Επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Χάλκη, Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2021. Η Χάλκη γίνεται νησί πρότυπο για την ηλεκτροκίνηση και την προώθηση της αειφορίας στον τομέα των μεταφορών. (ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI)
Επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Χάλκη, Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2021. Η Χάλκη γίνεται νησί πρότυπο για την ηλεκτροκίνηση και την προώθηση της αειφορίας στον τομέα των μεταφορών. (ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI)

«Καίνε» οι ταχυφορτιστές για την επαναφόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και αυτό την ώρα που ακόμη είναι ελάχιστοι ακόμη (σε σχέση με τον σχεδιασμό) εγκατεστημένοι στο δημόσιο οδικό δίκτυο αλλά και σε χώρους στάθμευσης, όπως και σε εμπορικά κέντρα. Το κόστος της Kwh στην ελεύθερη αγορά κυμαίνεται από 0,45 ευρώ έως τα 0,65 ευρώ ανα Kwh.

Σε απλά ελληνικά, οι ιδιώτες επιχειρηματίες υπολογίζουν το κόστος της Mwh από 450 έως 650 ευρώ. Πρόκειται για υπερδιπλασιασμό της Kwh από το πραγματικό  κόστος της ενέργειας από μόνη της, ειδικά  όταν η τιμή της χρέωσης ξεπερνά τα 0,50 ευρώ ανά Kwh. Το κόστος της Mwh διαμορφώθηκε σε 238,14 ευρώ για σήμερα Τρίτη 16 Νοεμβρίου. Να  σημειωθεί ότι από τις αρχές Νοεμβρίου η τιμή της Mwh κινείται σταθερά  πάνω από τα 200 ευρώ. Το στοιχείο αναφέρεται ως στοιχείο σύγκρισης  με τις χρεώσεις που επιβάλλονται για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Παράδειγμα όταν το κόστος της Mwh είναι 238 ευρώ η αξία της Kwh διαμορφώνεται σε 0,238.Να σημειωθεί δεν πρόκειται για το τελικό κόστος της ενέργειας, αφού στο χρηματιστηριακό κόστος της ενέργειας προστίθεται και το κόστος της αγοράς εξισορρόπησης που προσδιορίζεται από τον ΑΔΜΗΕ .

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτό το επιπλέον κόστος της Mwh υπολογίζεται περίπου σε 10 ευρώ ανά Mwh δηλαδή τα 238 ευρώ γίνονται 248 με συνέπεια  το κόστος της Kwh να ανεβαίνει σε 0,248 ευρώ.

Πάντως, οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν φαίνεται να ενοχλούνται από το κόστος  χρέωσης των ταχυφορτιστών διότι το τελικό κόστος είναι ακόμη χαμηλότερο σε σχέση με το κόστος της βενζίνης ή του πετρελαίου .

Παράδειγμα για μπαταρία  80 Kwh που έχει τη δυνατότητα να διανύσει 400 χλμ , ο κάτοχος του ΙΧ θα πληρώσει 52 ευρώ ενώ όταν η μπαταρία  είναι μικρής κατανάλωσης σε Kwh το κόστος είναι αρκετά μικρότερο. Παράδειγμα μπαταρία 50 Kwh  και με τη δυνατότητα  44χλμ το κόστος διαμορφώνεται σε 32 ευρώ.

Όταν η σύγκριση γίνει με το κόστος της Kwh για φόρτιση  στο σπίτι – αλλά εκεί απαιτούνται τουλάχιστον 5 και πλέον ώρες φόρτισης – τα κόστη διαφοροποιούνται.

Πάντως, οι παρατηρητικοί οδηγοί υβριδικών αυτοκινήτων,  όπου το όχημα λειτουργεί και με καύσιμο και με  μπαταρία που χρειάζεται φόρτιση, διαπιστώνουν ότι η φόρτιση είναι φθηνότερη  από τη βενζίνη . Η διαπίστωση έρχεται όταν ο κάτοχος του υβριδικού  αυτοκινήτου  χρησιμοποιεί  μόνο το κινητήρα  εσωτερικής καύσης  διαπιστώνει ότι  κόστος ανεβαίνει  στα  8 με 9 λίτρα   βενζίνης στα 100 χιλιόμετρα ενώ όταν χρησιμοποιεί και την μπαταρία  η κατανάλωση  πέφτει κάτω από τα 5 λίτρα ανά 100 χλμ.

Πάντως, στέλεχος εταιρείας που ασχολείται με τους ταχυφορτιστές λέει ότι στο κόστος  της Kwh περιλαμβάνει και τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις και, πιθανότητα, και την εισφορά προς  την ΕΡΤ, άσχετα αν οι ταχυφορτιστές δεν προσφέρουν κρατική τηλεόραση….

Σημειωτέον ότι οι εταιρείες ταχυφόρτισης, αλλά και ο νόμος, υποστηρίζουν ότι στη φόρτιση αυτοκινήτου δεν παρέχουν απλά την ενέργεια αλλά υπηρεσίες φόρτισης που ενσωματώνουν και άλλα κόστη (διαχείρισης, ετοιμότητας, τιμολόγησης κλπ). Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, το περιθώριο κέρδους που δίνεται, δικαιολογεί την εντατική ενασχόληση των εταιρειών ενέργειας….