Πηγή Εικόνας: attiki-odos

Μέσω του μοντέλου των Πρότυπων Προτάσεων επιχειρούν οι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι να προωθήσουν εμβληματικά έργα, όπως για παράδειγμα οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, εκτιμώμενου κόστους άνω του 1,5 δις ευρώ.  Μάλιστα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και η ΑΒΑΞ κατέθεσαν από κοινού πρόταση μέσω της σχετικής πλατφόρμας που έχει δημιουργηθεί για το μοντέλο αυτό. Ειδικότερα, στις 17 Μαΐου, η ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (32%) – ΑΒΑΞ (32%) κατέθεσε Πρότυπη Πρόταση για το Έργο ΑΘΗΝΑ Ι, που περιλαμβάνει επεκτάσεις του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.

Στις αρχές Μαΐου,  ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, μιλώντας σε εκπροσώπους του Τύπου είχε αναφερθεί στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού μέσω ενός ενιαίου διαγωνισμού. Όπως είχε πει τότε ο κ. Καραγιάννης, το ενιαίο αυτό έργο υψηλού προϋπολογισμού (μόνον η σήραγγα της Ηλιουπόλεως εκτιμάται ότι θα είναι έργο άνω του 1 δισ. ευρώ) δεν θα είναι δημόσιο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα πρόκειται για άλλο μοντέλο.

Λόγω μάλιστα του μεγάλου project στο Ελληνικό έχει «βγει» στην επιφάνεια, σε σχέση με τις άλλες επεκτάσεις, η κατασκευή της περίφημης σήραγγας Ηλιουπόλεως, με εκπόνηση μελετών από την ίδια τη Lamda. Η αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της λεωφόρου Βουλιαγμένης θα εξασφαλίζει πρόσβαση στο Ελληνικό και θα λειτουργήσει και ως εναλλακτική επιλογή για τους πολίτες που κινούνται από τη βόρεια Αττική προς τα νότια προάστια, με πλήρη παράκαμψη του κέντρου. Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει δημοπρατηθεί η πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού (Λ .Κύμης- ΠΑΘΕ), ως δημόσιο έργο, με ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – INTRAKAT.

Το μοντέλο των πρότυπων προτάσεων αφορά σε έργα Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή παραχωρήσεων, αλλά και έργα που υλοποιούνται ως παραδοσιακές εργολαβίες (μελέτη – κατασκευή κ.λπ.) τα οποία ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει να προτείνει ή / και να ωριμάσει για λογαριασμό του Δημοσίου. Ο προϋπολογισμός τους πρέπει να ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια ακολουθεί διαγωνισμός και στην περίπτωση που οριστικός ανάδοχος της σύμβασης δεν είναι ο ιδιώτης που ωρίμασε τεχνικά το έργο, ο οριστικός ανάδοχος υποχρεούται να καταβάλει στον προτείνοντα τα έξοδα προετοιμασίας της πρότυπης πρότασης. Αρμόδια επιτροπή του υπουργείου θα αξιολογεί την προκαταρκτική μελέτη βιωσιμότητας του έργου, τη μελέτη κόστους οφέλους αλλά και το σχέδιο χρηματοδότησης που θα υποβάλλεται από τον προτείνοντα.

Να σημειωθεί ότι κατά πληροφορίες υπάρχουν και άλλα έργα που έχουν προταθεί μέσω του εν λόγω θεσμού, αναδεικνύοντας τον πιο ενεργό ρόλο των ιδιωτών στην ωρίμανση μεγάλων projects.