«Στα τέλη του 2023 η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα πλήρως λειτουργικό μετρό», τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης, σε ημερίδα της οικονομικής e-εφημερίδας Voria.gr, στην ενότητα με θέμα : «Το στοίχημα των υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα».

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υφυπουργός σημείωσε ότι μέσα στις επόμενες μέρες βγαίνει και ο διαγωνισμός για το φορέα λειτουργίας του μετρό, που θα είναι μια σύμπραξη ιδιωτικού και δημοσίου τομέα (ΣΔΙΤ) και τόνισε ότι και οι δοκιμές και όλα τα υπόλοιπα στο έργο πηγαίνουν σύμφωνα με τον προγραμματισμό.

Ο κ. Καραγιάννης, ανέφερε υπάρχουν δύο αντιλήψεις για το μετρό, αυτή της προηγούμενης κυβέρνησης «που εγκαινίαζε μουσαμάδες και έλεγε ότι το μετρό θα είναι έτοιμο το 2020» και της σημερινής κυβέρνησης «που λέει την πραγματικότητα». Σημείωσε, ότι εάν το μετρό ήταν κοντά στην ολοκλήρωση του κατά τη λήξη της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης, όπως διατείνεται ο ΣΥΡΙΖΑ, η σημερινή κυβέρνηση δε θα είχε κανένα πρόβλημα να το εγκαινιάσει. «Τα πράγματα όμως ήταν τελείως διαφορετικά» είπε ο υφυπουργός και απαρίθμησε ελλείψεις στο έργο που παρέλαβε η σημερινή κυβέρνηση.

«Η εντολή που πήραμε το 2019 από τον πρωθυπουργό, ήταν να ρίξουμε πολύ μεγάλο βάρος στα έργα υποδομών. Και αυτό κάνουμε και για τα μεγάλα και για τα μικρά έργα» είπε ο κ. Καραγιάννης, υπενθυμίζοντας ότι μόλις προ ημερών παραδόθηκε το «ορφανό» χιλιόμετρο Ν. Μουδανιών – Ποτίδαιας, ενώ στις αρχές φθινοπώρου θα παραδοθεί και το τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα και πρόσθεσε: «Ότι λέμε το κάνουμε πράξη. Αν υπάρχει πολιτική βούληση και σωστός σχεδιασμός, όσο περίπλοκο κι εάν είναι ένα έργο μπορεί να υλοποιηθεί».

Μιλώντας για τα υπόλοιπα έργα υποδομών και συγκοινωνιών, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι οι οδικοί άξονες, Δράμα- Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη – Έδεσσα πέρασαν την προηγούμενη εβδομάδα από τη διυπουργική επιτροπή, θα κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ και μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται η δημοπράτηση τους και η έναρξη των εργασιών σε περίπου δεκαοκτώ μήνες. Εκτίμησε, ότι στις αρχές φθινοπώρου θα υπογραφεί η σύμβαση για το fly over της Θεσσαλονίκης με ορίζοντα ολοκλήρωσης σε τέσσερα χρόνια με ΣΔΙΤ και τόνισε επίσης ότι όλα τρέχουν σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα και για τον έκτο προβλήτα του λιμανιού και για τη γέφυρα του Αλιάκμονα, και για τα σιδηροδρομικά τμήματα Θεσσαλονίκη – Τοξότες και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Επίσης, επεσήμανε ότι για τις σχολικές μονάδες, δεκαέξι από τις δεκαπτά, οι περισσότερες εκ των οποίων βρίσκονται στη δυτική Θεσσαλονίκη, αναμένονται δεσμευτικές προσφορές για τον ανάδοχο και η συμβασιοποίηση τους τέσσερεις μήνες αργότερα.

«Η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών έχει ένα συνολικό σχεδιασμό, το κάθε έργο εντάσσεται εκεί που μπορεί να ενταχθεί όχι εκεί που θέλουμε εμείς» είπε ο υφυπουργός, απαντώντας σε κριτική ότι από τα χρήματα του Ταμείο Ανάκαμψης διατίθενται προς τη Θεσσαλονίκη είναι δυσανάλογα μικροί, και πρόσθεσε : « Η πραγματικότητα είναι ότι θα έχουμε ένα fly over σε τέσσερα χρόνια. Αν θα το χρηματοδοτήσουμε από το ΕΣΠΑ, από το Ταμείο Ανάπαψης, ή με ΣΔΙΤ είναι εντελώς πλασματική συζήτηση».

Από την πλευρά της, η βουλευτής και τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ Κατερίνα Νοτοπούλου κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι και αδράνησε στο έργο του μετρό και «μόλις τους τελευταίους πέντε μήνες» άρχισε να το τρέχει, ενώ ταυτόχρονα εξέφρασε αμφιβολίες ότι θα είναι έτοιμο το 2023, εκτιμώντας ότι θα χρειαστούν άλλα δύο χρόνια, ως το 2025.
«Που είναι η Σιδηροδρομική Εγνατία, που θα συνέδεε τα λιμάνια μας με τις χώρες των Βαλκανίων» διερωτήθηκε η κ. Νοτοπούλου, αμφισβητώντας τις ενέργειες της κυβέρνησης και του δήμου και για την αστική συγκοινωνία.

«Δεν έχει ολοκληρωθεί και δεν έχει παραδοθεί ούτε ένα έργο στην πόλη, για το μετρό λέτε το 2023, όμως όλοι ξέρουν ότι αυτό δεν είναι αλήθεια» είπε η κ. Νοτοπούλου και πρόσθεσε: «Γνωρίζουμε ότι παραλάβαμε μια σειρά από έργα και τα προχωρήσαμε (η προηγούμενη κυβέρνηση) και πολλά σταμάτησαν από την πρώτη ημέρα ανάληψης της διακυβέρνησης από τη ΝΔ και δεν ήταν μόνο το μετρό».

Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση ότι αποφάσισε να διαχειριστεί τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης ερήμην των τοπικών κοινωνιών και της αυτοδιοίκησης ακυρώνοντας και πολλά σχέδια της προηγούμενης κυβέρνησης και πρόσθεσε : «Δεν υπάρχουν έργα αναβάθμισης, έρευνας και καινοτομίας, έργα αποχέτευσης, αντιπλημμυρικά, όλα αυτά απουσιάζουν» Εδώ φωλιάζει ο φόβος των πολιτών της Θεσσαλονίκης ότι θα χαθεί και το Τ.Α. και το νέο ΕΣΠΑ».

Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας σημείωσε ότι την προηγούμενη δεκαετία υπήρξε ένα μεγάλο κενό σε μελέτες για το περιβάλλον, την οδική ασφάλεια, τις υποδομές, σημειώνοντας επίσης και τις καθυστερήσεις για τη σύνταξη μελετών.

«Μέχρι το 2023-24 δε θα έχουμε μελέτες ώριμες για έργα που έχει ανάγκη η περιφέρεια μας. Και αυτό οφείλεται στη δεκαετία 2010-2020» είπε ο κ. Μπίλλιας και συνέχισε: «Θα πρέπει να βελτιώσουμε το θεσμικό πλαίσιο εκπόνησης και αδειοδότησης έργων. Ο στόχος είναι το 2030, η πόλη μας, να είναι αστικά βιώσιμη και αυτό μπορεί να γίνει».

Ο γενικός διευθυντής της ΕΔΑ ΘΕΣΣ Λεωνίδας Μπακούρας, τόνισε ότι χώρα μας διαθέτει ετησίως έξι εκατομμύρια κυβικά φυσικό αέριο και τα τέσσερα εκατομμύρια διακόσιες χιλιάδες πηγαίνουν για παραγωγή ρεύματος. «Δε θα έχουμε ποτέ το πρόβλημα της επάρκειας, το πρόβλημα είναι στην τιμή» είπε ο γενικός διευθυντής της ΕΔΑ -ΘΕΣΣ.

Ο κ. Μπακούρας τόνισε ότι η τιμή του φυσικού αερίου υπερδιπλασιάστηκε σε ένα χρόνο (από 0,60 το 2021 έφτασε στο 1,40 το 2022) και πρόσθεσε ότι μια λύση θα ήταν και η μεταφορά εναλλακτικών καυσίμων σε αέρια μορφή μέσω του δικτύου : «Επενδύσαμε πάνω από εξακόσια εκατομμύρια στο δίκτυο, στις υποδομές, καλύπτεται η Θεσσαλονίκη κατά 80 % . Μπορούν να δοθούν κίνητρα στις μονάδες που παράγουν βιοαέριο, ή μπορεί να γίνει αυτό και με το μεθάνιο, αν δοθούν κίνητρα».

«Η δεύτερη ευκαιρία είναι ωφέλιμη» είπε ο πρόεδρος του Φο.Σ.Δ.Α Κεντρικής Μακεδονίας, Μιχάλης Γεράνης, μιλώντας για την ανακύκλωση υλικών και σημειώνοντας τη σπουδαιότητα της πρακτικής αυτής στη βιομηχανία, αλλά και στην κάλυψη των στόχων που έχουν τεθεί, εθνικών και ευρωπαϊκών για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

«Τα απόβλητα μιας επιχείρησης είναι σημαντικά για μια άλλη επιχείρηση» τόνισε ο κ. Γεράνης, αναφερόμενος στην κυκλική οικονομία και υποστήριξε ότι τα σχέδια για βιώσιμη ανάπτυξη μπορούν να υλοποιηθούν με πολιτική βούληση και συνεχή παρακολούθηση και βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου.

Ο αρχιτέκτων – πολεοδόμος Τάκης Δούμας επεσήμανε ότι καταγράφεται μια έλλειψη συντονισμού, λόγω του θεσμικού πλαισίου της αυτοδιοίκησης, σε ότι αφορά τις υποδομές. Πρόσθεσε, ότι είναι σημαντικός και ο χρόνος μελέτης και υλοποίησης του κάθε έργου.