Ο Κωστής Χατζηδάκης αναλαμβάνει το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Ο Κωστής Χατζηδάκης αναλαμβάνει το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Όπως καταγράψαμε ήδη, η κυβέρνηση τίθεται εκ νέου σήμερα μπροστά στο δίλημμα αν θα συζητήσει τουλάχιστον την τροπολογία που κατέθεσε – για δεύτερη φορά – ο ΣΥΡΙΖΑ για παράταση στις προθεσμίες αυθαιρέτων, καθώς η πίεση από την κοινωνία είναι μεγάλη αλλά το αρμόδιο υπουργείο κάνει πως δεν ακούει…

Θυμίζουμε, ότι όπως αποκάλυψε το economix, ήδη 7 βουλευτές (5 επωνύμως, δύο ανωνύμως – οι οποίοι αυξάνονται, μαθαίνουμε…) της ΝΔ αλλά και τρία κυβερνητικά στελέχη (και υψηλόβαθμα…) όχι μόνο διαχωρίζουν τη θέση τους από το ΥΠΕΝ για τα αυθαίρετα, αλλά ωρύονται (συχνά – πυκνά…) με τη ζημιά που προκαλεί στην κυβέρνηση (σε επίπεδο κοινωνίας…) η εμμονή στην ημερομηνία – προθεσμία της 30ης Σεπτεμβρίου.

Αυθαίρετη εμμονή στην άρνηση παράτασης για τα αυθαίρετα από το ΥΠΕΝ

Σημειώνουμε ωστόσο ότι το ΥΠΕΝ επιμένει ότι δεν θα δώσει παράταση. Όπως ανέλυσε ήδη το economix, η εμμονή του ΥΠΕΝ, που πλέον χρεώνεται όχι μόνο στον «τεχνοκράτη» υφυπουργό Δημήτρη Οικονόμου (που με τις ατυχείς δηλώσεις του έχει γίνει persona non grata στο χώρο των μηχανικών..), αλλά στον ίδιο τον Υπουργό Κωστή Χατζηδάκη, έχει προκαλέσει ένα συνεχώς διογκούμενο κύμα δυσαρέσκειας τόσο για τον ίδιο και το ΥΠΕΝ όσο και για την κυβέρνηση συνολικά.

Και αυτό γιατί ενώ θέλουν να προβάλλουν ότι η άρνηση δίνεται αφενός για να τελειώνουμε οριστικά με τις παρατάσεις αυθαιρέτων και αφετέρου για να είναι σύμφωνοι με την νομολογία του ΣτΕ (λένε…), στην πραγματικότητα τίποτε από όλα αυτά δεν ισχύει!

Στο ΥΠΕΝ προκρίνουν απλά την επικοινωνία αντί της ουσίας. Διότι κανείς, θεσμικός, νομικός, τεχνικός, περιβαλλοντικός ή οποιαδήποτε άλλος λόγος δεν επιβάλλει την προθεσμία της 30ης Σεπτεμβρίου ως τελικής για τις δηλώσεις αυθαιρέτων (της κατηγορίας 5, που αποτελούν το 1/3 των συνολικών δηλώσεων που ξεπερνούν τα 1,7 εκατομμύρια ήδη).

Η επιλογή της 30ης Σεπτεμβρίου, δηλαδή, για τα αυθαίρετα είναι παντελώς… αυθαίρετη!

Αντίθετα, η προθεσμία που προτείνουν (και τεκμηριώνουν…) όλοι οι επιστημονικοί φορείς των μηχανικών, στο τέλος του έτους, συμπίπτει με την ενεργοποίηση από το 2021 της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου (που το ίδιο το ΥΠΕΝ καθιέρωσε) όπου θα δηλώνονται όλα τα κτίρια, στην πραγματική τους κατάσταση, είτε είναι αυθαίρετα είτε νόμιμα. Και η σημερινή βεβαίωση μηχανικού (ότι ένα ακίνητο δεν έχει αυθαιρεσία) ή η βεβαίωση ένταξης στους νόμους αυθαιρέτων, θα αντικατασταθεί από το Πιστοποιητικό της Ταυτότητας του Κτιρίου, όπου θα ενταχθούν και όλες οι άλλες βεβαιώσεις και πιστοποιητικά που απαιτούνται σε ενοικιάσεις, μεταβιβάσεις κλπ (ενεργειακό πιστοποιητικό κλπ).

Αντί λοιπόν το ΥΠΕΝ να ευνοεί τη συνολική επίλυση θεμάτων, όπως θα γίνει με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, φαίνεται να έχει μια ακατανόητη σε όλους εμμονή να μη δώσει 3μηνη παράταση, που σε τίποτε δεν βλάπτει!

Μπλέκει μήλα με πορτοκάλια η ηγεσία του ΥΠΕΝ στα αυθαίρετα!

Επιπλέον, από το ΥΠΕΝ κουνάνε το δάκτυλο στους πολίτες αναφέροντας ότι οι ρυθμίσεις αυθαιρέτων τρέχουν 9 χρόνια (και τα αυξάνουν μάλιστα – έτσι, για να έχουμε να λέμε… – στα 15, συγκρίνοντας μήλα με πορτοκάλια…) και θα έπρεπε να έχουν ολοκληρώσει.

Επιθυμούν έτσι στο ΥΠΕΝ να δείξουν ότι η παρούσα κυβέρνηση είναι ανένδοτη στο θέμα των αυθαιρέτων! Λες και η πολιτική δήλωσης, καταγραφής και αντιμετώπισης της αυθαίρετης δόμησης είναι πολιτική κάποιων άλλων και όχι της Νέας Δημοκρατίας – με το νόμο 4178 του 2013, με τη σφραγίδα του Σταύρου Καλαφάτη και του Αντώνη Σαμαρά, του μόνου νόμου περί αυθαιρέτων που κρίθηκε συνταγματικά ανεκτός από το ΣτΕ μετά από εκείνον του αείμνηστου Αντώνη Τρίτση το 1983.

Και προσπαθεί το ΥΠΕΝ, επί Κωστή Χατζηδάκη, να τσουβαλιάσει (με τις αναφορές σε 9 και 15 χρόνια…) όλες τις ρυθμίσεις αυθαιρέτων στο ίδιο «αποκρουστικό» για τους ίδιους θέμα. Ξεχνώντας ότι οι νόμοι Γιώργου Σουφλιά (ΝΔ) και Γιώργου Παπακωνσταντίνου (ΠΑΣΟΚ) κρίθηκαν αντισυνταγματικοί. Ξεχνώντας ότι ο νόμος Μπιρμπίλη (ΠΑΣΟΚ) περιορίζονταν μόνο στους ημιυπαίθριους των πολυκατοικιών. Ξεχνώντας ότι ο νόμος Καλαφάτη ήταν ο πρώτος νόμος που αντιμετώπιζε συνολικά την αυθαίρετη δόμηση – την εφαρμογή του οποίου σε βασικές δικλείδες ασφαλείας παράτησε ο ΣΥΡΙΖΑ… Ξεχνώντας ότι ο νόμος Σταθάκη του 2017, που τώρα ισχύει, δεν έχει κριθεί από το ΣτΕ στο θέμα των αυθαιρέτων διότι αποτελεί πιστή αντιγραφή των διατάξεων του νόμου 4178 – Καλαφάτη (αν τόλμαγε, ας άλλαζε την καρδιά του μόνου συνταγματικού νόμου αυθαιρέτων….) και κανείς δεν κάνει εύκολα προσφυγή για κάτι που έχει ήδη κριθεί…

Χωρίς ντροπή το ΥΠΕΝ κατηγορεί τους πολίτες για δικές του ευθύνες!

Οι μεγαλοπαράγοντες του ΥΠΕΝ βγάζουν «έτσι, χωρίς πρόγραμμα» ανακοινώσεις, κουνώντας το δάκτυλο και κάνοντας μαθήματα θεσμικής τάξης (!), ξεχνώντας, χωρίς ντροπή, να κουνήσουν το δάκτυλο στους εαυτούς τους και σε όσους πέρασαν από θέση ευθύνης στο ίδιο Υπουργείο (αλλά και τους υπηρεσιακούς)…

Διότι, για παράδειγμα, όλοι αυτοί δεν έχουν καταφέρει να ολοκληρώσουν την κτηματογράφηση της χώρας εδώ και 25 χρόνια! Ή γιατί δεν έχουν καταφέρει να κάνουν πολεοδομικό σχεδιασμό ούτε στο ένα πέμπτο της χώρας εδώ και 45 χρόνια!

Η έλλειψη αυτών των δύο θεσμικών εργαλείων – των σχεδίων πόλεως – χρήσεων γης και του Κτηματολογίου – είναι η βασική παθογένεια που τροφοδοτεί την αυθαίρετη δόμηση, όπως γνωρίζουν οι πάντες. Εκτός από το ΥΠΕΝ, που έχει την ευθύνη – όπως τεκμαίρεται από τις ανακοινώσεις που υπονοούν ευθύνες των πολιτών! Διότι, συνταγματικώς (αφού βάζουν κάποιοι μπροστά το ΣτΕ…) είναι ευθύνη του ΥΠΕΝ και τα δύο αυτά ζητήματα. Και οι πολίτες καμία ευθύνη δεν έχουν για κάποιο από αυτό!

Και φτάνουν – ξαναλέμε, χωρίς ντροπή… – να μιλούν σε ανακοινώσεις (με το εθνόσημο, εκεί φτάσαμε…) για «φαύλους κύκλους», αυτοί οι ίδιοι που υπηρετούν τη φαυλότητα του κράτους!

Οποιοσδήποτε πολίτης λοιπόν, δικαιούται, όταν του κουνά το δάκτυλο το ΥΠΕΝ για τα αυθαίρετα (και μάλιστα απρόσωπα, ως θεσμός, χωρίς να αποδίδει τα λόγια αυτά σε κάποιο πρόσωπο) να τους απαντά: «είπε ο γάιδαρος τον πετεινό κεφάλα»…

Το ποιός είναι ο γάιδαρος στην συγκεκριμένη περίπτωση το αφήνουμε στην κρίση των ιδίων…

Ακατανόητα μπρος – πίσω του ΥΠΕΝ για την αυθαίρετη δόμηση

Ακόμη, θυμίζουμε το ρεπορτάζ του economix.gr που ανέδειξε, εγκαίρως, την ακατανόητη πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ (ενάντια σε κάθε πολιτική λογική και συνταγματική τάξη) να αφαιρέσει – με διάταξη στο υπό διαβούλευση χωροταξικό και πολεοδομικό νομοσχέδιο – τη δυνατότητα νομιμοποίησης εντός των επόμενων 30 ετών των αυθαιρέτων κατηγορίας 5, υπό την προϋπόθεση της ολοκλήρωσης του πολεοδομικού σχεδιασμού και της εξαγοράς συντελεστή δόμησης!

Με «δικαιολογία» τη νομολογία του ΣτΕ για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης – μέσω της Τράπεζας Γης – και την καθιέρωση Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή, το ΥΠΕΝ αφαιρεί από τη νομοθεσία αυθαιρέτων τον βασικό λόγο που η ρύθμιση αυθαιρέτων, για πρώτη φορά μετά το 1983, κρίθηκε συνταγματική: τη δυνατότητα νομιμοποίησης υπό την προϋπόθεση της ολοκλήρωσης του πολεοδομικού σχεδιασμού!

Διαμαρτύρονται οι βουλευτές για τις εμπνεύσεις του ΥΠΕΝ – στρατηγικό λάθος

Ακόμη, αλγεινή εντύπωση προκαλεί σε πολλούς βουλευτές – όλων των πτερύγων – ότι το ζήτημα της παράτασης των αυθαιρέτων δεν έχει συζητηθεί επί μήνες τη Βουλή. Ειδικά τώρα, τον Σεπτέμβρη, που οι αντιδράσεις γιγαντώθηκαν και η κυβέρνηση «καταχεριάζεται» στην κοινωνία, πολλοί βουλευτές αναρωτιούνται για πόσο το ΥΠΕΝ θα «δοξάζεται» κρυβόμενο από την κοινοβουλευτική συζήτηση του θέματος…

Τέλος, έντονα συζητείται σε όλους τους πολιτικούς και τεχνοκρατικούς κύκλους η «απάθεια» του ΥΠΕΝ μπροστά στο ενδεχόμενο από τα προβλήματα στα αυθαίρετα (και τα επερχόμενα στις εκτός σχεδίου περιοχές, με το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο) να παραλύσει ουσιαστικά η αγορά ακινήτων – όποια υπάρχει αυτήν την περίοδο – για τους επόμενους μήνες…

Επιπλέον όμως συζητείται έντονα (σε πολιτικές και κομματικές συναντήσεις) και η διάψευση ελπίδας και προοπτικών για χιλιάδες πολίτες που θέλουν να έχουν την προοπτική δόμησης ή μεταβίβασης για τα ακίνητά τους τις επόμενες δεκαετίες – και το ΥΠΕΝ με τις ρυθμίσεις του, στερεί κάθε τέτοια δυνατότητα. Χωρίς μάλιστα ούτε να το έχει πει προεκλογικά η ΝΔ (άρα να έχει τεκμήριο έγκρισης των πολιτών) ούτε να έχει την έγκριση της Βουλής στις προγραμματικές δηλώσεις για τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις.

Και η διάψευση ελπίδων και προοπτικών, της προσμονής των πολιτών δηλαδή για καλύτερες ημέρες σε προσωπικό επίπεδο, αποτελεί βασικό στρατηγικό λάθος στην πολιτική…