Αθήνα
Αθήνα
Αθήνα
Αθήνα
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ένα πρόβλημα που όσοι οδηγούν ή κυκλοφορούν σε δρόμους της Αττικής γνωρίζουν καλά είναι οι καθυστερήσεις που δημιουργούνται κατά τη φόρτωση και εκφόρτωση ειδών στα καταστήματα της Αθήνας και κάθε δήμου της Αττικής, ιδίως στις περιοχές που χαρακτηρίζονται εμπορικά κέντρα. Και αυτό γιατί συνήθως δεν υπάρχουν οι υποδομές, όπως ιδιόκτητα parking ή θέσεις στάθμευσης, σε ζωηρές εμπορικά περιοχές, για να σταματούν για λίγη ώρα τα φορτηγά (μεγάλα και μικρά) που τροφοδοτούν τα καταστήματα της πόλης.

Το θέμα ρυθμίζει η Περιφέρεια Αττικής, κατά αρμοδιότητα και γεγονός είναι ότι μετά τη πανδημία έχουν αλλάξει πολλά και στην κίνηση των πολιτών της Αθήνας – και ευρύτερα – στις αγορές και στη λειτουργία των επιχειρήσεων. Επομένως εκκρεμούσε μια απόφαση για το ωράριο της τροφοδοσίας των καταστημάτων.

Η σχετική δέσμευση του περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλης προς τον δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, σχεδόν άμεσα υλοποιήθηκε, καθώς μόλις μία εβδομάδα μετά τη συζήτησή τους για την αλλαγή ωραρίου τροφοδοσίας των καταστημάτων αυτή εγκρίθηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής. Μάλιστα ο νέος κανονισμός εγκρίθηκε ομόφωνα.

Οι σημαντικές αλλαγές αφορούν την Αθήνα, όπου η τροφοδοσία θα απαγορεύεται από τις 9 το βράδυ έως τις 9 το πρωί! Από τον σχετικό περιορισμό εξαιρούνται οι μικρές επιχειρήσεις, για τις οποίες θα επιτρέπεται η τροφοδοσία όλο το 24ωρο, αλλά με οχήματα μεικτού βάρους  έως δύο τόνων (φορτηγάκια – βαν) – ή 2,5 τόνων αν πρόκειται για ηλεκτροκίνητα.

Επίσης, συνεχίζεται η απαγόρευση για τα φορτηγά άνω του 1,5 τόνου σε βασικές οδικές αρτηρίες των κεντρικών δήμων του Λεκανοπεδίου για τις ώρες της μεγάλης πρωϊνής κίνησης, δηλαδή 7 με 10 και μισή το πρωί.

Στόχος είναι τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου και η εύρυθμη λειτουργία των περιοχών των εμπορικών κέντρων, καθώς η απόφαση, η οποία θα ισχύσει από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ, αφορά το σύνολο των Δήμων της Αττικής και όχι μόνο τον Δήμο της Αθήνας.

Όπως επισημάνθηκε, σε σχετική ανακοίνωση, μετά και από σχετική εισήγηση του Περιφερειάρχη Γ. Πατούλη ο νέος κανονισμός τροφοδοσίας, δεν θα είναι στατικός, αλλά με βάση τα συμπεράσματα που θα προκύπτουν και τα αιτήματα που θα κατατίθενται από τους αρμόδιους φορείς, αυτός θα μπορεί να τροποποιηθεί.

Με αφορμή την ομόφωνη έγκριση του νέου κανονισμού τροφοδοσίας ο Περιφερειάρχης Αττικής Γ. Πατούλης εκφράζει την ικανοποίησή του, καθώς αποτελεί διαπαραταξιακό στόχο η μείωση των κυκλοφοριακών προβλημάτων, τόσο στο κέντρο της Πρωτεύουσας, όσο και στο σύνολο των εμπορικών κέντρων των δήμων της Αττικής. «Στόχος μας η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου και η εύρυθμη λειτουργία των εμπορικών κέντρων των δήμων της Αττικής. Περιφέρεια, Δήμοι, Κεντρική Διοίκηση και εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, συνεργαζόμαστε στενά προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή ένα ευρύτερο σχέδιο. Στόχος μας είναι, τόσο από τα δεδομένα που θα συλλέξουμε από το Κέντρο Επιχειρήσεων Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, όσο και από τις προτάσεις των εμπλεκόμενων φορέων και εκπροσώπων των επιχειρήσεων να τροποποιούνται προς το βέλτιστο οι όποιες αποφάσεις έχουν τεθεί σε εφαρμογή». Υπενθυμίζεται ότι, πέραν των πρόσφατων επαφών Πατούλη – Μπακογιάννη, που αποτέλεσαν το «κερασάκι στην τούρτα», είχε προηγηθεί πληθώρα συναντήσεων και διαβουλεύσεων με όλους σχεδόν τους συναρμόδιους και ενδιαφερόμενους φορείς της αυτοδιοίκησης και κυρίως των επιχειρήσεων, ειδικά μάλιστα για το θέμα της Αθήνας.

Πάντως στο economix.gr φθάνουν σχόλια δυσαρέσκειας που αναφέρουν ότι χάθηκε με τον εν λόγω κανονισμό μια ευκαιρία για να μπει τάξη και σε άλλες περιοχές της Αττικής που μαστίζονται από σχετικά προβλήματα σε μεγάλες οδικές αρτηρίες (όπως ο άξονας της λεωφόρου Κηφισίας – όπου δεν υπάρχει παράδρομος – ή της Λεωφόρου Αθηνών ή της Λεωφόρου Θηβών ή της οδού Πειραιώς κλπ). Ακόμη και σε περιφερειακούς δήμους με άλλα, λιγότερο αστικά, χαρακτηριστικά (Παλλήνη, Γέρακας, Ελευσίνα κλπ) έχει ξεκινήσει και υπάρχει πρόβλημα πλέον….

Συγκριτικά με ότι ισχύει σήμερα, η μεγάλη αλλαγή αφορά πάντως τον Δήμο της Αθήνας, όπου το εμπορικό κέντρο του θα αποκτήσει χαρακτηριστικά… mall! Η τροφοδοσία δηλαδή 9 το βράδυ με 9 το πρωί, σε συνδυασμό με το μέτρο του δακτυλίου και τις άλλες απαγορεύσεις θα οδηγήσει στη λειτουργία των καταστημάτων (τουλάχιστον των αποθηκών τους) για επιπλέον ώρες, με αντίστοιχο προσωπικό για τις παραλαβές – ή σε νέους τρόπους οργάνωσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων. Αντίστοιχο μέτρο λειτουργεί ήδη και στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, στις εμπορικές οδούς όπως η Τσιμισκή, το οποίο βέβαια σε έκταση είναι πολύ μικρότερο….

Πάντως το κίνητρο που δίνεται για τα ηλεκτροκίνητα φορτηγά, σε συνδυασμό με τα κυβερνητικά μέτρα της ηλεκτροκίνησης πιθανόν να οδηγήσει σε αύξηση των φορτηγών μηδενικών ή χαμηλών ρύπων στην πρωτεύουσα, κάτι που αποτελεί στόχο όλων.

Σημαντικό στοιχείο επίσης είναι – κάτι που θα φανεί ιδίως στους ελέγχους που θα γίνονται, αν όντως γίνουν – ότι η λειτουργία των καταστημάτων για τη φορτοεκφόρτωση θα σημάνει και έξτρα αμοιβές για τους απασχολούμενους εργαζόμενους, καθώς οι περισσότερες από τις ώρες του νέου ωραρίου καλύπτονται από τις διατάξεις περί νυχτερινής εργασίας.

Το μέτρο πάντως θα επανεξεταστεί μετά τους πρώτους μήνες εφαρμογής και αν χρειαστεί θα γίνουν εκ νέου προσαρμογές, τονίζει ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης κ. Δημόπουλος.

Τι προβλέπει ο νέος κανονισμός τροφοδοσίας

Ο νέος κανονισμός λειτουργίας επιχειρήσεων, υπεραγορών και λοιπών καταστημάτων και ο περιορισμός κυκλοφορίας φορτηγών διαμορφώθηκε, όπως επισημάνθηκε από τον εισηγητή αντιπεριφερειάρχη κ. Δημόπουλο αφού προηγήθηκε διάλογος και με τη στενή συνεργασία και των υπολοίπων χωρικών αντιπεριφερειαρχών. «Για την τελική κατάρτισή του αξιολογήθηκαν μία σειρά από στοιχεία όπως η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, η ιδιαίτερα αυξημένη τουριστική κίνηση στον Κεντρικό Τομέα, και η ταυτόχρονη διασφάλιση της απρόσκοπτης τροφοδοσίας των καταστημάτων». Από την πλευρά της αντιπολίτευσης έγινε αναφορά στην αναγκαιότητα συνολικής αξιολόγησης των κυκλοφοριακών προβλημάτων, τόσο στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, όσο και στα εμπορικά κέντρα των δήμων.

Ο νέος κανονισμός όπως ψηφίστηκε προβλέπει:

Ι. ΩΡΑΡΙΟ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΥΠΕΡΑΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ (SUPER MARKETS, ΠΟΛΥΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ, ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ):

1.Τον καθορισμό του ωραρίου τροφοδοσίας των Επιχειρήσεων, Υπεραγορών και λοιπών καταστημάτων (Super Markets, Πολυκαταστήματα, Αλυσίδες Καταστημάτων) καθ’όλο το 24ωρο πλην των ωρών από 07:00 π.μ. έως και 10:30 π.μ., για τα φορτηγά αυτοκίνητα ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνου, στους εξής δρόμους:

 

α) Στις περιμετρικές οδούς του εσωτερικού δακτυλίου:

  • Γ. Παπανδρέου (από Παπάγου μέχρι τη συμβολή της με Κοκκινοπούλου) (περιοχή Ζωγράφου)
  • Ούλοφ Πάλμε (περιοχή Ζωγράφου)
  • Στην Ιερά Οδό (από Κηφισού έως Θηβών) (περιοχή Αιγάλεω)
  • Στην Θηβών (από λόφο Αξιωματικών έως Ιερά Οδό) (περιοχή Αιγάλεω)
  • Λεωφόρο Βουλιαγμένης
  • Ελ. Βενιζέλου (Θησέως) – Δημοσθένους – Σιβιτανίδου – Δαβάκη (περιοχή Καλλιθέας)

– Ελ. Βενιζέλου – Αρτάκης – Μάχης – Αναλάτου – Ομήρου – 25ης Μαρτίου και 2ας Μαΐου (πλατεία Ν. Σμύρνης) (περιοχή Νέας Σμύρνης)

  • Αχιλλέως – Αμφιθέας – Αγ. Βαρβάρας (περιοχή Παλαιού Φαλήρου)

β) Στη Λεωφόρο Μεσογείων (εκτός Δήμου Αθηναίων)

 

 

2.α Στον Δήμο Αθηναίων καθορίζεται ωράριο για την κυκλοφορία και την τροφοδοσία των επιχειρήσεων, υπεραγορών και λοιπών καταστημάτων της πόλης από τις 21:00 έως και 09.00 της επόμενης, με κάθε τύπο φορτηγού οχήματος.

Για τις υπόλοιπες ώρες , ο ανεφοδιασμός τους θα διενεργείται με οχήματα μικτού βάρους μέχρι δύο (2) τόνους.

(Να σημειωθεί ότι μετά από εισήγηση του κ. Δημόπουλου κατά τη συζήτηση στο ΠΕΣΥ, σε περίπτωση που τα οχήματα είναι ηλεκτροκίνητα το μικτό βάρος θα επιτρέπεται να είναι μέχρι 2,5 τόνους).

2.β Από τις απαγορεύσεις του εδαφίου 2α  εξαιρείται η τροφοδοσία καταστημάτων  νωπών αλιευμάτων Βαρβακείου Αγοράς

2.γ Για την τροφοδοσία των καταστημάτων που βρίσκονται στο Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας, ήτοι στο τμήμα του κέντρου της Αθήνας που περικλείεται από τις οδούς : « Αθηνάς – Πλατ. Ομονοίας –Σταδίου – Πλ. Συντάγματος – Μητροπόλεως – Αθηνάς» εφαρμόζονται οι εξής διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης ΔΜΕΟ/στ/οικ./1894/Φ919 ΦΕΚ Β/684/1997«Μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας οχημάτων στο Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας », όπως ισχύει.

 

3.Στον Δήμο Πειραιά στις κεντρικές λεωφόρους και οδούς της πόλης: Ηρ. Πολυτεχνείου -Γρ. Λαμπράκη – Βασ. Γεωργίου – Ακτή Μιαούλη – Ακτή Ποσειδώνος – 2ας Μεραρχίας – Γούναρη – Τσαμαδού – Εθν. Αντιστάσεως – 34ου Συντάγματος- Ακτή Μουτσοπούλου – Ακτή Καλλιμασιώτη – Ακτή Θεμιστοκλέους- Ελευθερίου Βενιζέλου καθορίζεται ωράριο τροφοδοσίας καθ΄ολο το 24 ωρο πλην των ωρών από 07:00 π.μ. έως και 10:30 π.μ. για τα φορτηγά αυτοκίνητα ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνου.

Στις παραπάνω οδούς ισχύει περιορισμός κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνου από 07:00 π.μ. έως 11:00 π.μ. και από 14:30 μ.μ. έως και 16:00 μ.μ.

 

  1. Στον Δήμο Ηλιούπολης για την τροφοδοσία των καταστημάτων (super markets) της πόλης, καθορίζεται ωράριο τροφοδοσίας από τις 19.00 έως και 07.00 της επόμενης, με κάθε τύπο φορτηγού οχήματος . Για τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας , ο ανεφοδιασμός τους θα διενεργείται με οχήματα μικτού βάρους μέχρι δύο (2) τόνους.

Εξαιρούνται από την τήρηση του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης τα καταστήματα που διαθέτουν ιδιόκτητους χώρους φορτοεκφόρτωσης και δεν επιβαρύνουν τους κοινόχρηστους χώρους.

 

5.Στον Δήμο Γαλατσίου για την τροφοδοσία των καταστημάτων (super markets) της πόλης, καθορίζεται ωράριο τροφοδοσίας από τις 20:00 έως και 07.00 της επόμενης, για κάθε τύπο φορτηγού οχήματος . Για τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας, ο ανεφοδιασμός τους θα διενεργείται  με οχήματα μικτού βάρους μέχρι δύο (2) τόνων.

 

  1. Στον Δήμο Δάφνης –Υμηττού για την τροφοδοσία των καταστημάτων (super markets) της πόλης, καθορίζεται ωράριο τροφοδοσίας από τις 19:00 έως και 07.00 της επόμενης, με κάθε τύπο φορτηγού οχήματος. Για τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας, ο ανεφοδιασμός τους θα διενεργείται με οχήματα μικτού βάρους μέχρι δύο (2) τόνων.

 

ΡΥΘΜΙΣΗ ΕΙΔΙΚΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑΣ-ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Από τους παραπάνω περιορισμούς εξαιρούνται:

ι)Φορτηγά αυτοκίνητα Κρατικά, Δημοτικά, Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας με ειδικούς αριθμούς κυκλοφορίας, όπως (Κ.Υ., Ε.Α.) ή με εμφανή σήματα Υπηρεσιών αυτών και μισθωμένα φορτηγά αυτοκίνητα από τις εν λόγω Υπηρεσίες για κάλυψη των λειτουργικών τους  αναγκών.

ιι) Φορτηγά αυτοκίνητα μεταφοράς φαρμάκων και ειδών Νοσοκομείου.

ιιι) Φορτηγά αυτοκίνητα διανομής ημερήσιου και περιοδικού Τύπου.

ιv) Οχήματα τροφοδοσίας καταστημάτων εντός της περιοχής του Εμπορικού Τριγώνου (όπως αυτό ορίζεται στο 2γ της παρούσης), τα οποία αποδεδειγμένα, βάσει συνοδευτικών εγγράφων μεταφοράς, πραγματοποιούν τροφοδοσία από και προς την εν λόγω περιοχή.

v)Φορτηγά αυτοκίνητα Δημόσιας και Ιδιωτικής χρήσης που μεταφέρουν οικοδομικά υλικά, ειδικά οχήματα που χρησιμοποιούνται για έτοιμο σκυρόδεμα και για την ανύψωση διαφόρων αντικειμένων, επιτρέπεται να κυκλοφορούν και άλλες ώρες. Αντιστοίχως αντιμετωπίζονται και άλλες απρόβλεπτες και επείγουσες ανάγκες, όπως είναι οι μεταφορές γραφείων, οικοσκευών κ.λπ.

Στους παραβάτες των παραπάνω διατάξεων επιβάλλονται οι ποινές του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 8 του άρθρου 52 του ν. 2696/1999, όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 9 του άρθρου 48 του ν. 4313/2014 (ΦΕΚ 261/τ.Α/17-12-2014) «Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες Διατάξεις».