Smart City
Smart City
Πηγή Εικόνας: Photo by Pixabay from Pexels

Τη μεγάλη διάθεση και των δύο πλευρών για συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του ιδιωτικού τομέα, με αποδέκτη τον πολίτη και προς όφελος των υπηρεσιών που του παρέχονται, ανέδειξε μεταξύ άλλων κατά την 1η ημέρα, το 6ο ετήσιο Συνέδριο για τις Έξυπνες Πόλεις και τους Ψηφιακούς Πολίτες «Sm@art Cities Digit@l Citizens», με τον θεματικό τίτλο «Οι αναπτυξιακές και επενδυτικές προοπτικές των ελληνικών πόλεων και περιφερειών», που διοργανώνει αυτό το διήμερο διαδικτυακά η Teamworks, υπό την αιγίδα των υπουργείων Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και με την υποστήριξη θεσμικών και επαγγελματικών φορέων.

 

Το Συνέδριο επικεντρώνεται στις αναπτυξιακές και επενδυτικές προοπτικές των ελληνικών πόλεων και περιφερειών, με την υλοποίηση ψηφιακών έργων και υπηρεσιών και με τη συμμετοχή δημάρχων, αντιδημάρχων, εκπροσώπων εταιρειών και γενικότερα βασικών παραγόντων και φορέων, που εμπλέκονται στην Ψηφιακή Διακυβέρνηση, τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη, τη Διαχείριση του Περιβάλλοντος, τη Διαχείριση των Ενεργειακών Πόρων κ.ά.

 

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στις συνθήκες που βιώνουν οι πολίτες, τόσο λόγω της πανδημίας, όσο και των αποτελεσμάτων της κλιματικής αλλαγής, αλλά και της αναγκαιότητας να τηρηθούν οι κατευθύνσεις της βιώσιμης ανάπτυξης, της προστασίας του περιβάλλοντος, της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, συνθήκες οι οποίες φέρνουν τις δημοτικές και περιφερειακές διοικήσεις μπροστά σε σύνθετες απαιτήσεις.

 

Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι σύνθετες συνθήκες, οι ηγεσίες δήμων και περιφερειών βρίσκονται πλέον σ’ έναν «μονόδρομο» ολιστικής αναπτυξιακής στρατηγικής, όπου κυρίαρχοι παράγοντες είναι η Ψηφιακή Διακυβέρνηση, η διαχείριση του περιβάλλοντος και των ενεργειακών πόρων, με ευαισθησία στην ποιότητα της ζωής και σειρά άλλων σημαντικών τομέων.

 

Κατά την 1η ημέρα, οι θεματικές ενότητες ήταν «Ψηφιακές τεχνολογίες και υποδομές στην ανάπτυξη υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας», «Ευφυείς ψηφιακές λύσεις στην αστική και βιώσιμη ανάπτυξη: Σχεδιασμός και Υλοποιήσεις», «Σχεδιασμός και υλοποίηση ψηφιακών υπηρεσιών για την βέλτιστη διοικητική και οικονομική διαχείριση Δήμων και Περιφερειών», «Ψηφιακή μετάβαση των οικονομικών και διαχειριστικών υπηρεσιών Δήμων και Περιφερειών», ενώ έγινε μια ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Οι υπηρεσιακές και λειτουργικές προσαρμογές στην Τοπική και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση από την πανδημία. Οι εμπειρίες και η ενσωμάτωσή τους στη διοίκηση της πόλης. Οι νέες ανάγκες των δημοτών».

 

Δ.Αναγνωστόπουλος: Δράσεις που ταιριάζουν σε αυτό που έχει ανάγκη ο πολίτης, αλλά και οι άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης

 

Το Συνέδριο άνοιξε ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, ο οποίος τόνισε:

 

«Στο θέμα των ”έξυπνων ψηφιακών πόλεων” υπάρχει μια πλήρης ανάλυση για πρώτη φορά στην ψηφιακή βίβλο, όπου καταγράφονται τα έργα και οι δράσεις των πόλεών μας. Δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα αυτή, τόσο αναλυτική. Και επίσης υπάρχουν πάρα πολλές δράσεις, σε συνεργασία και με τους δήμους και με την ΚΕΔΕ για τον σκοπό αυτό. Ήδη δηλαδή έχει ξεκινήσει μια συνεργασία, που αποδίδει καρπούς. Η άποψή μου είναι ότι στο πλαίσιο αυτό, πέρα από την κεντρική παροχή υπηρεσιών που έχουμε από πλευράς Δημοσίου, όπου πλέον 1.300 υπηρεσίες έχουν ενσωματωθεί και έχουν παρασχεθεί με ενιαίο τρόπο στους πολίτες, έχουμε και την παροχή υπηρεσιών από όλους τους δήμους, οι οποίοι θέλουν να προσφέρουν υπηρεσίες προς τους πολίτες τους, ενδεχομένως και από τρίτους φορείς.

 

Εγώ θα σταθώ στο κεντρικό κομμάτι που έχει να κάνει με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και με το κομμάτι που έχει να κάνει με τους δήμους, γιατί υπάρχει ένα πολύ μεγάλο σύνολο υπηρεσιών, που έχει προστεθεί τον τελευταίο καιρό. Μόνο μέσα στο 2021, έχουν ενταχθεί 38 δήμοι στις υπηρεσίες που προσφέρονται, προκειμένου να έχουν καλές υπηρεσίες προς τους δημότες τους. Υπηρεσίες που έχουν να κάνουν μ’ ένα σύνολο αντικειμένων, όπως η πληροφόρηση, η εξυπηρέτηση του δημότη, η διαχείριση των αιτημάτων των δημοτών, ο προγραμματισμός των ραντεβού, πληρωμών, διαχείριση οφειλών και τελών και πολλά άλλα. Δηλαδή είναι ένα σύνολο υπηρεσιών, που έχουν βγει με τη βοήθεια του υπουργείου και με τον τρόπο που δίδεται μέσω ενιαίων κωδικών, για να παρέχονται οι υπηρεσίες αυτές».

 

Στη συνέχεια ο κ. Αναγνωστόπουλος τόνισε: «Ο σημαντικός παράγοντας που έχουμε μπροστά στο όραμά μας για μία ”έξυπνη πόλη” είναι με ποιον τρόπο θα πάμε εκεί, μ’ ένα σύνολο έργων και δράσεων σε συνεργασία με την ΚΕΔΕ. Και επίσης οι τεχνολογίες, όπου έχουμε και κανάλια συμβατικά μέσα από web πλατφόρμες, αλλά και μέσα από το κινητό, γιατί θέλουμε το κινητό του πολίτη να ταιριάζει με τον ”έξυπνο” δήμο, προκειμένου οι πολίτες μας να χρησιμοποιούν πιο συχνά τις υπηρεσίες που προσφέρουμε. Μην ξεχνάμε το 5G, το οποίο θα δώσει άλλες δυνατότητες για όλη την επικράτεια, όπου θα έχουμε τη χρήση όλων αυτών των υποδομών, που προσφέρουν πολύ καλύτερες δυνατότητες και παροχή υπηρεσιών, όπου μπορεί να χτίσει κανείς και άλλες εφαρμογές πάνω εκεί. Και επίσης μην ξεχνάμε ότι με βάση την επικοινωνία, τη συνεργασία και όλη τη μακρόχρονη προσπάθεια με τους δήμους και την ΚΕΔΕ, έχουμε επενδύσει πάρα πολύ σε υπηρεσίες διαλειτουργικότητας, που απαλλάσσουν τον πολίτη από την υποχρέωση να προσκομίζει έγγραφα, χαρτιά, βεβαιώσεις, για να κάνει τη δουλειά του. Όλα αυτά να γίνονται πλέον μ’ έναν τρόπο μιας εφαρμογής και ό,τι χρειάζεται να το αντλεί από τους επιμέρους φορείς του Δημοσίου. Είναι μια πολύ μεγάλη διαφορά, στο πώς παρέχονται πλέον οι υπηρεσίες προς τα έξω ως Υυπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

 

Έχουμε κι ένα περιβάλλον εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης για την ΑΑΔΕ, για τον ΕΦΚΑ, για τα ΚΕΠ, όπου σκεφτόμαστε αυτό να το προσαρμόσουμε για τους δήμους και βεβαίως αν μπορούσαμε να βοηθήσουμε και τη δυνατότητα των διαφόρων πληρωμών, να γίνονται με τρόπο τεχνολογικά εξελιγμένο, με όλα τα κανάλια, με όλες τις δυνατότητες που δίνονται και μ’ έναν τρόπο ενιαίο, προκειμένου οι πολίτες να εξυπηρετούνται με τη μικρότερη δυνατή ταλαιπωρία».

 

Και κατέληξε λέγοντας: «Έχουμε ένα Μνημόνιο με την ΚΕΔΕ, το οποίο προωθείται και βγάζουμε νέες δράσεις συνέχεια. Θα επενδύσουμε πάνω εκεί, θα ανακοινώνουμε νέα πράγματα συνέχεια και σε κάθε περίπτωση είναι πολύ καλό που συζητάμε και ακούμε όλες αυτές τις προτάσεις, ώστε να ενσωματώνονται έξυπνες ιδέες και να προσαρμόζουμε δράσεις που ταιριάζουν σε αυτό που έχει ανάγκη ο πολίτης, αλλά και οι άνθρωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

 

Γ.Πατούλης: Η πανδημία ανάγκασε να επιταχύνουμε τις τεχνολογικές εφαρμογές

 

Στο τέλος των εργασιών της 1ης ημέρας, ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης, ανέφερε μεταξύ άλλων στη δική του τοποθέτηση: «Το Συνέδριο μας βρίσκει σ’ ένα κομβικό σημείο σε ό,τι αφορά στον σχεδιασμό μας και το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή, μετά και την εμπειρία από την πανδημία, η οποία μας ανάγκασε να επιταχύνουμε τις τεχνολογικές εφαρμογές και να δώσουμε λύσεις στα προβλήματα που προέκυψαν από τα πολύμηνα περιοριστικά μέτρα. Πρέπει να παραδεχτούμε, πως οι εξελίξεις αυτές ήρθαν για να μείνουν. Το γεγονός ότι, αυτό το τόσο ενδιαφέρον Συνέδριο διεξάγεται διαδικτυακά είναι μια σαφής ένδειξη της τάσης της εποχής. Για εμάς, η ταχεία μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, δεν ήταν απλά μία λύση ανάγκης, αλλά βασικό στοιχείο της πολιτικής και του στρατηγικού σχεδιασμού μας, για να καταστήσουμε πρότυπο την Αττική Περιφέρεια στο πεδίο της ψηφιακής εξυπηρέτησης. Με άλλα λόγια, οι ανάγκες που δημιουργήθηκαν στην περίοδο της πανδημίας, για εμάς ήταν απλώς ο καταλύτης για επιτάχυνση των εξελίξεων. Στόχος μας η ψηφιακή εξυπηρέτηση να είναι ο κανόνας και το εργαλείο διευκόλυνσης της καθημερινότητας του πολίτη σε συνθήκες κανονικότητας και όχι μόνο σε περιόδους κρίσης».

 

Σημείωσε πως αυτή τη στιγμή, περισσότερες από 200 υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής διατίθενται ψηφιακά, ώστε οι πολίτες να μπορούν να εξυπηρετούνται εξ αποστάσεως, χωρίς να απαιτείται η προσέλευσή τους, ενώ ο αριθμός των ψηφιακών υπηρεσιών θα ανέλθει στις 253 το αμέσως προσεχές διάστημα. Παράλληλα, για περισσότερες από 500 υπηρεσίες, παρέχεται διαδικτυακά αναλυτική πληροφόρηση, ενώ όλες οι υπηρεσίες μας εντάσσονται αμέσως στην ψηφιακή πύλη του gov.gr».

 

Ο κ. Πατούλης ανέφερε τις σημαντικές ψηφιακές παροχές που προσφέρονται για χρήση αυτή τη στιγμή, αλλά και μερικές από αυτές που θα εφαρμοστούν το αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς και τα έργα στους τομείς αυτούς, που οδεύουν προς ολοκλήρωση και προσέθεσε: «Δεν πρέπει να παραβλέπουμε την ανάγκη για συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία. Σε αυτή την κατεύθυνση προχωράμε μαζί με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε μια σειρά κοινών δράσεων, για την περεταίρω βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων ψηφιακών υπηρεσιών».

 

Και κατέληξε λέγοντας: «Το κάλεσμα της νέας ψηφιακής εποχής είναι αυτό που καθοδηγεί τα βήματά μας προς το μέλλον. Στόχος μας είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων με διαρκώς βελτιούμενες υπηρεσίες, που αποτελούν στοιχείο οραματικού σχεδιασμού για ένα καλύτερο μέλλον προσαρμοσμένο στις ανάγκες της εποχής, τις απαιτήσεις της κοινωνίες, αλλά και τις αναπτυξιακές προοπτικές, που δημιουργούν οι νέες τεχνολογίες».