Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Με «το όπλο παραπόδα» για να καταφέρουν να αλλάξουν γνώμη στην Πολιτεία βρίσκονται οι φορείς της αγοράς και οι παράγοντες του λιανεμπορίου, λόγω των νέων ρυθμίσεων που ισχύουν για την τροφοδοσία των καταστημάτων στην Αττική, με απαγορεύσεις φορτηγών, νέα ωράρια κλπ.

Το θέμα είχε αναδείξει εγκαίρως, από την ανακοίνωση των μέτρων, τον Δεκέμβρη, το economix.gr από τις διαφορετικές πλευρές του, τόσο όσον αφορά τη θέληση της Πολιτείας να μπει τάξη σε μια προβληματική κατάσταση όσο και από την πλευρά των επιπτώσεων σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις.

Την αγορά προβληματίζει έντονα η πρόσφατη απόφαση της Περιφέρειας Αττικής για την τροποποίηση του ωραρίου τροφοδοσίας επιχειρήσεων, super markets και λοιπών καταστημάτων. Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με σχετική απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, η οποία έχει ήδη δημοσιευτεί σε ΦΕΚ και ισχύει, το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων θα γίνεται κατά βάση τις βραδινές ώρες, από τις 21:00 το βράδυ έως τις 9:00 το πρωί της επόμενης μέρας, με στόχο την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φόρτου και την εύρυθμη λειτουργία των εμπορικών κέντρων των Δήμων της Αθήνας.

Και για αυτό τον λόγο η αγορά προχωρά σε συζητήσεις και συντονισμό κινήσεων για να βρουν τον καλύτερο τρόπο κοινής αντίδρασης, καθόσον οι προσαρμογές των επιχειρήσεων και των καταστημάτων, ιδίως στο κέντρο της Αθήνας, αποδεικνύονται μετά από έναν μήνα εφαρμογής και δύσκολες και με μεγάλο κόστος….

Το economix.gr, ασχέτως των επιχειρημάτων κάθε πλευράς, καθώς υπάρχουν ισχυρά επιχιερήματα υπέρ του ωραρίου τροφοδοσίας (και ασχέτως επίσης της πιθανής μονομέρειας που χαρακτηρίζει τις επιμέρους τοποθετήσεις), καταγράφει τις αντιδράσεις και παράλληλα τονίζει ότι η απόφαση της Περιφέρειας Αττικής αναφέρει ρητά τη δέσμευση για παρακολούθηση του μέτρου και δυνατότητα προσαρμογής αν χρειαστεί, αλλά προς το παρόν δεν έχουμε δει καμία ανακοίνωση με ποσοτικά δεδομένα (αύξησης ή μείωση της κίνησης κλπ) που να δείχνουν αν το μέτρο βοηθά ή όχι, παρότι η Περιφέρεια Αττικής έχει πλέον και τα εργαλεία και συντονιστικό κέντρο για τη διαχείριση της κυκλοφορίας….

Γκρίνια για στόχευση του λιανεμπορίου

Να σημειώσουμε εδώ ότι ουσιώδες παράπονο πολλών επιχειρήσεων (και δεν αναφερόμαστε μόνο στους επιχειρηματίες αλλά και σε εργαζόμενους, με τους οποίους μιλήσαμε για το θέμα αυτόν τον 1,5 μήνα…) είναι πως νιώθουν αδικημένοι…

Και αυτό γιατί νιώθουν πως το λιανεμπόριο στοχεύεται άδικα ως κύριος παράγοντας της κίνησης στους δρόμους και ειδικά στο κέντρο της Αθήνας και βασικές αρτηρίες, ενώ οι ίδιοι πιστεύουν πως άλλοι κλάδοι που συμβάλλουν περισσότερο στο πρόβλημα αφήνονται από την Πολιτεία «χαλαροί», χωρίς ελέγχους και υποχρεώσεις.

Χαρακτηριστικά, μας λένε, ότι τα τουριστικά λεωφορεία δημιουργούν σε πολλά σημεία (όχι μόνο στους κλασσικούς χώρους αποβίβασης) σημαντικά προβλήματα λόγω έλλειψης χώρων αλλά δεν βλέπουν την Πολιτεία να βάζει τάξη. Ακόμη, δεκάδες ξενοδοχεία, με χαρακτηριστικότερα τη βιτρίνα της πόλης στο Σύνταγμα, έχουν αποκτήσει καθεστώς ασυδοσίας στους δρόμους και τα πεζοδρόμια μπροστά τους, αλλά η Αστυνομία κάνει τα στραβά μάτια. Η συμπεριφορά ταξί και delivery είναι χαρακτηριστικά προβληματική, το γνωρίζουν όλοι και επίσης κανείς δεν ασχολείται, μας λένε.

Επίσης αναδεικνύουν και μια παράμετρο που η Πολιτεία δεν έχει ασχοληθεί ακόμη… Έτσι όπως είναι οι ρυθμίσεις θα ισχύει κάτι παντελώς παράλογο: τα φορτηγά και βαν παραδόσεων των εταιρειών delivery (και courier) αλλά και εταιρειών supermarket κλπ που κάνουν παραδόσεις κατ’οίκον ή σε γραφεία κλπ θα μπορούν να παραδίδουν και να κλείνουν δρόμους κλπ αλλά αντίστοιχα οχήματα τροφοδοσίας καταστημάτων δεν θα μπορούν….

Στο παρασκήνιο και χωρίς να θέλει κανείς να εκτεθεί επωνύμως, πολλοί θεωρούν ότι η απόφαση που πάρθηκε έχει (μικρο)πολιτική βάση ενόψει αυτοδιοικητικών εκλογών και αναφέρονται προσωπικά τόσο στον Δήμαρχο της Αθήνας Κώστα Μπακογιάννη (που πρώτος πίεσε δημόσια για το θέμα) και στον Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη (που έσπευσε να υλοποιήσει και να υπερθεματίσει).

Ρυθμίσεις για εμπόριο και logistics χωρίς συζήτηση

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, η Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL) διοργάνωσε την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου διαδικτυακή στρογγυλή τράπεζα με εκπροσώπους παραγωγικών φορέων με θέμα: «Ωράριο τροφοδοσίας επιχειρήσεων, υπεραγορών και λοιπών καταστημάτων στην Αττική – Περιορισμός κυκλοφορίας φορτηγών».

Αφορμή αποτέλεσε ο προβληματισμός που έχει προκαλέσει στην αγορά, η πρόσφατη απόφαση της Περιφέρειας Αττικής για την τροποποίηση του ωραρίου τροφοδοσίας επιχειρήσεων, super markets και λοιπών καταστημάτων. Σύμφωνα με την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων θα γίνεται κατά βάση τις βραδινές ώρες, από τις 21:00 το βράδυ έως τις 9:00 το πρωί της επόμενης μέρας, με στόχο την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φόρτου και την εύρυθμη λειτουργία των εμπορικών κέντρων των Δήμων της Αθήνας.

Στη διαδικτυακή στρογγυλή τράπεζα συμμετείχαν, ο Πρόεδρος της EEL Δρ. Βασίλης Ζεϊμπέκης, o κ. Ελευθέριος Κιοσές, Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, ο κ. Γεώργιος Καρανίκας, Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, ο κ. Αντώνης Μακρής, Πρόεδρος ΣΕΛΠΕ, η Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, Πρόεδρος GR.EC.A, ο κ. Θεόδωρος Μάλλιος, Πρόεδρος Ομοσπονδίας Μισθωτών Περιπτέρων, ενώ τον συντονισμό της συζήτησης είχε ο δημοσιογράφος κ. Φώτης Φωτεινός.

Κατά την αρχική τους τοποθέτηση όλοι οι συμμετέχοντες, επεσήμαναν ότι η σχετική απόφαση ελήφθη και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, χωρίς την αναγκαία εξέταση όλων των παραμέτρων και συνθηκών που θα μπορούσαν να παραθέσουν σε μια κοινή συνάντηση οι εμπλεκόμενοι φορείς. Μία τέτοια απόφαση έτσι όπως έχει σχεδιαστεί, επηρεάζει αρνητικά τους εργαζόμενους και τους εργοδότες όλων των εμπορικών εταιριών, αλλά και όσους εργάζονται στις υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών logistics και ταχυμεταφορών. Παράλληλα καθίσταται αμφίβολη η μείωση της κυκλοφοριακής όχλησης σε συγκεκριμένες ώρες.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της EEL, Δρ. Β. Ζεϊμπέκης: “Είναι κατανοητή και προς τη σωστή κατεύθυνση η προσπάθεια των Δήμων για μείωση της κυκλοφοριακής όχλησης και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αλλά χρειάζεται πολυεπίπεδη μελέτη, σύγκριση με καλές πρακτικές άλλων χωρών καθώς επίσης έγκαιρη οργάνωση και συνεργασία των φορέων που εμπλέκονται αλλά και της πολιτείας ώστε να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα.”

Πολλαπλά προβλήματα που δεν βλέπει η Πολιτεία 

Στο πλαίσιο της συζήτησης των φορέων της αγοράς, έγινε αναφορά σε μία σειρά προβλημάτων, όπως για παράδειγμα, στη χρήση ηλεκτροκίνησης σε οχήματα διανομής τα οποία με τις υπάρχουσες μεθόδους παράδοσης εμπορευμάτων δεν δύνανται να εξυπηρετήσουν την τροφοδοσία των επιχειρήσεων. Επιπρόσθετα εάν κάποιος επιχειρηματίας προβεί σε παραγγελία νέων οχημάτων που πληρούν τις προδιαγραφές της απόφασης, θα πρέπει να αναμένει την παραλαβή τους πλέον του έτους. Ένα ακόμη σημαντικό επιχείρημα απέναντι στην νέα απόφαση, είναι η αυξημένη συσσώρευση οχημάτων το δίωρο 7:00-9:00 το πρωί, που ήδη ένα χρονικό παράθυρο με αυξημένη κίνηση οχημάτων.

Όσον αφορά στις δυσκολίες που δημιουργούνται σχετικά με το προσωπικό των επιχειρήσεων, το πρόβλημα που ήδη υπάρχει με τη δυσκολία ανεύρεσης προσωπικού θα ενταθεί ακόμη περισσότερο καθώς απαιτείται πλέον προσωπικό και για πρωινές αλλά και για βραδινές βάρδιες. Επισημάνθηκε ότι, τα καταστήματα του κέντρου των Αθηνών δεν μπορούν να παραβούν το προκαθορισμένο από τον νόμο ωράριο λειτουργίας, ενώ παράλληλα δημιουργείται πρόβλημα ασφάλειας τόσο για τα καταστήματα όσο και τους εργαζόμενους, καθώς και αντίστοιχη αύξηση του κόστους μισθοδοσίας.

Αναφορά έγινε και στις δυσκολίες που επιφέρει μία τέτοια απόφαση για τους περιπτερούχους, οι οποίοι δεν διαθέτουν τους απαραίτητους αποθηκευτικούς χώρους γύρω από την επιχείρησή τους (στις περιπτώσεις όπου οι παραδόσεις γίνονται χωρίς παρουσίαση του περιπτερούχου), ενώ πλήττονται και λόγω των πολυάριθμων προμηθευτών που θα πρέπει να τους παραδίδουν σε στενά χρονικά πλαίσια τα εμπορεύματα που διακινούν.

Ακόμη ένας καίριος προβληματισμός  είναι η θέση των ίδιων των εμπορικών καταστημάτων, πολλά από τα οποία δεν διαθέτουν ειδικές εισόδους φορτοεκφόρτωσης αλλά και άλλο απαραίτητο εξοπλισμό για να φιλοξενήσουν οχήματα που εκτελούν βραδινές παραδόσεις. Επίσης σημαντικό πρόβλημα αποτελούν και ώρες κοινής ησυχίας οι οποίες θα διαταραχθούν από τους θορύβους που προκύπτουν από τη βραδινή παράδοση.

Αναζητείται συντονισμός – επόμενα βήματα για διάλογο και λύσεις

Κοινή εκτίμηση όλων όσων συμμετείχαν στη διαδικτυακή στρογγυλή τράπεζα, ήταν πως όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς οι οποίοι πλήττονται από αυτή την απόφαση, οφείλουν να καταθέσουν κοινές προτάσεις μέσω ανταλλαγής σκέψεων για το ζήτημα. Είναι σημαντικό να γίνει ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και να μελετηθούν όλα τα στοιχεία, καθώς μία επιπρόσθετη επιβάρυνση στα κόστη των επιχειρήσεων, πάνω στο ήδη υπάρχον ζήτημα της ακρίβειας και των πληθωριστικών πιέσεων, θα δημιουργούσε επιπλέον προβλήματα και δυσχέρεια στις επιχειρήσεις.

Η συζήτηση που διενεργήθηκε με πρωτοβουλία της EEL, αναμένεται να συνεχιστεί με ζητούμενο την εκ νέου συνάντηση ακόμα περισσότερων εμπλεκόμενων φορέων της αγοράς. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα συνταχθεί ένα υπόμνημα από την EEL και όλους όσους συμμετείχαν στη διαδικτυακή συζήτηση, το οποίο θα εμπεριέχει εμπεριστατωμένα συμπεράσματα, παράθεση βέλτιστων πρακτικών και συγκεκριμένες υλοποιήσιμες προτάσεις για την Περιφέρεια της Αττικής.