Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκινά το διαγωνισμό για το έργο «Λειτουργία και Συντήρηση του Μετρό της Θεσσαλονίκης», προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ, μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μετά και τη σχετική σημερινή έγκριση από τη Διυπουργική Επιτροπή Έργων ΣΔΙΤ.

Η σύμπραξη θα αφορά στη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου και των σταθμών του μετρό Θεσσαλονίκης, τόσο για τη βασική γραμμή, όσο και για την επέκταση προς Καλαμαριά, καθώς και του τροχαίου υλικού που θα χρησιμοποιηθεί. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η υλοποίηση του έργου μέσω ΣΔΙΤ, εξασφαλίζει την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών από τον ιδιωτικό φορέα σύμπραξης, ενώ ο κίνδυνος διαθεσιμότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφέρεται στον ΙΦΣ, χωρίς καμία ευθύνη και πρόσθετο κόστος να βαρύνει το Δημόσιο.

Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι συνολικά 12 χρόνια. Επόμενο βήμα, είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού στο αμέσως προσεχές διάστημα. «Πρόκειται για μία σημαντική ημέρα για την πορεία υλοποίησης του μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς εγκρίθηκε ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ για την ίδρυση του Ιδιωτικού Φορέα Λειτουργίας και Συντήρησης» τόνισε σε δηλώσεις του ο υπουργός, Κώστας Καραμανλής, και πρόσθεσε: «Επιλέγουμε να προχωρήσουμε με αυτό τον τρόπο, ο οποίος μας προσφέρει αυστηρό χρονικό ορίζοντα και κλίμακα κόστους σε όλη τη διάρκεια της σύμβασης, ενώ η αμοιβή του αναδόχου θα συνδέεται με την ποιότητα των υπηρεσιών.

Δεν χρειάζεται να αναφερθούμε επί μακρόν στο γεγονός ότι η προηγούμενη κυβέρνηση, που έλεγε ότι θα ξεκινούσε το μετρό Θεσσαλονίκης, δεν είχε κάνει απολύτως τίποτε, ούτε σ’ αυτόν τον τομέα: στο φορέα λειτουργίας του. Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία στο τέλος του 2023, αλλάζοντας την εικόνα της πόλης, αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων και φέρνοντας νέες θέσεις εργασίας. Στο τέλος του 2023, θα διαψεύσουμε στην πράξη τις δυνάμεις της ακινησίας» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης, σημείωσε:

«Από την πρώτη ημέρα δεσμευτήκαμε ότι η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα πλήρες και λειτουργικό μετρό έως το τέλος του 2023. Η έγκριση του διαγωνισμού ΣΔΙΤ για τον φορέα συντήρησης και λειτουργίας του μετρό της Θεσσαλονίκης, αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο, ένα ακόμα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και απόδειξη της αποφασιστικότητάς μας να κάνουμε πραγματικότητα την υπόσχεσή μας στους Θεσσαλονικείς. Με πολλή δουλειά και ουσία κάνουμε τα βήματα που δεν είχαν γίνει για χρόνια». #

Μετρό Θεσσαλονίκης – Στοιχεία

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκινά βορειοδυτικά από το νέο σιδηροδρομικό σταθμό, και διασχίζοντας υπόγεια το κέντρο της, καταλήγει νοτιοανατολικά, περιλαμβάνοντας 18 σταθμούς συνολικά, στην κεντρική γραμμή μήκους 9,6 χλμ. και στην επέκταση προς Καλαμαριά μήκους 4,6 χλμ..

Σημειώνεται ότι περίπου 360.000 επιβάτες αναμένεται να χρησιμοποιούν το δίκτυο σε καθημερινή βάση, όταν θα λειτουργεί με τη μεγίστη χωρητικότητα. Ήδη έχουν παραληφθεί και εκτελούν δοκιμαστικά δρομολόγια 18 υπερσύγχρονοι, driverless, συρμοί, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται διαγωνισμός για την προμήθεια 15 επιπλέον συρμών.

Σχετικά με την πορεία του έργου, το συνολικό ποσοστό υλοποίησης του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ανέρχεται στο 85%. Οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του σταθμού Βενιζέλου που βρίσκεται στο 97%.

Υπεγράφη η σύμβαση για τα έργα στον Τερματικό Σταθμό Νέα Ελβετία

Οι εξελίξεις πάντως για το μετρό Θεσσαλονίκης δεν σταματούν εδώ. Όπως έγραφε νωρίτερα το economix.gr, υπεγράφη σύμβαση για την ολοκλήρωση μελετών που αφορούν τη δημιουργία ενός μεγάλου συγκοινωνιακού «κόμβου» στην περιοχή της Νέας Ελβετίας.

Τη σύμβαση συνυπέγραψαν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο αντιπεριφερειάρχης Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, σε ανακοίνωσή του ΟΣΕΘ τονίζεται ότι ο οργανισμός ολοκληρώνει σύντομα τις απαιτούμενες μελέτες και οδικές συνδέσεις για τη δημιουργία και λειτουργία του Πολυτροπικού Τερματικού Χώρου σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, στον τερματικό σταθμό Νέα Ελβετία, θα δημιουργηθεί Σταθμός Μετεπιβίβασης των λεωφορειακών γραμμών από την ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Θεσσαλονίκης, του μέσου σταθερής τροχιάς, των ιδιωτικής χρήσης οχημάτων και μέσων βιώσιμης κινητικότητας. Στους χώρους, υπάρχει πρόβλεψη για ασφαλή πρόσβαση πεζών, κίνηση και στάθμευση ποδηλάτων, θέσεις ταξί και στάθμευσης μικρής διάρκειας για επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών.

Όπως διευκρινίζει δε στην ανακοίνωσή του ο ΟΣΕΘ, στο τραπέζι υπάρχει και πρόταση κατασκευής χώρου στάθμευσης οχημάτων (park and ride), ενώ σημειώνει, ότι στον Πολυτροπικό Σταθμό Μετεπιβίβασης έχει προβλεφθεί και μελλοντική εγκατάσταση σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά λεωφορεία και χώροι σταθμαρχείων.

Για την εξυπηρέτηση της περιοχής θα συμπεριληφθεί στο μέλλον και η οδός Μιχ. Ψελλού(σήμερα είναι κλειστή) στο τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο της οδού Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών έως την οδό Αλ. Παπαναστασίου-Αλλατίνι και θα τροποποιηθούν κατάλληλα οι υφιστάμενοι οδικοί κόμβοι. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουν δρομολογηθεί οι απαραίτητες ενέργειες για κήρυξη απαλλοτριώσεων που αφορούν χώρο περίπου 12 στρεμμάτων.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο μήνα υπεγράφη αντίστοιχη προγραμματική σύμβαση μεταξύ των εκπροσώπων του ΟΣΕΘ και της Αττικό Μετρό, για την αξιολόγηση, τον έλεγχο και την τελική έγκριση μέρους των προαναφερόμενων μελετών και την εκπόνηση νέων, αρχιτεκτονικής αποκατάστασης.