό πυρήνα που θα αποτελέσει τον ιδανικό Business Partner στα Ιδρύματα Πληρωμών, στις Τράπεζες και στους Εμπόρους (Μerchants). Φυσική επακολουθία υπήρξε η δημιουργία της FintechIQ ( Financial Technology Innovation and Quality).

  • Ποιες ανάγκες έρχεστε να καλύψετε;

Με εφόδιο μία πολυετή πορεία και βαθιά γνώση επί του κλάδου των πληρωμών και της τεχνολογίας, η FintechIQ έρχεται να παίξει ένα ρόλο Business Accelerator. Το ρόλο αυτό τον πετυχαίνει με την προσφορά λύσεων που θα βοηθήσουν στην εξέλιξη των πελατών της. Οι λύσεις που προσφέρουμε καλύπτουν  όλο το φάσμα του payment acceptance όπως Android POS,  Smart POS, Android Self-service Kiosk, Softpos. Συνδυαστικά με τα παραπάνω προσφέρουμε ένα σύνολο λύσεων προστιθέμενης αξίας  οι οποίες απευθύνονται στo Retail business, όπως Loyalty & Rewards Platforms, Gift cards και Digital Wallets. 

  • Ποια είναι η φιλοσοφία εργασίας σας;

Το βασικό χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας του σχεδιασμού είναι η modular προσέγγιση, έτσι ώστε να μπορούμε να είμαστε πάντα ευέλικτοι και αποτελεσματικοί. Προφανώς οι λύσεις μας είναι cloud native και σε συνεργασία με Global Cloud provider, έχουμε την δυνατότητα να προσφέρουμε λύσεις compliant και απόλυτα συμβατές με τα διεθνή σχήματα πληρωμών και ταυτόχρονα να είμαστε στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας. Τα παραπάνω σε ένα βαθμό είναι πλέον αναμενόμενα, εστιάζουμε και διαφοροποιούμαστε όμως στο πιο δύσκολο και σημαντικότερο κομμάτι, που είναι η εμπειρία χρήσης του τελικού πελάτη. Η εμπειρία αυτή σε εμάς είναι γρήγορη, απλή και αποτελεσματική.  

 

  • Ποια είναι στις μέρες μας η επικρατούσα κατάσταση διεθνώς στον τομέα των πληρωμών;  

 

Η αγορά επωφελείται από τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται από τις νέες τεχνολογίες προσπαθώντας να κινηθεί σε όλο και πιο αυτοματοποιημένες διαδικασίες. Κίνητρο είναι οι συναλλαγές να καταστούν ευκολότερες, ασφαλέστερες και ταχύτερες. Υπάρχει πλήθος ερευνών αλλά και επιμέρους παραδειγμάτων κυρίως στο εξωτερικό που δείχνουν ότι η βελτιστοποίηση και διευκόλυνση των συναλλαγών με όλο ασφαλέστερους και ταχύτερους τρόπους μειώνει τις εκκρεμείς πληρωμές και τη γραφειοκρατία, και επομένως επιταχύνει την κίνηση του χρήματος στην αγορά. Πρόθεσή μας είναι η Ελλάδα να ακολουθήσει . Είμαστε περήφανοι που συμβάλουμε και εμείς ώστε υπηρεσίες όπως αυτή του SoftPOS, προγράμματα Loyalty κ.α. να κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος και διαμορφώνουν ένα νέο περιβάλλον για τους Εμπόρους, τις Τράπεζες και τα Ιδρύματα Πληρωμών.

 

  • Τι έχουν να περιμένουν στο προσεχές διάστημα, οι επιχειρήσεις και τα πιστωτικά ιδρύματα; Ποιες λύσεις πιστεύετε ότι θα δούμε σύντομα να εισάγονται στην καθημερινότητά μας;

 

Υπάρχει πλέον μία πληθώρα διαφορετικών λύσεων που διευκολύνουν όχι μόνο τις Τράπεζες και τις Επιχειρήσεις αλλά ακόμα και τους καταναλωτές. Οι πιο ευρέως εφαρμοσμένες από  αυτές θα μπορούσαν αν ομαδοποιηθούν σε υπηρεσίες ανέπαφων πληρωμών και σε προγράμματα ανταμοιβής. Τα προγράμματα ανταμοιβής, τα λεγόμενα προγράμματα Loyalty, έχουν εφαρμογή και σε επίπεδο λιανικού εμπορίου με στόχο να προσφέρουν προστιθέμενη αξία πάνω στην υπηρεσία πληρωμών. Παραδείγματα λύσεων προστιθέμενης αξίας είναι προϊόντα όπως τα e-wallets και πλατφόρμες Loyalty&Rewards και GiftCards.

Σε επίπεδο ανέπαφων πληρωμών η επόμενη “επανάσταση” -ας μου επιτραπεί ο όρος- είναι η χρήση υπηρεσιών SoftPOS, λύση που ουσιαστικά δίνει τη δυνατότητα στο κοινό smartphone να λειτουργεί και ως POS αποδεσμεύοντας τους Εμπόρους από το hardware μίας συσκευής POS και προσφέροντας ευελιξία.

 

  • Χρησιμοποιήσατε τον όρο “επανάσταση” για τα προϊόντα SoftPOS. Μπορείτε να επεκταθείτε περισσότερο πάνω σε αυτό και στο πως μία τέτοια λύση θα αλλάξει το περιβάλλον -όπως είπατε και πριν;

 

Το SoftPOS έχει τη δυνατότητα να κάνει disrupt το οικοσύστημα των ηλεκτρονικών πληρωμών. Η χρήση του όρου επανάσταση έχει να κάνει με την απλότητα που έρχεται να προσφέρει ως λύση. Όλοι μας χρησιμοποιούμε smartphones και όλοι μας βλέπουμε ότι αυτά μπορούν να υποστηρίξουν πλήθος διαφορετικών εφαρμογών. Βλέπουμε επίσης ότι κάθε τράπεζα έχει τη δική της εφαρμογή που ήδη έχει σε μεγάλο βαθμό διευκολύνει τη ζωή των καταναλωτών αλλά και των εμπόρων. Η ιδέα του  SoftPOS είναι επί της ουσίας η πραγματοποίηση των πληρωμών από το κινητό με τη λογική μίας οποιασδήποτε εφαρμογής. Η εφαρμογή μίας τέτοιας λύσης αποδεσμεύει τα ιδρύματα πληρωμών από την ανάγκη της επένδυσης σε ειδικά μηχανήματα, μειώνει το κόστος και διευρύνει την κουλτούρα ανέπαφων πληρωμών και σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους που δεν προτιμούν ακόμα εκτενώς τις ηλεκτρονικές πληρωμές, όπως τα ταξί, τους τουριστικούς επαγγελματίες, τα delivery, τους courier κ.α. Με λίγα λόγια, αποτελεί το επόμενο φυσιολογικό βήμα στην εξέλιξη που έρχεται να προσφέρει η πρόοδος της ψηφιακής τεχνολογίας.

  • Ποιες είναι οι προκλήσεις που καλείται το ελληνικό περιβάλλον να αντιμετωπίσει αυτή τη στιγμή; Ποιες είναι οι διαφορές του σε σχέση με το εξωτερικό;

 

Το ελληνικό οικοσύστημα των start ups πρέπει να αντιμετωπίσει το γεγονός ότι η ελληνική αγορά είναι αντικειμενικά μικρή. Φυσικά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και το γεγονός ότι η ανάπτυξη των start ups ήρθε στην ουσία την περίοδο των μνημονίων. Άσχετα από οποιαδήποτε ανάγνωση κάνει κανείς, αυτό συνιστά σημαντική διαφορά με τον υπόλοιπό κόσμο.

Η Ελλάδα ως μέλος της Ευρωπαϊκής ένωσης θα πρέπει να χτίζει τεχνολογία με το βλέμμα στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι μόνο στην εγχώρια αγορά και για αυτό πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα, σε ανάλογη κατεύθυνση με αυτή που ακολουθείται για τον Τουρισμό. Η τεχνολογία πρέπει να γίνει εξαγώγιμο προϊόν για την Ελλάδα, τα Πανεπιστήμια θα πρέπει να ενεργοποιηθούν, να υπάρξουν διεθνή επαναλαμβανόμενα event τεχνολογίας με κέντρο την Αθήνα ή και άλλες πόλεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Βαρκελώνη.

 

  • Θεωρείτε, δηλαδή, ότι η καινοτομία αποτελεί ένα είδος ευκαιρίας για το ελληνικό επιχειρείν;

 

Όταν είσαι διαρκώς πίσω, πάντα προσπαθείς  να ακολουθείς όσους είναι μπροστά σου. Κάποια στιγμή χρειάζεται να κάνεις ένα άλμα και να βρεθείς πάλι μπροστά. Η χώρα μας έχει ανθρώπους με τεχνογνωσία, που έχουν ζήσει την κρίση της προηγούμενης δεκαετίας και αναγκάστηκαν να βρουν λύσεις για να επιβιώσουν, αλλά και που έχουν ζήσει στο εξωτερικό πράγμα που τους έχει επιτρέψει να δουν πως αντιμετωπίζουν διαφορετικά περιβάλλοντα παρόμοια προβλήματα. Το σημαντικότερο, όμως, έχει ανάγκη από λύσεις. Η εφευρετικότητα, η σκέψη “εκτός κουτιού,” μπορεί να προσφέρει αυτές τις λύσεις ειδικότερα όταν απευθύνονται και σε άλλα περιβάλλοντα σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται με ραγδαίους ρυθμούς.