Εξωτερική όψη του βασικού κτιρίου του Υπουργείου Υποδομών στον Χολαργό, όπως φαίνεται από τον δρόμο
Εξωτερική όψη του βασικού κτιρίου του Υπουργείου Υποδομών στον Χολαργό, όπως φαίνεται από τον δρόμο
Πηγή Εικόνας: Google Maps

Της Τέτης Ηγουμενίδη

Στην υλοποίηση των έργων, συνολικής αξίας 14 δις. ευρώ, θα επικεντρωθεί το επόμενο διάστημα η προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών και των τεχνικών εταιρειών.

Προκειμένου να μην «εκτροχιαστεί» το μεγάλο πρόγραμμα υποδομών χρειάζεται να επιλυθούν το επόμενο διάστημα δύο σημαντικά ζητήματα, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού και η υποστήριξη από το τραπεζικό σύστημα (χρηματοδότηση εκεί που είναι αναγκαίο και έκδοση εγγυητικών επιστολών).

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα από τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, από το πρόγραμμα των 15 δις. ευρώ της τετραετίας 2019 -2023 έχουν δημοπρατηθεί έργα 14 δις. Από αυτά για τα 5,5 δις. ευρώ έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις εκτέλεσής τους.

Όπως είπε ο κ. Καραγιάννης για την υλοποίηση των έργων χρειάζεται να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινων πόρων (μηχανικοί και εργάτες). Εκτιμάται ότι λείπουν περί τις 200 χιλ. εργαζόμενοι. Πρόσθεσε, πως το θέμα των εγγυητικών απασχολεί το υπουργείο Υποδομών και για την αντιμετώπισή του βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με το υπουργείο Οικονομικών.

Ο ίδιος τόνισε πως είναι αναγκαία η συστράτευση δημοσίου και τεχνικών εταιρειών για την υλοποίηση των έργων, ενώ εκτίμησε πως η κατασκευαστική αγορά θα ανταποκριθεί.

Η περαιτέρω ανάλυση των έργων 14 δις. δείχνει ότι τα έργα ΣΔΙΤ που προκηρύχθηκαν είναι συνολικού ύψους 3,24 δις (3 έργα προϋπολογισμού 915 εκατ. είναι συμβασοποιημένα, 2 έχουν προσωρινό ανάδοχο, 241 εκατ., 12 βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία, 1,84 δις., και δύο είναι προς δημοπράτηση, 250 εκατ.), τα έργα παραχώρησης είναι συνολικού προϋπολογισμού 2,5 δις. (ΒΟΑΚ 1,7 δις., Βόρειο Τμήμα Ε 65 443 εκατ. και Πάτρα – Πύργος 290 εκατ.) και τα έργα Μετρό 2,05 δις. (γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, 1,5 δις. και επέκταση προς Ίλιον 550 εκατ. ευρώ).

Αξίζει να σημειωθεί ότι το διάστημα 2015-2019 δημοπρατήθηκαν έργα ύψους 3,5 δις  και συμβασιοποιήθηκαν έργα αξίας 857 εκατ. ευρώ.

 

Σε μια ενημέρωση εφόλης της ύλης χθες ο υφυπουργός Υποδομών, μεταξύ άλλων, ανέφερε επίσης τα παρακάτω:

Οι τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, προς Ραφήνα και Λαύριο, καθώς και η σήραγγα Ηλιουπόλεως που θα ενώσει τον αστικό αυτοκινητόδρομο με το έργο του Ελληνικού, οι οποίες στην παρούσα φάση βρίσκονται στη φάση του σχεδιασμού, θα προκηρυχθούν με ένα ενιαίο διαγωνισμό.

Tο ενιαίο αυτό έργο υψηλού προϋπολογισμού (μόνον η σήραγγα της Ηλιουπόλεως εκτιμάται ότι θα είναι έργο άνω του 1 δις. ευρώ) όπως είπε ο υφυπουργός δεν θα είναι δημόσιο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα πρόκειται για ΣΔΙΤ ή για παραχώρηση.

Για τη σήραγγα της Ηλιουπόλεως, που σχετίζεται άμεσα με την μεγάλη ανάπτυξη του Ελληνικού, οι μελέτες ωριμάζουν σε συνεργασία με τη Lamda Development. Συνολικά για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού είναι πιθανό να εξεταστεί και η μέθοδος των πρότυπων προτάσεων που προετοιμάζονται από τεχνικές εταιρείες.

Για τις 8 Μαΐου έχει προγραμματιστεί η κατάθεση των προσφορών για την παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ). Οι τεχνικές εταιρείες που θα καταθέσουν προσφορές θα διαγωνιστούν με βάση την πρότασή τους για τη συμβολή του δημοσίου στα διόδια και το κόστος του έργου.

Βάσει των τελευταίων πληροφοριών προσφορές για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ (προϋπολογισμού 1,7 δις.) σκοπεύουν να καταθέσουν η ΓΕΚ Τέρνα, η Άβαξ σε κοινοπραξία με την EGIS Projects και η Άκτωρ Παραχωρήσεις σε κοινοπραξία με την Μυτιληναίος.

Συνολικά το έργο του ΒΟΑΚ (εκτός από την παραχώρηση περιλαμβάνει δημόσιο έργο και ΣΔΙΤ για τα οποία έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις ανάθεσής τους) ξεπερνά τα 2 δις. ευρώ.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό έχουν εξασφαλιστεί για τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο της Κρήτης πόροι άνω του 1 δις. ευρώ. Για το έργο παραχώρησης 800 εκατ. (600 εκατ. από το ΕΣΠΑ και 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης – ΤΑ) για το ΣΔΙΤ 90 εκατ. από το ΤΑ και 186 εκατ. επίσης από το ΤΑ για το τμήμα του έργου που θα γίνει ως δημόσιο έργο.

Για την εφαρμογή, διοδίων, ηλεκτρονικών – αναλογικών με τα χιλιόμετρα που διανύει κανείς, το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με τους κατασκευαστές δεν έχει καταλήξει ακόμα στην τεχνική λύση, ωστόσο, σύμφωνα με τον υφυπουργό, οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν σύντομα.

Σήμερα Τετάρτη αναμένεται να εκδηλωθεί το ενδιαφέρον για την κατασκευή της επέκτασης της Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς Ίλιον, προϋπολογισμού 550 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ).

Υπό σχεδιασμό βρίσκονται οι διαγωνισμοί για τις νέες επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας προς το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τη Γλυφάδα, αλλά και την συνέχιση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι.

Στον Ε65 εντός του 2023 θα παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί το σύνολο του Νότιου Τμήματος, ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα (έχει κατασκευαστεί το 90%). Εντός του τρέχοντος έτους θα ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Αμβρακία – Άκτιο.